Alpinisten Henrik Kristoffersen har uttalt seg om debatten rundt en reklame med Johannes Høsflot Klæbo, som ble trukket etter kritikk.
Kristoffersen mener folk generelt er for hårsåre og etterlyser mer takhøyde.
Han stilte spørsmål ved om det er for mye krenkehysteri i samfunnet, og refererte til «Krenkorama» fra radioprogrammet Misjonen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Orkla har trukket en reklamefilm for Nidar med langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk for seksualisering og kroppspress. PR-sjef Rune Brynhildsen reagerer sterkt på avgjørelsen og mener kritikken er oppkonstruert. Han får støtte fra sportskommentator Sverre Krogh Sundby, som ser på reklamen som humoristisk. Redd Barnas ungdomsorganisasjon mener derimot at reklamen bidrar til økt kroppspress, mens politisk kommentator Astrid Mæland kaller den harry. Brynhildsen mener det er blitt for lett å bli krenket og stiller spørsmål ved hvorfor akkurat denne reklamen får så mye oppmerksomhet, og foreslår en sladdet versjon.
3 måneder siden
En reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp har skapt debatt om kroppspress og seksualisering. PR-profil Rune Brynhildsen mener kritikken er overdrevet og at reklamen er ment som humor, mens Forbrukertilsynet advarer mot kroppsfokus i reklame, spesielt rettet mot barn. Sunn idrett påpeker at det kan være lavere terskel for å spille på kropp i reklame med menn enn kvinner, og Reform uttrykker bekymring for en utvikling der unge menns kropper seksualiseres. Nidar valgte å trekke reklamen etter kritikken.
3 måneder siden
Nidar trakk en reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk fra en advokat og Rådgivning om spiseforstyrrelser. Petter Northug kritiserer både Skiforbundet og Nidar for håndteringen av saken. Han mener reklamen var lite troverdig og at Nidar er for lite kontroversielle. Skiforbundet registrerer at Nidar trakk reklamen og har tillit til deres vurdering. Flere kommentatorer stiller spørsmål ved Nidars håndtering av reklamekampanjen, og påpeker at de virker lite forberedt på å stå i en debatt. Reklamefilmen har også skapt overskrifter i svenske og russiske medier.
3 måneder siden
En kommentator mener at reklamefilmen med Johannes Høsflot Klæbo, som ble trukket tilbake etter kritikk, var en uskyldig parodi og at reaksjonene var hysteriske. Det argumenteres for at filmen ikke burde blitt stoppet, og at samfunnet må tåle humor. Kommentatoren understreker at det er viktig å ta kroppsfiksering og spiseforstyrrelser på alvor, men at dette ikke er relevant i denne saken. Det stilles også spørsmål ved om toppidrettsutøvere bør reklamere for usunne produkter, men dette er et annet tema. Ironisk nok har oppstyret rundt filmen gitt den mer oppmerksomhet enn den ville fått ved normal publisering.
3 måneder siden
En reklamefilm fra Nidar, der langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo er halvnaken mens han spiser seigmenn, har skapt debatt. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen bryter markedsføringsloven og bidrar til kroppspress, spesielt siden den markedsfører godteri rettet mot barn og unge. Skiforbundet inngikk et samarbeid med Nidar etter at andre sponsorer trakk seg, noe som har blitt kritisert av tidligere langrennsløper Martin Johnsrud Sundby. Orkla, som eier Nidar, hevder reklamen er ment som en parodi og ikke har til hensikt å skape kroppspress, men advokat Haug mener dette ikke fritar dem fra loven.
3 måneder siden
Johannes Høsflot Klæbo er ikke påmeldt til ski-NM på Gåsbu, noe som har ført til sterk kritikk fra NM-sjef Gudbrand Skraastad. Skraastad mener Klæbos fravær er en katastrofe for norsk langrenn, rekrutteringen og for arrangørene. Han anklager Klæbo for å være respektløs overfor norsk langrenn og mener det er vanskelig å markedsføre sporten uten de beste utøverne. Flere andre profilerte langrennsløpere mangler også på startlistene. Klæbo har tidligere uttalt at hans deltakelse avhenger av hans fysiske form.
3 måneder siden
Orkla har valgt å trekke en reklamefilm for seigmenn med en halvnaken Johannes Høsflot Klæbo etter å ha mottatt kritikk. Kommunikasjonsdirektør i Orkla Snacks, Elisabeth Aandstad Ekheim, sier de ikke ønsker å provosere og har lyttet til innspill. Marius Sjølyst fra Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press mener reklamen er unødvendig seksualisering og bidrar til kroppspress. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen kan være et brudd på markedsføringsloven, spesielt med tanke på at det er reklame for godteri rettet mot barn og unge.
2 måneder siden
Henrik Kristoffersen er fornøyd med årets sesong, men ser forbedringspotensial i både skikjøring og utstyr. Han føler seg sterkest i slalåm, hvor han er regjerende verdensmester, men erkjenner utfordringer i storslalåm på grunn av løypeutviklingen. Kristoffersen skapte overskrifter da han kritiserte forholdene i Kitzbühel, noe som fikk den tidligere konkurrenten Benjamin Raich til å reagere. Kristoffersen svarer at han har et godt forhold til Raich, men mener at tidligere utøvere bør lytte mer til dagens utøvere.
3 måneder siden
NM-sjef Gudbrand Skraastad kritiserte Johannes Høsflot Klæbo for hans fravær i ski-NM, noe som har skapt debatt. Kommentator Ernst A. Lersveen mener Skraastads uttalelser var ufint og krever en offentlig beklagelse til Klæbo. Klæbo selv begrunner sitt fravær med manglende restitusjon etter Tour de Ski. Skraastad hevder at kritikken var rettet mot flere løpere, ikke bare Klæbo, men står fast på at de beste bør delta i NM. Lersveen mener Klæbos fravær ikke svekker NM, og fremhever flere andre spennende elementer ved årets mesterskap, inkludert profiler som stiller til start.
4 måneder siden
Tidligere TV 2-profil Ernst A. Lersveen uttrykker bekymring over manglende TV-dekning for kombinert og hopp, da ingen norske kanaler har kjøpt rettighetene til verdenscupen i kombinert fra Ramsau eller de to siste rennene i Hoppuka. Lersveen mener at disse idrettene må akseptere en ny medievirkelighet der seertall og betalingsvilje er lav, og at de sliter med å konkurrere med populære idretter som fotball. Han påpeker at kombinertseere er lite attraktive for annonsører. Kombinertsjef Ivar Stuan avviser Lersveens påstander, og viser til gode seertall for kombinert i Norge, og mener det er feil å skylde på kombinert. Han erkjenner at det er en debatt om hvilke TV-kanaler som bør ha skirettigheter.