Nyhetssaker

Kristoffersen kritiserer «hårsåre» reaksjoner på Klæbo-reklame

Nettavisen logo

Nettavisen

114 ord

kultur og underholdning

2 måneder siden

Kristoffersen rister på hodet over Klæbo-reklamen: – Må alle være så jævla hårsåre hele tiden?

Hovedpunkter

  • Reklame med Johannes Høsflot Klæbo ble trukket etter kritikk.
  • Henrik Kristoffersen mener folk er for hårsåre.
  • Kristoffersen etterlyser mer takhøyde i samfunnsdebatten.
  • Kristoffersen refererer til «Krenkorama» fra Misjonen.

Vurderinger (AI)

Opplysendende2
Dybde3
Positivitet5
Anbefaling3

Sammendrag

Alpinisten Henrik Kristoffersen har uttalt seg om debatten rundt en reklame med Johannes Høsflot Klæbo, som ble trukket etter kritikk. Kristoffersen mener folk generelt er for hårsåre og etterlyser mer takhøyde. Han stilte spørsmål ved om det er for mye krenkehysteri i samfunnet, og refererte til «Krenkorama» fra radioprogrammet Misjonen.

Liknende artikler

Dette ble hysterisk

VG logovg.no

2 måneder siden

Klæbo-reklame: Overdreven reaksjon på uskyldig humor

En kommentator mener at reklamefilmen med Johannes Høsflot Klæbo, som ble trukket tilbake etter kritikk, var en uskyldig parodi og at reaksjonene var hysteriske. Det argumenteres for at filmen ikke burde blitt stoppet, og at samfunnet må tåle humor. Kommentatoren understreker at det er viktig å ta kroppsfiksering og spiseforstyrrelser på alvor, men at dette ikke er relevant i denne saken. Det stilles også spørsmål ved om toppidrettsutøvere bør reklamere for usunne produkter, men dette er et annet tema. Ironisk nok har oppstyret rundt filmen gitt den mer oppmerksomhet enn den ville fått ved normal publisering.

Raser mot Klæbo-kritikk: – Komisk

TV2 logotv2.no

2 måneder siden

Klæbo-reklame trukket: PR-sjef raser mot kritikken

Orkla har trukket en reklamefilm for Nidar med langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk for seksualisering og kroppspress. PR-sjef Rune Brynhildsen reagerer sterkt på avgjørelsen og mener kritikken er oppkonstruert. Han får støtte fra sportskommentator Sverre Krogh Sundby, som ser på reklamen som humoristisk. Redd Barnas ungdomsorganisasjon mener derimot at reklamen bidrar til økt kroppspress, mens politisk kommentator Astrid Mæland kaller den harry. Brynhildsen mener det er blitt for lett å bli krenket og stiller spørsmål ved hvorfor akkurat denne reklamen får så mye oppmerksomhet, og foreslår en sladdet versjon.

- Ærlig talt!

Dagbladet logodagbladet.no

2 måneder siden

Klæbo kritiseres av NM-arrangør for manglende deltakelse

NM-sjef Gudbrand Skraastad er svært kritisk til at Johannes Høsflot Klæbo ikke deltar i ski-NM, og kaller det en hån mot arrangørene og norsk langrenn. Han mener de beste løperne må delta for å fremme sporten og rekruttere nye utøvere. Kommentator Ernst A. Lersveen reagerer sterkt på kritikken, og mener Klæbo må prioritere sin egen form foran NM. Klæbos medierådgiver opplyser at han ikke er restituert etter Tour de Ski. Skraastad frykter at manglende deltakelse fra de beste kan føre til at NRK ikke lenger vil sende langrenn. Flere andre eliteløpere har også meldt forfall til NM.

– Om han hadde vært tjukk, hadde det ikke vært et problem da?

NRK logonrk.no

2 måneder siden

Debatt om kroppspress etter Klæbo-reklame

En reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp har skapt debatt om kroppspress og seksualisering. PR-profil Rune Brynhildsen mener kritikken er overdrevet og at reklamen er ment som humor, mens Forbrukertilsynet advarer mot kroppsfokus i reklame, spesielt rettet mot barn. Sunn idrett påpeker at det kan være lavere terskel for å spille på kropp i reklame med menn enn kvinner, og Reform uttrykker bekymring for en utvikling der unge menns kropper seksualiseres. Nidar valgte å trekke reklamen etter kritikken.

