Sparebank 1 advarer mot en økende trend med «sikker konto»-svindel, der svindlere utgir seg for å være bankansatte. De kontakter kunder og påstår at kontoen deres er hacket, og ber dem overføre penger til en «sikker konto».
Banken understreker at de aldri vil be kunder om å flytte penger på denne måten, og oppfordrer alle til å legge på røret ved slike henvendelser. I tillegg advarer banken mot svindel via e-post og SMS, der svindlerne utgir seg for å være andre aktører.
Kunder oppfordres til å være kritiske og bruke huskeregelen «stopp, tenk, sjekk» for å unngå å bli lurt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Finn.no advarer brukere om en økning i svindelforsøk der svindlere utgir seg for å være kjøpere via e-post. Disse e-postene forsøker å lure brukere til å dele personlig informasjon som bank- eller kredittkortdetaljer. Finn.no understreker at all kommunikasjon rundt kjøp og salg bør foregå inne i deres egen meldingstjeneste, og at man bør være skeptisk til kjøpere som presser på for raske avgjørelser. De anbefaler også å sjekke visningsnavnet for å unngå kobling til privat e-post. Sparebank 1 har også sendt ut advarsler om denne svindelformen.
4 måneder siden
Politiet advarer om en ny svindelmetode der kriminelle utgir seg for å være kjøpere på Finn. Svindlerne kontakter selgere via e-post og tilbyr å bruke 'Fiks-Ferdig'-løsningen. De sender et falskt skjermbilde med feilaktige instruksjoner som leder selgerne til å oppgi bankinformasjon. Dette gir svindlerne tilgang til selgernes bankkontoer. Politiet understreker at dette ikke er en legitim tjeneste fra Finn og oppfordrer folk til å være forsiktige. Det er en økning i svindelforsøk for tiden, og politiet oppfordrer til å være ekstra årvåken.
11 dager siden
DNBs sikkerhetsekspert advarer mot en betydelig økning i investeringsbedragerier, spesielt knyttet til kryptovaluta og svindel på bruktmarkeder. Kriminelle utnytter folks interesse for investering og kjøp/salg på nett for å lure dem. De lokker brukere bort fra trygge plattformer som Finn.no, og får dem til å overføre penger via utrygge kanaler. DNB har sett en økning i antall investeringsbedragerier i første kvartal 2025 og understreker viktigheten av å være forsiktig og å snakke med eksperter før man investerer i kryptovaluta. Banken oppfordrer kunder til å kontakte dem umiddelbart hvis de mistenker svindel, da de har rutiner for å spore og forsøke å tilbakeføre tapte midler. Kriminelle er nå fysisk til stede i Norge, noe som gjør situasjonen mer utfordrende.
2 måneder siden
Statens Vegvesen advarer mot et svindelforsøk der svindlere sender ut e-poster og SMS-er som ser ut til å komme fra Vegvesenet. I meldingene blir folk bedt om å oppdatere førerkort eller betalingsinformasjon for AutoPASS. Vegvesenet råder folk til å slette slike meldinger umiddelbart og kontakte banken hvis de har delt sensitiv informasjon. AutoSync har tidligere advart om lignende svindelmetoder. Vegvesenet understreker at de advarer publikum og oppfordrer alle til å være ekstra forsiktige.
4 måneder siden
Artikkelen gir råd om hva man bør gjøre hvis man blir svindlet på nett, basert på innspill fra Økokrim og DNB. Det er viktig å kontakte banken raskt, gjerne ved mistanke om svindel. Deretter bør man søke hjelp fra en venn for å få oversikt over situasjonen. Det anbefales også å endre passord, dokumentere svindelen med bilder, og anmelde forholdet til politiet. I tillegg oppfordres man til å snakke med familie og venner om svindelen for å øke bevisstheten rundt problemet. Telenor stoppet 500 millioner forsøk på digital kriminalitet i andre kvartal 2024, og 1 av 4 nordmenn har blitt svindlet på nett.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot økt svindel i forbindelse med utsendelse av skattemeldinger. Svindlere bruker falske e-poster, SMS og QR-koder for å lure til seg personlig informasjon og penger. De utgir seg også for å være fra Skatteetaten eller politiet. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker uoppfordret eller ber om bankopplysninger via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn via de offisielle nettsidene for å unngå svindel.
2 måneder siden
Finn.no varsler om en økning i svindel gjennom falske e-poster som ser ut til å komme fra Finn.no. Svindlerne utnytter «Fiks ferdig»-tjenesten for å lure brukere til å avsløre sensitiv informasjon som kredittkortdata og BankID, noe som kan føre til at kontoen blir tømt. Finn.no presiserer at de aldri vil be om slik informasjon via e-post, og oppfordrer brukere til å være forsiktige og melde fra om mistenkelige henvendelser til Finn.no, politiet og banken.
1 måned siden
En svindelekspert advarer mot en ny svindelmetode der kriminelle utnytter skattemeldingen. Svindlerne sender først en SMS og ringer deretter, og utgir seg for å være fra politiet eller banken. Målet er å lure til seg personlig informasjon som BankID eller kortdetaljer. Eksperten råder folk til å være oppmerksomme på skrivefeil, dårlig språk og mistenkelige forespørsler om personlige detaljer. Hvis man mistenker svindel, bør man sperre BankID og kort umiddelbart.
1 måned siden
Skatteetaten advarer om en markant økning i antall svindelforsøk rettet mot skattebetalere. Svindlerne utnytter skattemeldinger, skatteoppgjør og skattekort for å stjele personlig informasjon og få tilgang til bankkontoer. Metodene blir stadig mer avanserte, med etterligning av Skatteetatens logo og farger. Skatteetaten oppfordrer folk til å være forsiktige med lenker i e-poster og SMS, og heller gå direkte til Skatteetaten eller Altinn. Økningen i svindelforsøk gjenspeiles i økt pågang til Skatteetatens tipstelefon.
25 dager siden
Posten Bring advarer kunder mot falske SMS-er som utgir seg for å være fra dem. Disse meldingene hevder at en pakke ikke kunne leveres og oppfordrer mottakeren til å oppdatere sin adresseinformasjon via en lenke. Posten understreker at de aldri vil be om kortnummer eller annen personlig informasjon på denne måten, og råder folk til å sjekke Posten-appen eller kontakte kundeservice dersom de er usikre. Det har vært en markant økning i henvendelser til kundeservice angående disse svindelforsøkene.