DFDS rapporterte et kraftig resultatfall i fjerde kvartal 2024, med et brutto driftsresultat på 743 millioner danske kroner, ned fra 993 millioner året før, til tross for en omsetningsøkning til 7,2 milliarder kroner.
Fergedivisjonen opplevde et resultatfall på 84 prosent grunnet økt konkurranse i Middelhavet og høyere driftskostnader.
Selskapet forventer omsetningsvekst i 2025, men et lavere driftsresultat, og ser på året som et overgangsår med forventet forbedring i fjerde kvartal.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Nel rapporterte et tap på 65 millioner kroner før skatt i fjerde kvartal, en økning fra fjorårets underskudd. Driftsresultatet bedret seg noe, mens inntektene økte marginalt. Selskapet sliter med ordretørke, noe som har ført til produksjonsstopp på Herøya. Nel mistet også en potensiell storkontrakt og en tysk kunde er i konkursprosess. Selskapet varsler halvering av investeringene i 2025.
2 måneder siden
Flyselskapet Norwegian presenterte et resultat før skatt på minus 223 millioner kroner for fjerde kvartal, en nedgang fra et overskudd på 207,8 millioner kroner året før. Omsetningen økte til 8,2 milliarder kroner, men driftsresultatet endte på minus 93,2 millioner kroner. Norwegian hadde i januar varslet svakere resultater og nedjusterte anslaget for driftsresultatet for hele 2024, begrunnet med en svak krone mot dollar. Før tallslippet solgte Norwegian-gründer Bjørn Kjos en halv million aksjer, men uttrykker fortsatt tro på selskapet.
2 måneder siden
Norske Skog rapporterte et betydelig fall i resultat før skatt i fjerde kvartal 2024, med et underskudd på 470 millioner kroner, sammenlignet med et overskudd på 588 millioner kroner året før. Årsresultatet for 2024 viser et underskudd på 566 millioner kroner. Selskapet forklarer nedgangen med økte kostnader for energi og tømmer, samt et krevende marked for publikasjonspapir. Oppstarten av produksjonen av emballasjepapir ved anlegget i Golbey er utsatt til slutten av første kvartal 2025, noe som vil øke selskapets kapasitet med 36 prosent. Selskapet har god likviditet på 540 millioner kroner, takket være et forsikringsoppgjør.
2 måneder siden
Nel presenterte et resultat for fjerde kvartal med et underskudd på 65 millioner kroner, en økning fra fjorårets underskudd på 52 millioner kroner. Selskapet melder om forbedret finansiell situasjon etter utskillelsen av fyllestasjonene og tilpasning til markedets etterspørsel. Samtidig varsler Nel en halvering av investeringene i 2025. Produksjonen ved fabrikken på Herøya ble stanset grunnet ordretørke og problemer med kanselleringer. Selskapet har opplevd motvind i hydrogenmarkedet, inkludert tap av en potensiell storkontrakt og konkurs hos en tysk kunde.
2 måneder siden
MPC Container Ships spår et resultatfall i 2025, noe som resulterer i et fall i aksjekursen. Selskapets guiding for 2025 er lavere enn resultatet for 2024. Kongsberg Automotive rapporterer også omsetningsfall og et negativt driftsresultat, og forventer et vanskelig år for bilindustrien. Flere andre selskaper, som Dolphin Drilling, Panoro Energy og Hydrogenpro, har også offentliggjort sine kvartalstall. Hovedindeksen på Oslo Børs viser en svak stigning, mens oljeprisen har økt marginalt.
3 måneder siden
Oslo Børs startet dagen med en oppgang på 0,55 prosent. Det var blandet utvikling blant de mest omsatte aksjene, med Frontline som steg og Envipco Holding som falt. Höegh Autoliners rapporterte høy aktivitet i fjerde kvartal, men med noe lavere fraktrater i desember. En analytiker forventer lavere inntjening for selskapet i 2025. Klaveness Combination Carriers opplevde også en nedgang i inntjeningen i fjerde kvartal sammenlignet med forrige kvartal, til tross for et sterkt 2024. Oljeprisen ligger på rundt 80 dollar fatet.
3 måneder siden
Norwegian nedjusterer sine forventninger til driftsresultatet for 2024. Det nye anslaget er på 1,85 milliarder kroner, ned fra tidligere forventninger på mellom 2,1 og 2,4 milliarder. Hovedårsaken til nedjusteringen er den svekkede norske kronen mot amerikansk dollar, som har ført til økte kostnader og valutatap. Selskapet opplevde et netto tap på 200 millioner kroner i fjerde kvartal på grunn av valutatap. For hele 2024 summerte andre tap eller gevinster seg til minus 290 millioner. I tillegg har svakere krone mot dollaren gitt økte utgifter på 75 millioner kroner sammenlignet med forrige resultatvarsel i fjor høst. Enhetskostnaden, ekskludert drivstoff, forventes å øke med 4 prosent, noe som er i tråd med tidligere varsel.
2 måneder siden
Norse Atlantic la frem en rapport for fjerde kvartal som viste et resultat før skatt på minus 34 millioner dollar. Dette resulterte i et samlet tap for 2024 på 135 millioner dollar, en forbedring fra 2023. Selskapets kontantbeholdning er på 22,9 millioner dollar. Aksjen har falt kraftig siden børsnoteringen i 2021, og Bjørn Tore Larsen har nylig investert 96 millioner kroner i selskapet. Flyselskapet har tidligere varslet kutt i vekstplaner og kostnader.
2 måneder siden
MPC Container Ships presenterer tall for fjerde kvartal, med driftsinntekter på 130 millioner dollar og et resultat etter skatt på 62 millioner dollar. Selskapet guider et resultatfall for 2025, med forventede driftsinntekter mellom 515 og 530 millioner dollar. Utbyttet reduseres til 0,09 dollar per aksje. Aksjekursen har vist nedgang i 2025, påvirket av faktorer som Donald Trumps handelspolitikk og muligheten for at Rødehavet åpnes igjen for skipstrafikk. Rederiets markedsverdi er nå over åtte milliarder kroner.
2 måneder siden
Hafnia rapporterte et resultatfall i fjerde kvartal med et resultat etter skatt på 80 millioner dollar, ned fra 176 millioner dollar året før. Selskapet betaler et lavere utbytte enn forventet, 0,0294 dollar per aksje. En analytiker i Sparebank 1 Markets peker på «betydelig usikkerhet» i fraktmarkedet, knyttet til mulig gjenåpning av Rødehavet og en potensiell fredsavtale i Ukraina, som kan påvirke seilingsdistanser og rater negativt. Hafnia-aksjen har falt på børsen, og det er delte meninger blant analytikere om selskapets fremtidige utvikling.