Reagerer: - Fy faen

Dagbladet logodagbladet.no

2 måneder siden

Northug kritiserer Nidar og Skiforbundet etter reklame-retrett

Nidar trakk en reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk fra en advokat og Rådgivning om spiseforstyrrelser. Petter Northug kritiserer både Skiforbundet og Nidar for håndteringen av saken. Han mener reklamen var lite troverdig og at Nidar er for lite kontroversielle. Skiforbundet registrerer at Nidar trakk reklamen og har tillit til deres vurdering. Flere kommentatorer stiller spørsmål ved Nidars håndtering av reklamekampanjen, og påpeker at de virker lite forberedt på å stå i en debatt. Reklamefilmen har også skapt overskrifter i svenske og russiske medier.

Krever beklagelse til Klæbo: – Det er så ufint

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Kommentator krever beklagelse til Klæbo etter NM-kritikk

NM-sjef Gudbrand Skraastad kritiserte Johannes Høsflot Klæbo for hans fravær i ski-NM, noe som har skapt debatt. Kommentator Ernst A. Lersveen mener Skraastads uttalelser var ufint og krever en offentlig beklagelse til Klæbo. Klæbo selv begrunner sitt fravær med manglende restitusjon etter Tour de Ski. Skraastad hevder at kritikken var rettet mot flere løpere, ikke bare Klæbo, men står fast på at de beste bør delta i NM. Lersveen mener Klæbos fravær ikke svekker NM, og fremhever flere andre spennende elementer ved årets mesterskap, inkludert profiler som stiller til start.

Golberg ut mot kraftige reaksjoner: – Det er mer morsomt enn det er porno

VG logovg.no

2 måneder siden

Golberg reagerer på kritikk av bar overkropp-reklame

Pål Golberg er overrasket over de sterke reaksjonene på en reklame med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp. Reklamen ble fjernet etter kritikk fra blant annet Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS). Golberg, som er tillitsvalgt for herrelandslaget, forstår ikke kritikken og mener reklamen er humoristisk. ROS mener reklamen er smakløs og ignorerer kroppspress blant gutter. Amundsens manager, Rune Brynhildsen, avviser kritikken som meningsløs og mener Orkla lot seg presse for lett. Han viser til flere eksempler på lignende reklamer med andre idrettsutøvere og mener langrennsgutta blir kritisert uansett hva de gjør.

Nå må vi skjerpe oss: Krenket over å se Klæbo i «baris»?

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Klæbo-reklame trukket tilbake etter kritikk om kroppsideal

En reklamefilm med langrennsløper Johannes Klæbo i bar overkropp som reklamerer for godteri, har blitt trukket tilbake etter kritikk. Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS) mener filmen fremmer et urealistisk kroppsideal, og en advokat har uttalt seg kritisk til reklamen da den retter seg mot barn og unge. Artikkelforfatteren er kritisk til tilbaketrekkingen og mener dette er et eksempel på et overdrevent «krenkesamfunn». Forfatteren mener også at Nidar har fått mye oppmerksomhet som følge av saken, og at flere aktører har tjent på saken.

NM-gull i overdrivelse

VG logovg.no

2 måneder siden

Klæbo prioriterer VM, NM-kritikk er overdrevet

Artikkelen omhandler Johannes Høsflot Klæbos beslutning om å ikke delta i NM, med henvisning til at han prioriterer VM på hjemmebane. NM-sjefen kritiserer Klæbos fravær og kaller det respektløst og uakseptabelt. Artikkelforfatteren argumenterer for at Klæbo må prioritere sitt eget opplegg i en individuell idrett, og at det er viktigere å prestere i VM enn i NM. Det nevnes også at flere andre stjerner mangler i NM. Artikkelen konkluderer med at skitoppene bør tilpasse kalenderen og ikke presse utøverne til å delta i NM, og at det er en overdrivelse å kalle Klæbos fravær en katastrofe for norsk langrenn.

Lettar på sløret om framtida: – No stiller du vanskelege spørsmål

NRK logonrk.no

2 måneder siden

Kristoffersen vurderer karriereslutt på grunn av mentalt press

Alpinisten Henrik Kristoffersen åpner opp om at nervar og prestasjonspress tærer på ham. Han forteller at det mentale presset er mer utfordrende enn det fysiske, og at han vurderer å avslutte karrieren etter denne sesongen og to til. Kristoffersen har ikke diskutert sine utfordringer med støtteapparatet, og får beskjed av faren om å ikke synes synd på seg selv. NRKs alpinekspert, Lars Elton Myhre, forstår Kristoffersens situasjon, men er usikker på om han faktisk legger opp om to sesonger. Kristoffersen ble nummer tre i slalåmrennet i Adelboden.