Statens vegvesen advarer mot en økning i svindelforsøk via e-post. Svindlerne utgir seg for å være fra Statens vegvesen og sender ut falske meldinger om fartsbøter og nødvendig fornyelse av førerkort.
I e-postene om fartsbøter trues det med økte gebyrer og inndragning av førerrett dersom boten ikke betales innen 24 timer. Andre e-poster omhandler en angivelig oppdatering av førerkort som skal tre i kraft i 2025, og krever et gebyr på 280 kroner.
Vegvesenet oppfordrer folk til å være forsiktige, sjekke meldinger nøye, og melde fra om mistenkelige henvendelser. De understreker at det er politiet, ikke Statens vegvesen, som håndhever fartsbøter.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
26 dager siden
Statens vegvesen advarer om et nytt svindelforsøk der kriminelle utgir seg for å være dem via e-post. E-postene krever betaling for en angivelig oppdatering av førerkort og kjøretillatelser, og truer med suspensjon av tillatelser ved manglende betaling. Mottakerne blir bedt om å logge inn på en falsk nettside og betale et gebyr. Vegvesenet understreker at de aldri vil be om betaling på denne måten og oppfordrer folk til å slette mistenkelige meldinger. De som er blitt svindlet, bør anmelde forholdet til politiet og kontakte banken umiddelbart. Vegvesenet jobber aktivt med å bekjempe svindelen og beklager at deres navn misbrukes.
2 måneder siden
Statens Vegvesen advarer mot et svindelforsøk der svindlere sender ut e-poster og SMS-er som ser ut til å komme fra Vegvesenet. I meldingene blir folk bedt om å oppdatere førerkort eller betalingsinformasjon for AutoPASS. Vegvesenet råder folk til å slette slike meldinger umiddelbart og kontakte banken hvis de har delt sensitiv informasjon. AutoSync har tidligere advart om lignende svindelmetoder. Vegvesenet understreker at de advarer publikum og oppfordrer alle til å være ekstra forsiktige.
3 måneder siden
Statens vegvesen advarer mot en ny e-postsvindel der svindlere utgir seg for å være dem for å lure folk til å fornye førerkortet. Vegvesenet er bekymret og jobber med å bekjempe svindelen. De er usikre på omfanget, men oppfordrer folk til å være årvåkne og bruke deres offisielle nettside for tjenester. Vegvesenet har anmeldt saken og samarbeider med politiet for å stoppe svindelen.
3 måneder siden
Statens vegvesen har mottatt meldinger om nye svindelforsøk via e-post. Disse e-postene utgir seg for å være fra Statens vegvesen og ber mottakerne om å vitne i en trafikkulykke i deres nærområde. Mottakerne blir deretter bedt om å klikke på en lenke for mer informasjon, som fører til en side der de blir bedt om å oppgi personlig informasjon som kan brukes til ID-tyveri. Statens vegvesen understreker at de ikke sender ut e-poster der de ber om slik informasjon, og at e-postene ofte starter med «Kjære borger». De oppfordrer de som har mottatt slike e-poster til å kontakte dem for å unngå svindel. Tidligere har de sett lignende svindelforsøk med falske AutoPASS-krav og feilaktige meldinger om utløpte førerkort.
3 måneder siden
Statens vegvesen advarer mot falske e-poster som utgir seg for å være fra dem. E-postene hevder å innkalle mottakeren som vitne til en trafikkulykke og ber om innlogging med BankID via en lenke. Dette er svindel, og lenken leder til en falsk side. Statens vegvesen understreker at de aldri vil kalle inn vitner via e-post. Mottakere oppfordres til å sjekke avsenderadressen nøye og være skeptiske til generelle formuleringer. Politiet er kjent med svindelmetoden, men har ikke registrert noen tilfeller der noen har blitt lurt. De understreker at man aldri skal gi fra seg BankID-informasjon.
2 måneder siden
AutoSync advarer publikum mot en økning i svindelmetoder rettet mot bilister via SMS og e-post. Svindlerne utgir seg for å være AutoSync og hevder at mottakeren har ubetalte bompenger eller ferjereiser. Disse meldingene inneholder lenker til falske betalingssider designet for å stjele personlig og finansiell informasjon. AutoSync understreker at de ikke sender ut slike meldinger og oppfordrer folk til å unngå å klikke på lenker eller å betale.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot økt svindel i forbindelse med utsendelse av skattemeldinger. Svindlere bruker falske e-poster, SMS og QR-koder for å lure til seg personlig informasjon og penger. De utgir seg også for å være fra Skatteetaten eller politiet. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker uoppfordret eller ber om bankopplysninger via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn via de offisielle nettsidene for å unngå svindel.
4 måneder siden
Finn.no advarer brukere om en økning i svindelforsøk der svindlere utgir seg for å være kjøpere via e-post. Disse e-postene forsøker å lure brukere til å dele personlig informasjon som bank- eller kredittkortdetaljer. Finn.no understreker at all kommunikasjon rundt kjøp og salg bør foregå inne i deres egen meldingstjeneste, og at man bør være skeptisk til kjøpere som presser på for raske avgjørelser. De anbefaler også å sjekke visningsnavnet for å unngå kobling til privat e-post. Sparebank 1 har også sendt ut advarsler om denne svindelformen.
1 måned siden
Statens vegvesen har slått alarm om en ny bølge av SMS-svindel. Svindlerne utgir seg for å være Statens vegvesen og sender meldinger om at mottakeren må fornye førerkortet sitt via en lenke. Etaten advarer på det sterkeste mot å klikke på lenken, da dette er et svindelforsøk. Dersom man har åpnet lenken, anbefales det å umiddelbart kontakte politiet og banken, samt endre passord på alle relevante tjenester for å sikre personlig informasjon.
2 måneder siden
Finn.no varsler om en økning i svindel gjennom falske e-poster som ser ut til å komme fra Finn.no. Svindlerne utnytter «Fiks ferdig»-tjenesten for å lure brukere til å avsløre sensitiv informasjon som kredittkortdata og BankID, noe som kan føre til at kontoen blir tømt. Finn.no presiserer at de aldri vil be om slik informasjon via e-post, og oppfordrer brukere til å være forsiktige og melde fra om mistenkelige henvendelser til Finn.no, politiet og banken.