Nyhetssaker

KNA: Stenging av kollektivfelt gir mer kø og kaos

Nettavisen logo

Nettavisen

268 ord

økonomi og næringsliv

1 måned siden

Vil skape mer kø, kork og kaos

Hovedpunkter

  • Statens vegvesens forslag om å stenge kollektivfelt møter kritikk fra KNA.
  • KNA mener stenging av kollektivfelt vil forverre køproblemene og påvirke bomiljøet negativt.
  • Hyppige regelendringer skaper forvirring og truer tilliten mellom trafikanter og myndigheter, ifølge KNA.
  • KNA støtter tilgang til kollektivfelt for elvarebiler og ellastebiler.
  • KNA foreslår at alle elbiler med passasjer skal få bruke kollektivfeltet for bedre trafikkflyt.

Vurderinger (AI)

Opplysendende4
Dybde3
Positivitet3
Anbefaling4

Sammendrag

KNA (Kongelig Norsk Automobilklub) kritiserer Statens vegvesens forslag om å stenge kollektivfeltene for all personbiltrafikk, da de mener dette vil føre til mer kø og kaos. KNA argumenterer for at tidligere stenginger har forverret køproblemene, påvirket bomiljøet negativt og undergraver intensjonen med forslaget. KNA støtter at elvarebiler og ellastebiler skal få tilgang til kollektivfeltet, men ønsker at alle elbiler med passasjer skal få bruke kollektivfeltet for å bedre trafikkflyten og utnytte veikapasiteten bedre. De mener hyppige regelendringer skaper forvirring og truer tilliten mellom trafikanter og myndigheter.

Liknende artikler

Elbilene kan bli kastet ut av kollektivfeltene landet rundt

NRK logonrk.no

1 måned siden

Elbiler kan bli utestengt fra kollektivfelt, mens elvarebiler får tilgang

Statens vegvesen har sendt ut et forslag på høring som innebærer at elektriske personbiler i utgangspunktet ikke skal få kjøre i kollektivfelt. Samtidig foreslås det å åpne for at elektriske varebiler og lastebiler skal få tilgang. Forslaget gir lokale myndigheter mulighet til å gjøre unntak. Bakgrunnen for forslaget er at det økende antallet elbiler har ført til redusert fremkommelighet for busser. I Oslo og Trondheim har det allerede vært innført lokale forbud. Elbilforeningen støtter forslaget om å tillate elvarebiler i kollektivfelt, men forventer at samkjørende elbiler også får tilgang i byområder for å redusere antall biler på veien og bedre kapasiteten.

Fjern kollektivfeltet helt

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Bussjåfør foreslår å fjerne kollektivfelt for bedre trafikkflyt

En bussjåfør argumenterer for å fjerne kollektivfeltet, og mener at en jevnere fordeling av trafikken vil forbedre flyten for alle. Argumentet er at busser uansett påvirkes av kø i kryss og rundkjøringer. Erfaringer fra Oslo, hvor elbiler ble presset inn i vanlige felt med økte køer som resultat, trekkes frem. Bussjåføren frykter at økt trafikk vil forverre situasjonen ytterligere dersom elbilfordelene i kollektivfeltet fjernes.

Her står elbiler unødvendig i kø: – Sjåfører bør vite dette

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Elbilister i Bergen skaper unødvendig kø ved å ikke bruke kollektivfelt

En artikkel i Bergensavisen viser at mange elbilister i Bergen ikke benytter seg av muligheten til å kjøre i kollektivfelt, noe som skaper unødvendig kø. Kjørelærer Ronny Røst bekrefter at mange elbilister ikke vet at de har lov til å kjøre i alle kollektivfelt i byen. Statens vegvesen påpeker at det er viktig å følge skilting og trafikkregler, da disse kan variere fra sted til sted. Noen elbilister unngår kollektivfeltet fordi de ikke ønsker å "snike", mens andre er usikre på reglene. Det er også forvirring rundt +2-skilt, men elbiler kan kjøre i disse feltene med kun én person. Artikkelen konkluderer med at bedre kunnskap om reglene kan forbedre trafikkflyten i Bergen.

