Artikkelen omhandler en priskrig på frossenpizza, der flere butikkjeder tilbyr store rabatter. Meny er billigst på Grandiosa, mens Mega har den største rabatten på Dr. Oetker Ristorante.
Flere reagerer på at usunn mat er billigere enn sunn, og mener dette går ut over folkehelsen. Matvarekjedene forsvarer priskuttene med at de følger konkurransen, og at de også har tilbud på sunne varer.
Kiwi, Rema 1000 og Coop fremhever at de har hatt kampanjer på sunne varer, men kutter også prisene på pizza. Enkelte kunder lar seg friste av de lave prisene på pizza, til tross for nyttårsforsetter om et sunnere kosthold.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
En priskrig på frossenpizza preger dagligvarebutikkene i desember, der salget av pizza når sitt høydepunkt. Butikkene lokker med tilbud, men det er lett å bli lurt av misvisende priser. For eksempel kan en Grandiosa uten paprika være dyrere enn en vanlig variant. Peppes Triple Meat var et stort kupp til 28 kroner, men ble raskt utsolgt. Egne merkevarer er ikke alltid billigst, og prisene justeres raskt. Forbrukerne må være våkne for å få med seg de beste tilbudene i denne perioden med unormalt lave priser.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler dagligvarekjedenes priskrig på julemat, der ekstremt lave priser, som 2,70 kr for en kilo pepperkakedeig, er et resultat av konkurranse og kundenes betalingsvilje. Kjedene bruker lokketilbud og kampanjepriser for å tiltrekke kunder, men dette kan føre til en nedgang i respekt for maten og matprodusentene, samt økt matsvinn. Artikkelen hevder at matprisene ikke har steget like mye som lønningene, og at vi er på vei ut av dyrtiden.
1 måned siden
Dagligvarekjedene konkurrerer om de beste prisene på frossenpizza, spesielt Grandiosa og Big One. Bunnpris utmerker seg med 40 prosent rabatt på Big One, noe som gir den beste prisen. Coop Prix har et endagstilbud på Grandiosa til 30 kroner, mens Extra følger etter med 30 prosent rabatt på Grandiosa. Rema 1000 justerer prisene sine for å henge med i konkurransen, men har noen forsinkelser. Eksperter påpeker at Bunnpris burde være tydeligere med å oppgi førpriser i sine tilbud for å unngå forvirring.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene konkurrerer om kundene med tilbud på sunne varer i januar. Coop Extra, Kiwi og Rema 1000 har alle lansert kampanjer med prisreduksjoner på fisk, frukt og grønnsaker. Kiwi matcher priser, men unntar medlemstilbud, mens Rema 1000 og Coop Extra tilbyr rabatter til sine medlemmer. Forbrukerrådet kritiserer medlemskampanjene for å gjøre det vanskelig å sammenligne priser, og påpeker at det er vanskelig for forbrukere å få oversikt over de reelle kostnadene.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene Extra og Kiwi har startet priskrig på sunnere matvarer etter jul. Extra kutter prisene med 20 prosent på en rekke fiskeprodukter fra flere leverandører frem til 26. januar. Kiwi følger etter med prisreduksjoner på minst 20 prosent på over 100 sunne varer, inkludert fisk, frukt og grønnsaker, i fem uker. Begge kjedene begrunner tiltakene med et ønske om å hjelpe kundene med å spise sunnere i det nye året. Rema 1000 har ingen tilsvarende kampanje, men lover å være billigst på dagligvarer i 2025.
16 dager siden
Artikkelen omhandler priskrig på påskegodt og dens potensielle negative konsekvenser. Ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen advarer mot overdreven konsum og anbefaler å vente med godteinntaket til påskeaften for å bevare kosen. Mari-Mette Graff fra Landsforeningen for overvektige kritiserer butikkene for å prioritere salg av usunne varer fremfor folkehelsen, mens butikkjedene selv fremhever at de også tilbyr rabatter på sunnere alternativer som frukt og grønt.
2 måneder siden
Dagligvarekjedene konkurrerer om de beste prisene på kjøttdeig, kaffe, pizza og sjokolade. Spar tilbyr laveste pris på kjøttdeig ved kjøp av to pakker, mens Kiwi har et billigere alternativ med fryst kjøttdeig. Coop Prix har et godt tilbud på Grandiosa på torsdager. Kiwi og Rema 1000 tilbyr kvalitetskaffe til reduserte priser. Smågodt er billigst hos Matkroken og Coop Prix på fredager. Coca-Cola varierer i pris, hvor Extra er dyrest.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene Extra, Kiwi og Rema 1000 har innført priskutt på sunne varer som fisk, frukt og grønt. Extra og Kiwi tilbyr 20 prosent rabatt på utvalgte fiskeprodukter ut januar, mens Rema 1000 kutter prisene med 50 prosent på fem utvalgte frukt- og grøntvarer. Markedsføringsekspert Karl-Fredrik Tangen er kritisk til de tidsbegrensede kampanjene og mener det er viktigere med lavere priser på sunne varer over tid. Han påpeker også at kjedene ikke bør skryte av å fremme folkehelse når butikkene er strukturert for å friste med usunne varer ved kassen. «Gjerrigknarken» Rune Kaino Nikolaisen ser på priskuttene som en gavepakke til kundene, men med en mistanke om at prisene øker på andre varer.
4 måneder siden
Dagligvarekjeder som Rema 1000 har senket prisene på julevarer til rekordlave nivåer, med pepperkakedeig til 2,70 kroner som et eksempel. Dette har skapt debatt om hvordan prispress påvirker matens verdi og matsvinn. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender mener slike priser gir et skjevt bilde av matens verdi og bidrar til økt matsvinn. Samtidig forklarer markedsføringsekspert Trond Blindheim at lave priser er en strategi for å tiltrekke kunder til butikkene. Regjeringen har sendt en ny matsvinnlov ut på høring, som blant annet vil pålegge matbransjen å donere overskuddsmat og redusere datovarer. Rema 1000 hevder de allerede jobber aktivt med å redusere matsvinn.
4 måneder siden
Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra har startet en priskrig på juleøl, med priser så lave som 25 kroner for en halvliter Ringnes juleøl. Dette har ført til kritikk fra blant annet Actis, som mener at lave priser på alkohol kan føre til økt konsum og utfordringer for familier i julen. Samtidig har kjedene også redusert prisene på alkoholfrie alternativer, med opptil 72 prosent prisreduksjon på enkelte produkter. Feilprising i butikkene har blitt rapportert, men kjedene forklarer dette med høyt salgstrykk og hyppige prisjusteringer. Kjedene forsvarer prisreduksjonene som en del av konkurransen i dagligvaremarkedet.