En kranbilfører omkom i Bergen da kranbilen rev ned en gangbru. Havarikommisjonen har avdekket flere sikkerhetsproblemer knyttet til kranbiler, inkludert manglende varslingssystemer og manipulering av disse.
Det var den andre dødsulykken med kranbil i 2023. Havarikommisjonen anbefaler nå fartssperre på kranbiler og stikkprøvekontroller av varslingssystemer.
De peker også på at gangbrua ikke var dimensjonert for å tåle påkjørsel, og at det er ukjent hvor mange andre bruer som er sårbare.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En dødsulykke på E39 den 16. januar, der vogntogsjåfør Geir Ole Mork Neerland omkom, skyldtes bremsesvikt på tilhengeren, ifølge Statens Havarikommisjon. Undersøkelser viser at de blokkeringsfrie bremsene (ABS/EBS) ikke fungerte som de skulle, og at det var mangler i varslingssystemet for bremsefeil. Begge vogntogene hadde en hastighet på rundt 50 km/t da de møttes i en kurve. Feilen førte til at tilhengeren skrenset over i motgående kjørefelt, noe som resulterte i den fatale kollisjonen. Havarikommisjonen mener at ulykken kunne vært unngått dersom bremsene hadde fungert korrekt.
1 måned siden
Havarikommisjonen har konkludert med at manglende sikkerhetsrutiner var årsaken til dødsulykken ved Kjerringåsen alpinsenter i januar 2024, hvor en 18 år gammel ansatt omkom under vedlikeholdsarbeid. Kommisjonen fant at heisen ble startet av en mindreårig medarbeider til tross for at den avdøde hadde trukket ut stoppsnoren. Undersøkelsen avdekket flere sikkerhetsmangler, inkludert mangelfull opplæring, uklare ansvarsroller, og manglende risikovurderinger. Statens Jernbanetilsyn hadde tidligere påpekt gjentatte svakheter ved alpinsenteret. Øst politidistrikt har siktet alpinsenteret i forbindelse med ulykken, men alpinsenterets representant avventer politiets etterforskning før de kommenterer saken.
3 måneder siden
En vogntogsjåfør omkom da vogntoget hans ble påkjørt av et persontog på en usikret planovergang ved Disenå i Sør-Odal. Dette er den andre dødsulykken på kort tid i samme område, begge på usikrede overganger. Ulykken skjedde onsdag ettermiddag, og nødetatene rykket raskt ut. Ingen av de 35 passasjerene på toget ble alvorlig skadet, men en person fikk lettere skader. Både politiet, Havarikommisjonen og Bane NOR undersøker nå hendelsen. Bane NOR understreker at de jobber med å redusere antall usikrede planoverganger, men at dette er en kompleks prosess med mange hensyn å ta.
2 måneder siden
En mann omkom da bilen hans kjørte gjennom en mur i et parkeringshus i Sandvika storsenter i september 2024. Både politiet og Volvo har undersøkt bilen og konkluderer med at det ikke var noen teknisk feil som kan ha forårsaket ulykken. Gasspedalen var trykket helt ned og bremsene ikke brukt rett før kollisjonen. De etterlatte har engasjert et privat firma, Simco, for å gjøre ytterligere undersøkelser, da de ønsker å være sikre på at det ikke var en oversett teknisk svikt.
2 måneder siden
Ett år etter helikopterulykken utenfor Bergen, der en sykepleier omkom, har Havarikommisjonen publisert en 12-månedersrapport. Hovedfokus er en teknisk feil i helikopterets «pitch trim aktuator» som kan forklare den unormale hevingen av nesen. Kommisjonen undersøker også operasjonelle prosedyrer, trening, anbudsprosessen for SAR-tjenester, og hvorfor flottørene ikke ble automatisk utløst. En tidligere rapport avdekket en feil som førte til automatisk flymodus og kraftig tilting. Etter ulykken har Equinor anbefalt tiltak for å styrke sikkerheten for søk- og redningsmannskap. Pilotenes treningsprogram ble endret før ulykken, med mindre flytid og ingen nattrening for styrmenn.
3 måneder siden
Planovergangen ved Borgestad i Skien er svært ulykkesbelastet, med fem hendelser de siste ti årene. En nabo fortviler over at Bane Nor ikke har gjort tilstrekkelig for å bedre sikkerheten. Lokførere er engstelige for å kjøre strekningen, og har selv redusert farten. Etter en ulykke i 2020 har Statens vegvesen gjort noen tiltak, men Bane Nor vurderer nå ny elektronisk overvåkning. Havarikommisjonen undersøker den siste ulykken, men det er usikkert om det blir en full granskning. Det er registrert nesten 700 uønskede hendelser på planoverganger i Norge hvert år.
4 timer siden
En stor andel av vogntogene som kontrolleres ved grensen har feil eller mangler. Dette skaper bekymring for trafikksikkerheten på norske veier.
1 måned siden
En 18-åring omkom i en arbeidsulykke ved Kjerringåsen alpinsenter da han ble klemt i et skitrekk under vedlikehold. Statens havarikommisjon konkluderer med at mangelfulle systemer og rutiner var årsaken, der en mindreårig medarbeider startet heisen uten å vite om vedlikeholdsarbeidet. Rapporten avdekker flere medvirkende faktorer, inkludert manglende opplæring, uklare ansvarsroller og manglende risikovurderinger. Daglig leder avventer politiets etterforskning. Før ulykken hadde flere reagert på hendelser ved alpinsenteret, inkludert en skade som ikke ble rapportert.
4 måneder siden
Statens vegvesen stoppet et vogntog i Kongsvinger med en svært dårlig sikret kompressor på to tonn, som var i ferd med å falle av. Sjåføren manglet førerkort for vogntog og hadde brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Vegvesenet meldte sjåføren til politiet for flere forhold, da de vurderte at han hadde satt andre liv i fare. Under kontrollen ble flere andre tunge kjøretøy kontrollert, noe som resulterte i anmeldelser og bruksforbud.
1 måned siden
Statens vegvesen avdekket alvorlige mangler ved en trafikkontroll i Mandal og Kristiansand. Av 56 kontrollerte kjøretøy hadde 50 mangler. Kontorsjef Jostein Senumstad uttrykte bekymring over resultatet, og påpekte at slurv i trafikken kan ha fatale følger. Blant funnene var en tilhenger i svært dårlig forfatning, manglende dokumenter og lys, samt en sjåfør som forsøkte å unngå bompenger. Vegvesenet minner om at alle som bruker veiene er ansvarlige for å sikre at kjøretøyene er i forskriftsmessig stand, uavhengig om man eier, leier eller låner bilen.