Statens jernbanetilsyn (SJT) gjennomførte i januar et omfattende tilsyn hos Bane NOR og flere jernbanevirksomheter for å kartlegge årsakene til togstansen 1. juledag, da togtrafikken i hele landet sto i 13 timer.
Tilsynet konkluderer med at det ikke forelå brudd på regelverket, men gir en rekke anbefalinger til Bane NOR. Blant annet anbefales det at Bane NOR bør få bedre oversikt over kritiske sårbarheter i jernbanesystemet.
Direktør i SJT, Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, understreker viktigheten av at virksomhetene tar anbefalingene på alvor og vurderer nødvendige tiltak.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 dager siden
Jernbanetilsynet har gjennomgått hendelsen med den omfattende togstansen 1. juledag, da all togtrafikk i Norge sto stille i nærmere 13 timer på grunn av problemer med et kommunikasjonssystem. Tilsynet har ikke funnet brudd på regelverket, men rapporten peker på flere områder med rom for betydelige forbedringer. Blant annet anbefales det at Bane Nor og Jernbanedirektoratet tydeliggjør sine roller ved håndtering av hendelser. Videre bør Bane Nor få bedre oversikt over kritiske sårbarheter i jernbanesystemet for å kunne forhindre langvarige stopp, sikre beredskap ved nødssituasjoner og raskere normalisere trafikken. Direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen i Statens jernbanetilsyn understreker viktigheten av at virksomhetene tar anbefalingene på alvor og iverksetter nødvendige tiltak.
1 måned siden
Statens jernbanetilsyn (SJT) har undersøkt togstansen 1. juledag, da all togtrafikk sto stille i nesten 13 timer. Rapporten viser ingen direkte brudd på regelverket, men SJT mener Bane Nor har forbedringspotensial for å unngå lignende hendelser. SJT forventer at Bane Nor vurderer og iverksetter tiltak basert på rapportens anbefalinger. Direktøren i SJT understreker at lange stanser er uakseptable og kritisk for samfunnet og transportsikkerheten.
3 måneder siden
Jernbanetilsynet har varslet en grundig granskning av togstansen 1. juledag, som lammet togtrafikken i hele landet i nesten 13 timer. Tilsynet skal undersøke hva som gikk galt, hvorfor systemet var så sårbart, og hvordan Bane Nor håndterte situasjonen. De vil også vurdere samfunnssikkerhet, passasjerrettigheter, og beredskap. I tillegg til Bane Nor, skal tilsynet se på togselskapene, Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet. Hendelsen skal også vurderes opp mot andre alvorlige hendelser. Samferdselsministeren støtter en ekstern granskning, og Stortinget skal behandle et forslag om dette.
3 måneder siden
Jernbanetilsynet har varslet en grundig granskning av togstansen 1. juledag, som lammet togtrafikken i hele landet i nesten 13 timer. Tilsynet skal undersøke hva som gikk galt, hvorfor systemet var så sårbart, og hvordan Bane Nor håndterte situasjonen. Granskningen vil også omfatte togselskapene, Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet. I tillegg skal tilsynet vurdere hendelsen opp mot andre alvorlige hendelser i nyere tid. Samferdselsministeren støtter en ekstern gjennomgang, og Stortinget skal behandle en rapport om togforsinkelser og et forslag om ekstern granskning av hendelsen.
3 måneder siden
Statens jernbanetilsyn har åpnet tilsyn med Bane Nor etter at all togtrafikk i landet ble stanset i 12 timer 1. juledag. Feilen skyldtes en kommunikasjonssvikt mellom tog og sentralen for trafikkstyring. Mange tusen passasjerer ble rammet, og Vy har mottatt et stort antall refusjonskrav. Jernbanetilsynet vil se på hendelsen i sammenheng med andre nylige hendelser på jernbanen, som ras og avsporinger. Samferdselsministeren vurderer en ekstern gjennomgang av saken. Tilsynet skal undersøke hva som sviktet og hvordan man kan begrense følgene av lignende hendelser i fremtiden.
4 måneder siden
Bane Nor opplevde et omfattende togstopp 1. juledag på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet. Feilen, som skyldtes en hardware-komponent, førte til at all togtrafikk i landet sto stille i tolv timer. Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen beklager hendelsen, men understreker at sikkerheten til passasjerene var prioritert. Togselskapet SJ krever en ekstern evaluering av hendelsen, og flere togselskaper forbereder erstatningskrav. Bane Nor jobber med å kartlegge den nøyaktige årsaken til feilen, og avviser at sabotasje eller manglende kompetanse var årsaken. Pendlerforeningen reagerer sterkt på manglende informasjon og hjelp til passasjerer.
3 måneder siden
Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen forklarer at togkaoset 1. juledag skyldtes en hardwarefeil i en kommunikasjonsboks. Dette førte til at kommunikasjonen mellom togledelsen og togene falt ut, og all togtrafikk ble stanset av sikkerhetshensyn. Det tok flere timer å finne årsaken til feilen. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har uttrykt full tillit til Bane Nor og Jernbanetilsynet. Det ble avholdt et møte med Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn for å diskutere hvordan feilen kunne oppstå, hvordan saken skal følges opp, og hvordan man kan hindre at lignende hendelser skjer igjen.
3 måneder siden
Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen opplyser at togkaoset 1. juledag var forårsaket av en hardwarefeil i en kommunikasjonsboks. Feilen førte til at kommunikasjonen mellom togledelsen og togene sviktet, og all togtrafikk ble stanset av sikkerhetshensyn. Det tok flere timer å finne årsaken. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har uttrykt tillit til Bane Nor og Jernbanetilsynet. Et møte ble avholdt med Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn for å diskutere årsaken til feilen, oppfølging og hvordan man kan unngå lignende hendelser i fremtiden.
3 måneder siden
Bane Nor oppnådde ikke sine egne mål for punktlighet i 2024, med dårligere resultater enn i 2023 for alle kategorier, inkludert persontog, rushtidstrafikk i Oslo, flytog og godstog. En omfattende togstans første juledag rammet rundt 60.000 reisende og har ført til krav om en ekstern gransking. Flere fagforeninger og togselskaper støtter kravet om en uavhengig undersøkelse, og mener at en intern evaluering ikke er tilstrekkelig. De tillitsvalgte understreker behovet for tiltak for å unngå lignende hendelser i fremtiden.
3 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har innkalt Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til et hastemøte 7. januar etter den landsomfattende togstansen første juledag. Møtet skal gi en redegjørelse for hva som forårsaket stansen, som skyldtes en feil i kommunikasjonssystemet mellom tog og trafikkstyringssentralen. Hensikten er å diskutere tiltak for å unngå lignende hendelser i fremtiden. Togtrafikken var lammet i over tolv timer. Samferdselsministeren vil være tilgjengelig for pressen etter møtet.