DNB og Sbanken stengte tirsdag formiddag aksjehandelen etter at en kunde oppdaget å ha fått tilgang til en annen kundes VPS-konto. Banken bekrefter at et fåtall innloggede aksjekunder i en begrenset periode kan ha sett opplysninger om andre kunder.
Feilen oppsto etter en teknisk oppgradering av systemene. DNB understreker at ingen feilaktige overføringer ble gjennomført, og de gjennomgår nå alle aksjeordre for å forsikre seg om at ingen har lagt inn ordre på andres vegne.
Aksjehandelen er nå åpnet igjen, og hendelsen er rapportert til Data- og Finanstilsynet. En kunde forteller at han opplevde det samme som tidligere har skjedd med Nordnet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
DNB og Sbanken har midlertidig stengt for aksjehandel i sine digitale kanaler etter at en kunde rapporterte å ha fått tilgang til en annen kundes VPS-konto. Kommunikasjonsrådgiver Julia C. Stelzer Nordberg i DNB sier banken undersøker feilen og omfanget av den, og vil rapportere saken til Data- og Finanstilsynet. Kunder kan fortsatt legge inn ordre manuelt via telefon.
1 måned siden
DNB og Sbanken har midlertidig stengt aksjehandelen etter at en kunde rapporterte å ha fått tilgang til en annen kundes VPS-konto. Selskapet undersøker feilen og omfanget, og hendelsen vil bli rapportert til Data- og Finanstilsynet. Kunder kan fortsatt legge inn ordre manuelt via telefon.
2 måneder siden
Nordnet bekrefter at det tirsdag var mulig for kunder å handle på andre kunders konto. Dette skjedde i ett dokumentert tilfelle der en uautorisert person plasserte en aksjeordre. Nordnet har tilbakeført transaksjonen og forsikrer at ingen kunder har lidt økonomisk tap. Handelsplattformen var utilgjengelig i omtrent fire timer tirsdag på grunn av et internt teknisk problem, og selskapet avviser at hendelsen skyldtes hacking.
2 måneder siden
Det svenske Finanstilsynet, Finansinspektionen, vil følge opp Nordnet etter at det ble oppdaget at kunder kunne handle på andres kontoer. Nordnet bekreftet at en uautorisert person hadde lagt inn en aksjeordre på en annen kundes konto, men transaksjonen er tilbakeført og ingen økonomiske tap er rapportert. Handelsplattformen var stengt i fire timer som et sikkerhetstiltak, og Nordnet undersøker nå omfanget av hendelsen.
2 måneder siden
Finansinspektionen i Sverige følger opp Nordnet etter at kunder fikk tilgang til andres kontoer. Nordnet bekreftet at det tirsdag var mulig å handle på andre kunders kontoer, og at en uautorisert person la inn en aksjeordre. Handelsplattformen ble stengt i fire timer som et sikkerhetstiltak etter meldinger om at kunder kunne se andres kontoinformasjon. Finansinspektionen vurderer en nærmere granskning av saken.
2 måneder siden
En feil hos nettmegleren Nordnet berørte 350 norske kunder, som enten kunne se feil kontoinformasjon eller hadde sin egen konto synlig for andre. Handelsplattformen ble stengt i fire timer som et sikkerhetstiltak etter at kunder meldte om problemer. Ifølge Nordnet har ingen kunder opplevd uautoriserte handler. Selskapet beklager hendelsen og forsikrer at feilen er rettet og at en sikkerhetsmekanisme er installert. Svenske Finansinspektionen har uttalt at de ser alvorlig på saken og vil følge den opp.
2 måneder siden
Nordnet stengte tirsdag ned sin nettside etter at kunder meldte om feil som ga tilgang til andre kunders kontoer og personlige opplysninger. Selskapet bekrefter at det var mulig å handle fra andres kontoer, men at en uautorisert transaksjon ble kansellert umiddelbart. Nordnet undersøker nå omfanget av sikkerhetsbruddet og forsikrer at ingen kunder skal lide økonomisk tap som følge av hendelsen. Over 460.000 kunder er berørt.
2 måneder siden
Nordnet stengte sine plattformer etter et programvareproblem som førte til at noen kunder fikk se feil informasjon. Norgessjefen beklager hendelsen og understreker at selskapet prioriterer sikkerheten til kundenes data. Nordnet avviser at det har vært et sikkerhetsbrudd, men bekrefter at enkelte kunder har sett andres konti. Kunder som har blitt skadelidende oppfordres til å ta kontakt, og Nordnet vil vurdere kompensasjon i hvert enkelt tilfelle. Aksjen falt som følge av hendelsen.
2 måneder siden
Nordnet stengte sine plattformer etter et programvareproblem som førte til at et fåtall kunder fikk se feil informasjon. Selskapet beklager hendelsen og understreker at sikkerheten er viktigste prioritet. Nordnet avviser at de er hacket, men bekrefter at kunder har sett feil kontoer. De oppfordrer kunder som har blitt skadelidende til å ta kontakt for vurdering av kompensasjon. Aksjen har falt på børsen som følge av problemene, og Nasjonal sikkerhetsmyndighet er informert via media.
1 måned siden
DNB har beklaget at rundt 3.000 fondskunder har fått feil kurs og kursdato etter en teknisk oppussing og overgang til en ny spareløsning. Feilen gjelder handler utført fredag 7. mars, og banken lover å rette opp dette innen to uker. I tillegg opplevde noen kunder at transaksjoner fra 6. og 7. mars ikke var synlige, men dette er nå rettet. DNB korrigerer også kursdatoer der det er fordelaktig for kunden. Rundt 1.000 kunder venter fortsatt på å bli flyttet over til den nye løsningen, men de kan handle fond ved å kontakte banken.