Regjeringen åpner flere kollektivfelt for elbiler i helgene

VG logovg.no

2 måneder siden

Flere kollektivfelt åpnes for elbiler i helgene

Regjeringen åpner flere kollektivfelt for elbiler i helgene rundt Oslo etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i forbindelse med byggingen av nytt regjeringskvartal har ført til økt trafikkbelastning på andre veier. For å avhjelpe situasjonen, åpnes nå flere strekninger på E6, E18 og Ring 3 for elbiler i helgene. Tillatelsen gjelder fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, og skilting forventes å være på plass innen midten av februar. Elbilister oppfordres til å være oppmerksomme på skiltingen før de benytter kollektivfeltene.

Åpner flere kollektivfelter på E6 og E18 i Oslo for elbiler i helgene

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Flere kollektivfelt åpnes for elbiler i helgene

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård åpner fem kollektivfelt rundt Oslo for elbiler i helgene etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i Oslo sentrum har ført til økt trafikk på andre veier. Tidligere er en strekning mellom Asker og Lysaker åpnet for elbiler i helgene. De nye strekningene inkluderer deler av E6, E18 og Ring 3. Elbiler kan benytte kollektivfeltene fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, så snart skiltene er på plass, forventet innen midten av februar. Bilister må være oppmerksomme på skiltingen.

Slår fartsalarm på E6: – Det er å rope ulv, ulv!

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Kritikk mot fartsskilt etter veiarbeid på E6

Yrkessjåfører kritiserer Statens vegvesen for å la midlertidige fartsskilt stå igjen etter veiarbeid, noe som skaper forvirring og potensielt farlige situasjoner. De mener dette fører til at bilister mister respekten for skilting. Norsk Lastebileierforbund støtter kritikken, mens Statens vegvesen hevder det kan være grunner til at skiltene blir stående, selv om arbeidet ikke er synlig. Frp krever at skiltene snus når det ikke er veiarbeid, med mindre det er alvorlige skader i veibanen.

Raser mot forslag om fossil-forbud: – Oppskriften på kø og kaos

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Frp raser mot forslag om fossilbil-forbud for varebiler i Oslo

Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.

Fyrer tilbake om elbiler: – Naivt

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Analytiker og Elbilforeningen uenige om elbilsatsingens fremtid

Analytiker Jonathan Parr og Elbilforeningen er uenige om elbilsatsingen i Norge. Parr mener Elbilforeningen gir et naivt inntrykk av utviklingen og at fordelene for elbiler reduseres, noe som vil påvirke etterspørselen. Han mener også at bruktbilmarkedet, som domineres av fossilbiler, overses i debatten. Christina Bu i Elbilforeningen mener derimot at det er stor interesse for elbiler og at Parr overser det høye antallet elbiler som selges. Parr tror valget i 2026 kan føre til politiske fordeler for fossilbileiere.

Du trenger ikke strøm hjemme hele tiden, mener strømbransjen

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Strømbransjen ønsker aksept for kortere strømbrudd

Strømbransjen, ved Fornybar Norge, ønsker å endre synet på strømforsyning i husholdninger og argumenterer for at kortere strømbrudd bør aksepteres for å tillate bedre utnyttelse av strømnettet. Dagens økonomiske straff for strømbrudd, KILE, gjør nettselskapene forsiktige og fører til høyere nettleie og hindrer nye tilkoblinger. Bransjen mener en midlertidig endring i KILE-ordningen vil motivere til å teste ny teknologi og øke kapasiteten. Reguleringsmyndigheten for energi (RME) er uenig og mener KILE-kostnadene reflekterer samfunnets kostnad ved strømbrudd. Energiministeren henviser til fagmyndighetene, men understreker viktigheten av pålitelig strømforsyning.

Kraftbransjen meiner du må bli meir vand med korte straumbrot

NRK logonrk.no

1 måned siden

Kraftbransjen vil ha fritak for straff ved korte strømbrudd

Kraftbransjen, representert ved Fornybar Norge, ønsker at nettselskapene ikke lenger skal straffes økonomisk for korte strømbrudd. De mener dette vil føre til bedre utnyttelse av strømnettet, lavere nettleie og mindre naturinngrep. Forbrukerrådet er sterkt uenig og frykter at det vil gå utover stabiliteten i strømforsyningen. Reguleringsmyndigheten for energi (RME) deler bransjens ønske om bedre utnyttelse, men er bekymret for at det vil redusere insentivene til å investere i strømnettet.