Alle sykehusene i Helse Sør-Øst ble rammet av nettverksproblemer. Sykehuspartner, som leverer IKT-tjenester til sykehusene, jobber med å rette feilen.
Flere tjenester, inkludert journalsystemet Dips, ble påvirket. Oslo universitetssykehus gikk over til manuelle løsninger med papir og blyant som en del av sine beredskapsplaner.
Sykehusene har rutiner for å håndtere slike situasjoner og opprettholde oversikt over pasientjournaler.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En nettverksfeil rammet fredag ettermiddag alle helseforetakene i Helse Sør-Øst. Sykehuspartner HF jobber med å løse problemet og er i rød beredskap. Flere tjenester er allerede gjenopprettet. Oslo universitetssykehus har gått over til papirbaserte løsninger, men har foreløpig ikke sett noen konsekvenser for pasientene. Sykehuset følger sine beredskapsplaner og har rutiner for slike situasjoner.
3 måneder siden
Flere sykehus i Helse Sør-Øst er rammet av en nettverksfeil fredag kveld. Oslo universitetssykehus bekrefter at de har gått over til papirbaserte løsninger i akuttmottaket. Sykehuset Telemark og Sørlandet sykehus er også rammet, med nedetid i pasientjournalsystemet. Feilen påvirker dermed flere helseforetak i regionen.
3 måneder siden
En nettverksfeil rammet alle sykehusene i Helse sør-øst fredag, noe som førte til at journalsystemet ble utilgjengelig. Sykehusene måtte derfor gå over til papirbaserte løsninger. Akershus universitetssykehus (Ahus) gikk en periode i gul beredskap som følge av feilen. Nettverksfeilen ble rettet natt til lørdag, ifølge kommunikasjonssjef Cindy Empaynado i Sykehuspartner.
2 måneder siden
Et nytt journalsystem ved flere sykehus i Sør- og Østlandet har hatt omfattende dataproblemer, med ukentlige nedetider. Ansatte frykter for pasientsikkerheten, da viktig informasjon kan gå tapt og pasienter kan bli glemt. Sykehusledelsen innrømmer at manglende tilgang til journalopplysninger kan påvirke pasientsikkerheten. Det jobbes med å rette feilene, og en backup-løsning er på plass, men systemet er fortsatt ustabilt. Enkelte leger mener systemet ikke er trygt nok, spesielt i akutte situasjoner.
27 dager siden
En feil i personregisteret til Norsk helsenett (NHN) førte til at kunder ikke kunne hente ut reseptbelagte medisiner på apotek. Feilen rammet alle elektroniske resepter, men papirresepter kunne brukes i hastetilfeller. Apotekerforeningen beklaget hendelsen og påpekte sårbarheten i digitale systemer. NHN opplyste at feilen skyldtes en mislykket oppdatering. Feilen ble rettet like før klokken 11:30, og resepter fungerer nå som normalt.
2 måneder siden
Flere viktige innloggingstjenester, som MinID, eFormidling, ID-porten og Ansattporten, opplever driftsforstyrrelser. Dette fører til problemer for brukere som forsøker å logge seg inn i nettbanker og andre tjenester. Digitaliseringsdirektoratet jobber med å undersøke og løse problemene, men det er foreløpig usikkert hvor lang tid det vil ta å rette feilen. BankID undersøker også om de er rammet av problemene.
27 dager siden
Apotekforeningen bekrefter at apotek over hele landet opplever problemer med å ekspedere resepter på grunn av en feil i personregisteret i Norsk helsenett. Feilen hindrer apotekene i å få tilgang til nødvendig informasjon. Norsk helsenett arbeider med å rette feilen, men det er foreløpig uklart hvor lenge problemene vil vedvare. Apotekene, inkludert Vitus Apotek og Apotek 1, har iverksatt alternative løsninger for å sikre at kunder med akutt behov for medisiner får hjelp.
3 måneder siden
Flere banker og offentlige tjenester, som Nav og Helsenorge, opplevde nedetid mandag morgen. Tietoevry, som er leverandør for flere banker og ID-porten, bekreftet en teknisk feil i sin infrastruktur som forårsaket problemene. Dette påvirket betalingstjenester som Vipps og nettbank, men kortbetaling fungerte som reserveløsning. Digitaliseringsdirektoratet bekreftet at alle deres løsninger var oppe igjen etter klokken 09.15. Telenor registrerte også en feilsituasjon på sitt bedriftsnett, men BankID fungerte som normalt. Feilen ble rettet, og leverandørene beklaget ulempene for kundene.
2 måneder siden
BaneNor opplever problemer med informasjonssystemene sine, noe som resulterer i upålitelig informasjon i reiseapper som Vy og Entur. Feilen gjelder over hele landet og fører til at informasjon om togavganger må formidles manuelt. Selv om selve togtrafikken ikke er direkte berørt, kan reisende oppleve forsinkelser i informasjonen de mottar. BaneNor arbeider med å løse problemet og oppfordrer reisende til å møte opp på stasjonene som vanlig. De vurderer også å sette inn ekstra ressurser for å håndtere den manuelle informasjonsflyten.
26 dager siden
Flere norske banker, deriblant DNB og Sparebank 1 Sør-Norge, opplever tekniske problemer som påvirker nett- og mobilbanktjenester. DNB arbeider med å løse problemer knyttet til overføringer og betalinger, mens Sparebank 1 Sør-Norge melder om at betalingstjenester er utilgjengelige. Bankene beklager ulempene dette medfører for kundene.