Regjeringen planlegger en ny lov for å beskytte barn og unge mot manipulasjon og villedende reklame fra selskaper som TikTok og Temu. Digitaliseringsminister Karianne Tung (Ap) understreker viktigheten av å begrense barns eksponering for skadelige algoritmer.
Den nye loven skal også beskytte forbrukere mot villedende kampanjer og atferdsbasert reklame. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) vil få ansvaret for å kontrollere at loven overholdes, og vil motta økte ressurser.
Regjeringen vil innføre strengere krav til teknologiselskaper for å beskytte forbrukerne og gi innbyggerne bedre muligheter til å klage. Fungerende direktør i Nkom, John-Eivind Velure, bekrefter at dette vil skape nye arbeidsplasser i Lillesand.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Regjeringen planlegger å innføre EUs Digital Services Act i Norge innen 2026 for å beskytte brukere mot skadelig innhold og desinformasjon på nett. Loven pålegger søkemotorer, sosiale medier og e-handelsplattformer å opprette klagesystemer for brukere som utsettes for svindel og identitetstyveri. Digitaliseringsminister Karianne Tung fremhever at loven skal beskytte barn mot skadelig påvirkning og markedsføring, og at den vil gjelde både internasjonale og norske selskaper. Kjente personer som Anne Lindmo er skeptiske til om loven vil være tilstrekkelig for å håndtere tekgigantenes arroganse og det massive kaoset på nett. Forslaget til loven sendes ut på høring før sommeren.
1 måned siden
Barneminister Lene Vågslid ønsker å styrke barns vern mot reklame og skadelig påvirkning fra influensere. En ny undersøkelse viser at mange unge kjøper produkter anbefalt av influensere. Vågslid vil derfor stramme inn markedsføringsloven med strengere regler og overtredelsesgebyr. Redd Barna støtter tiltaket, men mener det er behov for ytterligere tiltak for å beskytte barn. Forbrukertilsynet påpeker at det er vanskeligere å overvåke influensere nå enn tidligere, men følger opp lovbrudd og gir veiledning. Statsråden understreker påvirkernes moralske ansvar for å unngå negativ påvirkning, spesielt knyttet til kropp og utseende.
18 dager siden
Regjeringen foreslår bøter på opptil 25 millioner kroner for influensere og andre som driver med ulovlig reklame rettet mot barn. Barne- og familieministeren understreker at barn må beskyttes bedre mot ulovlig markedsføring, særlig reklame som bidrar til kroppspress. Forbrukertilsynet skal få økte virkemidler for å håndheve markedsføringsloven. Forbrukerrådet støtter forslaget og håper det vil skjerpe aktørene som selger reklame, og ønsker ytterligere innstramminger for markedsføring i sosiale medier og spill.
4 måneder siden
Digitaliseringsminister Karianne Tung og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun møter representanter fra Meta, Tiktok og Snapchat for å diskutere aldersgrenser og barns sikkerhet på nett. De ønsker innspill til Australias nye lov som forbyr sosiale medier for barn under 16 år, og tekniske løsninger for å sikre at aldersgrenser overholdes. Tung understreker at sosiale medier har stor innflytelse på barn og at tilbyderne må ta ansvar. Regjeringen arbeider med å heve aldersgrensen for samtykke til behandling av personopplysninger fra 13 til 15 år, med en planlagt ikrafttredelse i 2025. Barne- og familiedepartementet deltar også i møtet.
4 måneder siden
Regjeringen, representert ved kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun og digitaliseringsminister Karianne Tung, har uttrykt misnøye med innsatsen til sosiale medieplattformer som Meta, Snapchat og TikTok for å beskytte barn og unge. Under et møte onsdag ble det diskutert utfordringer som grooming, økt mobbing og dårlig psykisk helse blant barn og unge. Regjeringen krever at plattformene tar større ansvar, blant annet for å hindre at barn under 13 år oppretter kontoer. De vurderer også å heve aldersgrensen til 15 år og implementere strengere reguleringer gjennom DSA-forordninger. Et nytt møte er planlagt om tre måneder for å følge opp.
4 måneder siden
Regjeringen møtte ledere fra Meta, Google, Snapchat og TikTok for å diskutere barns sikkerhet på sosiale medier. Statsrådene Karianne Oldernes Tung og Kari Nessa Nordtun uttrykte misnøye med dagens tiltak og varslet strengere reguleringer. De vurderer å heve aldersgrensen fra 13 til 15 år og innføre sikker aldersverifisering. Undersøkelser viser at mange barn under 13 år allerede bruker sosiale medier, og Kripos rapporterer om økt risiko for overgrep. Regjeringen ønsker at plattformene tar større ansvar, og et nytt møte er planlagt for å følge opp tiltakene. Australia trekkes frem som et eksempel på strengere regulering.
4 måneder siden
Digitaliseringsminister Karianne Tung (Ap) ønsker å heve aldersgrensen for sosiale medier til 15 år, og ser til Australia og EU for inspirasjon. Hun har møtt representanter fra store tech-selskaper som Meta, Google, Snapchat og TikTok, og understreket at de må ta større ansvar for å beskytte barn på nett. Regjeringen vurderer ulike metoder for aldersverifisering, inkludert en digital lommebok som EU jobber med. Australia har allerede innført et forbud mot sosiale medier for barn under 16 år, og legger ansvaret for håndhevingen på selskapene selv. Teknologiselskapene er uenige om løsningen bør ligge i maskinvare eller programvare, men ministeren forventer at de bidrar til å finne tekniske løsninger.
4 dager siden
Regjeringen har vedtatt en forskrift som forbyr markedsføring av usunn mat og drikke som er særlig rettet mot barn. Formålet med forbudet er å beskytte barn og unge og gjøre det enklere for dem å ta sunne valg i hverdagen. Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre (Ap) sier at tiltaket er viktig for å ivareta barnas helse. Forslaget møtte kritikk før det ble vedtatt, men regjeringen har valgt å gjennomføre det som en del av sin helsepolitiske strategi.
1 måned siden
Barneombud Mina Gerhardsen venter på regjeringens stortingsmelding om trygg skjermbruk, og etterlyser konkrete tiltak for å beskytte barn. Hun ønsker en reell aldersgrense på sosiale medier som er lett å håndheve, og viser til at mange barn debuterer tidlig på sosiale medier. Gerhardsen understreker behovet for tydelige, faglig forankrede anbefalinger om skjermtid, slik som i Sverige. Hun mener også at innholdsleverandørene må ta et større ansvar for innholdet på sine plattformer, og at en innloggingsløsning ikke må være avhengig av foreldre.
2 måneder siden
En TV 2-sak har avslørt en bekymringsfull trend der barn deler volds- og overgrepsvideoer, noe som vekker bekymring hos politi, advokater og foreldre. Regjeringens «skjermtrio», bestående av barne-, kunnskaps- og digitaliseringsministeren, lover å adressere problemet. De vil prioritere å innføre en aldersgrense på 15 år i sosiale medier og arbeide for strengere regulering av teknologiselskaper. Ministrene understreker viktigheten av økt informasjonsarbeid for å øke bevisstheten blant barn og unge om konsekvensene av å dele slikt innhold.