Dagligvarekjeden Extra opplever en tradisjonell salgsøkning av dobørster i ukene før jul. Salget øker gradvis, med en markant topp i uken før jul.
I uke 51 i fjor var økningen på 65 prosent sammenlignet med gjennomsnittet for 2023. Kommunikasjonsrådgiver Simen Kjønnås Thorsen i Coop Norge antar at dette skyldes både økt forbruk av fet mat og et ønske om et presentabelt bad til julegjester.
Extra har også solgt nesten dobbelt så mange pakker dopapir etter et priskutt. Rema 1000 og Kiwi har ikke kommentert sine salgstall for dobørster.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Salget av dobørster opplever en markant økning rett før jul, ifølge Coop. Salget øker betraktelig i de to siste ukene før jul, med en topp i uke 51. Årsaken til den økte etterspørselen antas å være både praktisk og estetisk, da mange forbereder seg på julefeiring med mye mat og gjester. Eksperter anbefaler å bytte dobørste oftere jo flere som bor i husstanden, og at den rengjøres jevnlig for å forlenge levetiden. Det anbefales å skylle børsten etter bruk og eventuelt la den ligge i en klorinblanding.
4 måneder siden
Extra økte prisen på pinnekjøtt kraftig etter å ha vunnet VGs julematbørs med et billig tilbud. Prisen på Henriette urøkt pinnekjøtt steg fra 89 til 259 kroner kiloen på få dager. Coop, som eier Extra, forklarer prisøkningen med at deres billigste pinnekjøttprodukt, Xtra, var utsolgt. Samtidig senket Rema 1000 og Kiwi sine priser på pinnekjøtt. Lutefisk ble derimot billigere hos alle lavpriskjedene. Kong Haakon konfekt var også utsolgt i butikkene etter å ha vært på tilbud.
4 måneder siden
Til tross for dyrtiden, melder butikker om god julehandel med økt salg sammenlignet med fjoråret. Spesielt populære er merkevarer som Lululemon, Ugg og det norske merket Caspara. Helsefokuserte gaver som lysterapilamper og elektronikk som airfryers er også ettertraktet. I tillegg er det stor etterspørsel etter brettspill som Kluster, Lego-blomster, treredskaper, stekepanner og Mummikopper. Mange butikker opplever at kundene bruker mer penger per gave i år. Det er en forsiktig salgsvekst, spesielt for tekstil og utstyr til hus og hjem, mens sportsbutikker har det tøffere.
4 måneder siden
Tall fra Virke viser at nordmenn i snitt vil bruke 24 900 kroner på julehandelen i november og desember, inkludert gaver, dagligvarer og vinmonopol. Totalt anslås julehandelen å nå 138,7 milliarder kroner, en økning på 3,5 prosent fra i fjor. Samtidig viser en undersøkelse fra Respons Analyse for Sparebank 1 at nordmenn planlegger å bruke 8330 kroner ekstra til jul, en nedgang på fem prosent fra året før. Forbrukerøkonom Magne Gundersen peker på høye renter som en årsak til at mange ønsker å redusere utgiftene. Han advarer mot å bruke mer enn man har råd til og oppfordrer til planlegging for å unngå økonomiske feller.
4 måneder siden
Nordmenn trosser dyrtiden og kjøper dyre julegaver som AirPods, store TV-er og avanserte robotstøvsugere. Elektronikk er populært, men også tradisjonelle gaver som bøker og brettspill selger godt. Sminkespeil har overraskende blitt en bestselger. Butikkene ser en økning i salg av premiumprodukter, til tross for økonomisk usikkerhet. Nye trender inkluderer «kjærestespill» og leker for voksne. Mange startet julehandelen tidlig, men butikkene forventer fortsatt stor pågang de siste dagene før jul.
4 måneder siden
En fersk undersøkelse viser at de fleste nordmenn hevder å ikke spise Grandiosa i julen, men salgstallene forteller en annen historie. Coop har hatt stor suksess med kampanjer der Grandiosa selges til redusert pris, og salget øker betydelig i førjulstiden. Til tross for at mange sier de ikke spiser pizzaen i julen, selges det store mengder, spesielt i forbindelse med kampanjer. Historiske data viser en økning i salget på rundt 20 prosent i juletiden, noe som tyder på at mange foretrekker raske og praktiske måltider i den travle førjulstiden.
4 måneder siden
En ny undersøkelse viser at Grandiosa er populært i julen, med nesten en fjerdedel av befolkningen som spiser det. Salget øker med 20 prosent i denne perioden, og Coop Prix forventer rekord med et tilbud på 30 kroner. Grandiosa er en lokkevare som varierer i pris, og ernæringsfysiologer påpeker at pris påvirker folks matvalg. Coop forsvarer sine tilbud med at de også har kampanjer på sunnere alternativer, og hevder å ta samfunnsansvar.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler populære julegavekjøp i siste liten på bensinstasjoner. Både Circle K og Shell melder om økt salg av ulike produkter på julaften. Shell opplever økt salg av blomster, konfekt og mat, i tillegg til bilvask og kaffeavtaler som julegaver. Circle K ser en sterk økning i salget av 'Koppen', som gir ubegrenset varm drikke i 2025, samt konfekt og gavekort. Ferske boller er imidlertid den mest solgte varen hos Circle K på lille julaften og julaften. Begge kjedene merker også et oppsving i salget av bilvask før jul.
3 måneder siden
Julehandelen i norske kjøpesentre økte med 3,8 prosent sammenlignet med 2023, ifølge tall fra Virke. Dette overgikk deres forventning om en vekst på 3,5 prosent. Virke mener den økonomiske bedringen er positiv for både forbrukere og handelsstanden, og at veksten kan bidra til at mange butikker er bedre rustet fremover. Undersøkelsen omfatter handelen i uke 47 til 52 i 221 kjøpesentre, men inkluderer ikke butikkhandel utenfor kjøpesentrene eller netthandel. Virke antar at tallene gir en god indikasjon på den totale detaljhandelen. For mat og drikke var veksten mer moderat enn forventet, muligens på grunn av økt grensehandel og priskampanjer.
4 måneder siden
Butikker opplever stor etterspørsel etter strømidler og tine-salt på grunn av glatte veier og fortau. Biltema har sett en vekst på over 150 prosent i salget av disse varene i desember, sammenlignet med fjoråret. Felleskjøpet melder også om økt salg av strømidler. Salget av batteridrevne snøfresere har hatt en betydelig økning, mens salget av bensindrevne snøfresere er på samme nivå som i fjor. Biltema har god varetilgang, men kan oppleve tomme hyller i korte perioder, spesielt i romjulen på grunn av færre arbeidsdager.