Utenlandske vogntog skaper trafikale problemer i Finnmark, noe som fører til at flere store oppdrettsselskaper nå stiller krav til transportørene. Lerøy Seafood kontrollerer vogntogene og nekter å laste fisk dersom de ikke er tilstrekkelig utstyrt for vinterforhold.
Statens vegvesen oppfordrer bedriftene til å ta ansvar og velge seriøse aktører. Cermaq bekrefter også at de har strenge krav, men erkjenner at det kan oppstå glipp i forbindelse med underleverandører.
Havøysund fisk har foreløpig ingen rutiner for å sjekke vogntogene, men er åpen for å innføre dette.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Uvær og skredfare i Nord-Norge har ført til at Loppa kommune er isolert, noe som skaper store problemer for fiskerinæringen. Øksfjord fiskeindustri står med fisk til en verdi av 20 millioner kroner som ikke kan transporteres ut, og frykter store tap. Konsernsjef i Nergård påpeker at næringen er for avhengig av biltransport på rasutsatte veier, og etterlyser bedre infrastruktur, spesielt en oppgradering av E6. Finnmark fylkeskommune beklager situasjonen og lover å evaluere håndteringen for å finne bedre løsninger i fremtiden.
3 måneder siden
Utrykningspolitiet (UP) er bekymret for den økende turisttrafikken på vinterveiene i Nord-Norge. Mildvær og glatte veier skaper utfordrende forhold, og mange turister mangler erfaring med vinterkjøring. Dette har ført til en økning i utforkjøringer, spesielt blant utenlandske turister. En latvisk turistbuss kjørte av veien i Lofoten, og flere ble lettere skadet. UP og bilbergere melder om en markant økning i oppdrag knyttet til turister. Det etterlyses bedre veiinfrastruktur, mer informasjon til turister om vinterkjøring, og strengere regler for bilutleie. Enkelte bilutleiere har allerede nektet turister å leie bil på grunn av manglende erfaring med vinterføre.
2 måneder siden
Turister i Lofoten skaper farlige situasjoner i trafikken på vinterføre, noe som bekymrer både lokalbefolkningen og politiet. Turistene vingler, kjører midt i veien og havner i feil kjørefelt. Mange har liten eller ingen erfaring med å kjøre på snø og is. Noen leier sjåfør, mens andre kjører selv, til tross for advarsler. Det foreslås strengere krav for å leie bil, som for eksempel glattkjøringskurs. Leiebilselskaper informerer om forholdene, men har begrenset mulighet til å kontrollere kjøreferdigheter.
12 timer siden
En stor andel av vogntogene som kontrolleres ved grensen har feil eller mangler. Dette skaper bekymring for trafikksikkerheten på norske veier.
1 måned siden
Statens vegvesen gjennomfører hyppige kontroller av tilhengere og avdekker en rekke feil. Vanlige problemer inkluderer dårlig sikret last, tekniske mangler som lysfeil, og overlast. Mange sjåfører mangler også nødvendig førerkort for tilhengeren de kjører, eller overser fartsgrensene. Særlig forvirring rundt 100 km/t-regelen fører til bøter og prikker i førerkortet, da mange ikke oppfyller kravene for å kjøre i denne hastigheten. Kontrollene skal bidra til økt trafikksikkerhet.
1 måned siden
Et snøskred stengte E6 ved Langfjorden i fire dager, noe som skapte kaos for reisende mellom Bodø og Alta. Vera Arntsen måtte kjøre en tolv timers omvei via Finland. Hun og andre krever nå bedre skredsikring av veien. Statens vegvesen erkjenner utfordringen, men mangler bevilgninger for tiltak. Stengte veier rammer også fiskeindustrien hardt, med årlige tap i millionklassen. Konsernsjefen i Nergård foreslår å prioritere E6-oppgradering over Nord-Norge-banen.
1 måned siden
Norske lakseoppdrettere overskred lakselusgrensen over tusen ganger i fjor, men kun fire tilfeller resulterte i straff. Mattilsynet påpeker at oppdretterne ofte er for dårlig forberedt og mangler tilstrekkelig beredskap, noe som fører til økt smittefare for villaks. Selv om grensen for lakselus ble satt i 2017, har økningen av fisk i sjøen bidratt til et høyere lusetrykk. Mattilsynet understreker at manglende kontroll på lusesituasjonen kan få konsekvenser for oppdretternes muligheter for videre vekst, men at de ikke har myndighet til å gripe inn i selve driftstillatelsene.
3 måneder siden
Artikkelen understreker det felles ansvaret Statens vegvesen og sjåfører har for trafikksikkerhet om vinteren. Vegvesenet sørger for brøyting, strøing og salting av riks- og europaveier, mens sjåfører må kjøre etter forholdene. Entreprenørene tar løpende beslutninger om vintervedlikehold basert på værprognoser og erfaring, og Vegvesenet følger opp at kontraktene overholdes. Veisalt er et av flere tiltak, og bruken begrenses på grunn av miljøhensyn. Vinterdriften er dimensjonert for normalsituasjoner, ikke ekstreme værhendelser. Brøytesjåførene gjør en viktig jobb under krevende forhold, og fortjener respekt. Artikkelen oppfordrer til forsiktighet og hensyn i trafikken.
2 måneder siden
En markant økning i turismen i Nord-Norge skaper utfordringer i trafikken, spesielt på grunn av turisters manglende erfaring med vinterforhold. UP har observert flere farlige situasjoner, som turister som stopper midt i veien for å fotografere nordlys, eller kjører i skiløyper. Bilutleieselskapene forsøker å informere turistene om risikoene ved å kjøre på glatte veier, og understreker viktigheten av å være oppmerksom på lokale forhold som kryssende elg. UP understreker at de fleste turister er flotte folk uten onde hensikter.
1 måned siden
Flere kommuner i Finnmark, inkludert Loppa og Hasvik, er isolert på femte dagen grunnet snøskred og stengte veier. Situasjonen er kritisk, med dieselmangel i Øksfjord og ustabil telefondekning. Øksfjord Fiskeindustri risikerer å tape opp mot 20 millioner kroner fordi ti vogntog med fisk står fast. Daglig leder frykter at de må stoppe inntaket av fisk, noe som vil ramme 50 fiskebåter og føre til dominoeffekter for samferdselen i Vest-Finnmark.