Prisene på matvarer hos Kiwi og Rema har steget kraftig det siste året, samtidig som dagligvarekjedenes innkjøpspriser fra næringsmiddelindustrien kun har økt marginalt. Denne uvanlige utviklingen overrasker eksperter, som mener svak konkurranse i markedet kan være en viktig årsak.
Dagligvarekjedene selv forklarer prisøkningen med et uvanlig prisfall i februar i fjor, samt tidlige påskekampanjer.
Det antydes at Konkurransetilsynet bør vurdere å gjennomføre hyppigere marginundersøkelser for å få bedre innsikt i prisutviklingen i dagligvaremarkedet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En prissjekk hos Kiwi og Rema 1000 viser at prisene på flere dagligvarer har økt betydelig siden oktober. Varer som gulost, syltetøy og leverpostei har økt med rundt 20 prosent, mens andre varer som servelat, bacon og hvetemel har hatt prisøkninger på mellom 40 og 50 prosent. Eksperter er overrasket over de store økningene og finner det vanskelig å forklare dem med økte råvarepriser alene. Dagligvarekjedene forklarer prisøkningene med tidligere kampanjer og endringer i råvarepriser. En annen mulig forklaring er strategisk prising, der prisene justeres for å lokke kunder med tilbud.
1 måned siden
En ny prisøkning på matvarer er ventet i mars, og eksperter anslår en økning på over 10 prosent sammenlignet med fjoråret. Dette skyldes blant annet at påsken faller i april i år. Dagligvarekjedene anklages for å utnytte situasjonen til å øke sine marginer etter tidligere priskutt. Konkurransen i dagligvaremarkedet er for dårlig, ifølge Konkurransetilsynet. Enkelte forbrukere merker prisøkningene godt og vurderer å handle i Sverige for å spare penger. Eksperter tror ikke prisene vil stige mye mer etter mars, men forventer heller ingen nedgang.
2 måneder siden
En fersk pristest fra Nettavisen viser at dagligvareprisene har steget kraftig de siste seks månedene. Kaffe, tran og kjøttpålegg er blant produktene som har hatt størst prisøkning. Rema 1000 er marginalt billigere enn Extra og Kiwi i testen, men Forbrukerrådet påpeker at prisforskjellene er så små at det lønner seg å følge med på tilbud. De mener også at den manglende priskonkurransen tyder på et usunt marked, og oppfordrer forbrukerne til å være utro og handle der det er billigst.
12 dager siden
I påsken lokker butikkene med tilbud på typiske påskevarer som sjokolade, appelsiner og pølser, ofte med tap. Kunder opplever likevel at den totale summen i kassen blir høy. En økonomiprofessor forklarer at butikkene tjener på at kundene kommer inn i butikken og handler andre varer. Matprisene har steget betydelig mer enn lønningene det siste året, noe kundene merker godt. Kiwi melder om rekordhandel i påsken, spesielt på frukt og grønt. Næringsministeren har varslet tiltak etter påske for å styrke konkurransen i dagligvarebransjen, som domineres av tre store kjeder.
3 dager siden
Prisen på den populære tursjokoladen Kvikk Lunsj har skutt i været etter påske. Dette skaper reaksjoner blant kunder og reiser spørsmål om dagligvarekjedenes prisstrategier.
3 måneder siden
Matprisene i Norge har økt betydelig mer enn i Sverige det siste året. Landbruksminister Geir Pollestad mener dagligvarekjedene er ansvarlige for de høye prisene og ønsker bedre konkurranse i bransjen. Han peker på at prisene på fisk og grønnsaker har hatt en spesielt dårlig utvikling i Norge sammenlignet med Sverige. Bransjeorganisasjonen Virke mener derimot at Pollestads egen landbrukspolitikk, med økt toll på importerte varer, bidrar til de høye prisene. De viser også til at Konkurransetilsynet ikke har funnet bevis for at dagligvarekjedene har økt sine marginer. Pollestad mener forbrukere og bønder har en felles interesse av å redusere dagligvarekjedenes makt, mens Virke mener at leverandørmakten bør kartlegges.
3 måneder siden
En ny pristest fra Nettavisen viser at prisene hos Kiwi og Rema 1000 spriker mer enn før, etter at de ble pålagt å fjerne prisjegere. Tidligere hadde kjedene nesten identiske priser på de fleste varer, men nå er det kun litt over halvparten av varene som har samme pris. Samtidig har prisene på et utvalg varer økt med over 7% på tre måneder. Professor Bent Sofus Tranøy mener dette er overraskende, da det er stikk motsatt av hva som var forventet. Konkurransetilsynet står fast ved at det var riktig å stoppe prisjegersamarbeidet, selv om prisene har økt. Dagligvarekjedene forklarer prisøkningen med at noen varer var på tilbud tidligere.
29 dager siden
Prisene på en rekke matvarer i Norge har steget markant det siste halvåret, noe som har utløst en debatt om matvarepriser. En matblogger anklager matvarekjedene for å manipulere prisene for å skjule de faktiske kostnadene, mens lederen for Norsk Bonde- og Småbrukarlag hevder at problemet ligger i samfunnets inntektsfordeling. Regjeringen forsikrer at de arbeider med å stabilisere prisene, samtidig som Rema 1000 fremhever at dagligvarekjedene har relativt lave marginer sammenlignet med andre bransjer.
1 måned siden
VG har undersøkt prisøkninger på matvarer og funnet at flere basisvarer har blitt betydelig dyrere det siste halvåret. Hvetemel har økt mest, med over 50 prosent. Rema 1000 forklarer økningene med tidligere kampanjer og leverandørpriser, mens en professor mener prissjekker og prisvinduer påvirker. Felleskjøpet Agri stiller spørsmål ved melprisens økning sett opp mot norske råvarepriser. Økte matvarepriser bidrar til inflasjon, som påvirker rentenivået.
19 dager siden
Matvareprisene fortsetter å stige og bidrar til den generelle inflasjonen. Sammenlignet med mars i fjor har prisene økt med 8,7 prosent. Selv om påsken bidro til en heftig priskrig, er sjokolade, oljer og kaffe blant varene med størst prisvekst. Kokesjokolade har økt med 50 prosent og spisesjokolade med 35 prosent. Den overraskende høye inflasjonen bidro til at Norges Bank ikke reduserte renten. Eksperter forventer at prisveksten vil fortsette å være høyere enn ønsket av sentralbanken, på grunn av prispress fra import og kommende lønns- og jordbruksoppgjør.