Regjeringen innfører krav om nullutslipp for nye fergeanbud for å nå klimamålene, men fylkeskommunene mener dette er urealistisk og underfinansiert. Nordland hevder de trenger én milliard kroner for å elektrifisere fergene, men får kun 11 millioner i støtte.
Møre og Romsdal og Vestland sliter også med store kostnader og underskudd etter elektrifisering. Fylkeskommunene mener de ikke klarer å gjennomføre nullutslippskravet uten mer penger.
Samferdselsdepartementet sier at fylker uten tilstrekkelig strøm eller økonomi kan få unntak, og at de vil følge med på kostnadene årlig.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
26 dager siden
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) gir kommunene hjemmel til å stille klimakrav på alle bygge- og anleggsplasser, også private og statlige, noe som kan inkludere krav om elektriske redskaper. Sylvi Listhaug (FrP) og Julie Brodtkorb (MEF) kritiserer tiltaket og mener det vil føre til økte kostnader og svekke konkurransekraften til norske bedrifter. Bjelland Eriksen forsvarer tiltaket med at det er nødvendig for å redusere klimautslipp, fremme utslippsfri teknologi og at flere store kommuner har etterspurt dette.
2 måneder siden
Regjeringen har droppet sitt mål om nullutslippskrav for hurtigbåter fra 1. januar, og begrunner det med at teknologien er for dyr. Næringen reagerer kraftig og mener teknologien er tilgjengelig. Batterisystemprodusenten Corvus Energy frykter tap av arbeidsplasser. MDG kritiserer regjeringen for å være kunnskapsløs og mener dette rammer grønne bedrifter. Regjeringen forsvarer avgjørelsen med at klimapolitikken må være realistisk og kostnadseffektiv, og at de vil satse på støtteordninger.
4 måneder siden
Helse Nord har satt krav om at pasienttransport skal foregå med nullutslippsbiler, noe som møter sterk kritikk i Finnmark. Taxinæringen peker på at det er for få ladestasjoner i regionen, med avstander på opptil 150 kilometer mellom laderne. Bjørn-Eirik Mikkola, fylkesleder for taxinæringen i Finnmark, mener kravet er uforsvarlig under dagens forhold. Helse Nord ønsker å bidra til det grønne skiftet, men innrømmer at ladenettverket ikke er tilstrekkelig utbygd. Lokale politikere og aktører, inkludert ordføreren i Vadsø, oppfordrer Helse Nord til å utsette kravet til infrastrukturen er bedre. Det er foreløpig ingen konkrete planer om flere ladestasjoner i regionen.
2 dager siden
En fiskeribedrift på Senja sliter med strømmangel og høye tilkoblingskostnader. Dette hindrer dem i å drive miljøvennlig og tvinger dem til å bruke et dieselaggregat.
19 dager siden
Regjeringen planlegger å kjøpe klimakvoter for å nå sitt nye klimamål om 70-75 prosent utslippskutt innen 2035, sammenlignet med 1990-nivå. Dette er anslått å koste mellom 10 og 21 milliarder kroner. Klimameldingen legger ikke opp til nye klimakrav for norsk næringsliv. Klimaministeren mener det er effektivt å støtte andre land i å redusere sine utslipp, som for eksempel utfasing av kullkraft. Norge har allerede satt av midler til internasjonale klimakvoter og har inngått en avtale med Usbekistan om å fase ut subsidier til olje- og gassprosjekter. Klimaministeren understreker at klimatiltak er viktig sikkerhetspolitikk for å skape tryggere og mer stabile samfunn.
4 måneder siden
Norges Fotballforbund (NFF) har bedt regjeringen om 1,2 milliarder kroner for å rehabilitere 400 kunstgressbaner med akutt behov. Dette er en del av en større omstilling bort fra gummigranulat, som er forbudt i Europa fra 2031. NFF anslår at det vil koste 3,6 milliarder kroner å rehabilitere de 400 banene, og ber om at staten dekker en tredjedel. I tillegg ber de om fullfinansiering av merkostnadene ved å bytte til gummigranulatfrie systemer, estimert til 1,3 milliarder kroner over 13 år. Totalt er omstillingskostnadene beregnet til 7,35 milliarder kroner over tolv år. NFF understreker behovet for en økonomisk støttepakke for å opprettholde dagens aktivitetsnivå. Regjeringen jobber med en handlingsplan for omstillingen, som er planlagt ferdig i 2024.
2 måneder siden
Regjeringens forslag om Norgespris, en fastpris på 50 øre/kWh, vil komme i tillegg til eksisterende påslag og månedsavgifter fra strømsalgselskapene. Elisabeth Sæther i Energidepartementet presiserer at Norgespris er en finansieringsordning, og at konkurransen mellom strømselskaper vil fortsette. SV ønsker et statlig strømsalgsselskap for å fjerne mellomledd, mens FrP kritiserer forslaget for å være forhastet og ikke adressere prissmitte fra Europa. Fornybar Norge påpeker at Norgespris kan redusere lønnsomheten av energisparetiltak og solkraft.
4 måneder siden
Fremskrittspartiet (Frp) anklager regjeringen og andre partier for klimapopulisme, og mener de setter urealistiske klimamål uten å ha en plan for å nå dem. Frp kritiserer spesielt regjeringens mål om 55 prosent utslippskutt innen 2030. SV støtter delvis kritikken, men er uenig i Frps forslag om å kjøpe klimakvoter i utlandet. Energiminister Terje Aasland (Ap) avviser anklagene og mener Frp er klimapopulister som motarbeider fornybar energi. Regjeringen holder fast ved ambisiøse klimamål, til tross for utfordringer med å nå dem, og vil skjerpe målet for 2035. Frp ønsker å kutte utslippene med 40 prosent innen 2030, og vil inkludere skogens CO₂-opptak i regnskapet.
2 måneder siden
Tidligere finansminister Vedum (Sp) innrømmer at kravene for elektrifisering av Melkøya er umulige å oppfylle, og at han la inn "snubletråder" for å hindre prosjektet. Et flertall på Stortinget vil stoppe elektrifiseringen, men er uenige om hvordan. Rødt, SV, MDG, KrF og Venstre ønsker karbonfangst og -lagring (CCS) som alternativ, mens FrP er skeptisk. Sp åpner for CCS, men foreslår også å la Equinor fortsette driften med dagens gassturbiner etter 2030. Sp vil kreve at fremtidige elektrifiseringsprosjekter finansieres av industrien selv, gjennom ny kraftproduksjon eller CCS.
2 måneder siden
Regjeringen innførte 1. januar nye krav om sortering av tekstilavfall med mål om gjenbruk og gjenvinning. Kritikere påpeker at mangel på teknologi og marked fører til at det meste av avfallet likevel brennes. Renovasjonsbransjen beskriver situasjonen som utfordrende og kostbar, mens klima- og miljøministeren argumenterer for at det er en nødvendig investering i fremtidig ressursutnyttelse, selv om kun en liten andel kan gjenbrukes i dag. De økte kostnadene veltes over på forbrukerne.