Et russisk tankskip, «Volgoneft 212», som tilhører den såkalte «skyggeflåten», brakk i to i Svartehavet under en storm. Et annet tankskip gikk på grunn, og et tredje sendte ut nødsignaler. De to førstnevnte hadde til sammen 62.
000 fat olje om bord, og store mengder har lekket ut og forurenset strender. Hendelsen har ført til unntakstilstand i flere distrikter langs kysten.
Skipene er en del av en flåte som brukes for å omgå sanksjoner mot russisk oljeeksport. Nordeuropeiske land har nå besluttet å granske forsikringspapirene til denne flåten, og vurderer strengere tiltak.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Flere russiske oljetankere har vært involvert i ulykker i Svartehavet, noe som har ført til oljeutslipp og en potensiell miljøkatastrofe. To skip sank, mens et tredje sendte ut nødsignal. Ulykkene har ført til at flere land, inkludert Finland, krever forsikringsbevis fra skip i den russiske 'skyggeflåten', som frakter olje i strid med vestlige sanksjoner. EU har også innført nye sanksjoner rettet mot denne flåten. De involverte skipene var gamle 'elveløpere' fra sovjettiden, og det rapporteres at GPS-funksjonen var slått av. Det er erklært unntakstilstand i de berørte områdene, og minst en person har omkommet.
4 måneder siden
En russisk oljetanker, Volgoneft 212, knakk i to og sank i Kertsj-stredet under en kraftig storm. Skipet, lastet med 4200 tonn fyringsolje, forårsaket oljesøl. Minst én person omkom. Et annet russisk skip, Volgoneft 239, fikk også skader og drev i samme område. Begge skipene er av eldre årgang, bygget henholdsvis i 1969 og 1973. Kertsj-stredet er en viktig transportåre for Russland. Redningsmannskaper er i området for å håndtere situasjonen.
4 måneder siden
To gamle oljetankere har forlist i Kertsj-stredet i Svartehavet, noe som har ført til frykt for en miljøkatastrofe. Det ene skipet, 'Volgoneft-212', har sunket, mens det andre, 'Volgoneft-239', har gått på grunn. Begge skipene er over 50 år gamle og har enkelt skrog. Eksperter advarer om at dette kan føre til et stort oljesøl og skade kysten. Vladimir Putin har gitt ordre til flere ministre om å jobbe for å begrense de økologiske følgene. Det er ikke noe som tyder på at Ukraina er involvert i hendelsen. En lignende katastrofe skjedde i 2007 da en annen oljetanker forliste i samme område.
4 måneder siden
Russiske myndigheter har erklært krisetilstand etter at to tankskip forliste i Kertsjstredet under en storm 15. desember. Det ene skipet sank, mens det andre gikk på grunn, og begge har lekket olje. Oljesølet har spredt seg flere kilometer og har nådd strendene i Krasnodar-regionen og russisk-okkuperte Krim, inkludert populære feriesteder som Anapa. Oljen har forårsaket skade på dyrelivet, inkludert sjøfugl, delfiner og niser. Over 10.000 frivillige er involvert i opprydningsarbeidet, og myndighetene rapporterer at de har reddet hundrevis av fugler.
24 dager siden
Oljeskadefondet slår alarm om sikkerheten til oljetankere etter avsløringer om falske forsikringspapirer fra det norske selskapet Ro Marine. Skip uten forsikring opererer i strid med internasjonale konvensjoner, noe som øker risikoen for ulykker og miljøskader. En hendelse i Svartehavet, hvor tankskipet «Volgoneft 212» havarerte og forårsaket oljesøl, illustrerer faren. Sanksjonseksperter oppfordrer det internasjonale samfunnet til å holde Russland ansvarlig og sikre overholdelse av sjøsikkerhetsstandarder, da slike forsikringssvindler undergraver viktige konvensjoner.
2 måneder siden
En oljetanker lastet med 130.000 tonn olje har gått på grunn i Østersjøen, omtrent 150 kilometer vest for St. Petersburg. Ifølge russiske kilder skal det ha vært flere eksplosjoner i motorrommet før skipet tok inn vann. Guvernøren i Leningrad-regionen bekrefter hendelsen og opplyser at en menneskeskapt feil forårsaket skaden under oppstart av motorene. Alle de 24 besetningsmedlemmene er evakuert, og det er ikke meldt om oljesøl. Tankeren seiler under Antigua og Barbudas flagg, men det er usikkert om den er en del av Russlands «skyggeflåte» for å omgå sanksjoner.
3 måneder siden
Norges Rederiforbund og forsikringsselskaper slår alarm om en voksende skyggeflåte av tankskip som frakter russisk olje, utenfor det internasjonale forsikringssystemet. Sanksjoner mot Russland har ført til at denne flåten har vokst kraftig, og det er nå anslått at den består av mellom 500 og 1000 skip. Mange av disse skipene er gamle og i dårlig forfatning, noe som øker risikoen for ulykker. Bekymringen er at det ved en eventuell ulykke vil være vanskelig å stille noen til ansvar, og at norske myndigheter kan måtte ta regningen for opprydding. Daglig passerer rundt ti av disse skipene Sørlandskysten på vei ut i Nordsjøen.
3 måneder siden
Rederiforbundet advarer om en alvorlig miljøtrussel fra en voksende russisk skyggeflåte av tankskip som opererer langs norskekysten. Skipene, ofte i dårlig stand og uten forsikring, utgjør en betydelig risiko for miljøet og sikkerheten til andre skip. Minst fem skip fra denne flåten har passert Nordkapp den siste måneden, inkludert tankskipet 'Sirius' som frakter diesel. Skyggeflåten, som nå utgjør 20 prosent av verdens tankskip, opererer ofte utenfor internasjonale kvalitets- og kontrollsystemer. Norges Rederiforbund krever at EU og Norge innfører sanksjoner, etter at USA har gjort det.
3 måneder siden
Rederiforbundet uttrykker bekymring over den kraftige veksten i Russlands skyggeflåte av tankskip siden krigen i Ukraina. Flåten består av skip med uklar eierstruktur og dårligere standard, noe som øker risikoen for ulykker og miljøskader. Rederiforbundet mener at sanksjonene mot Russland har bidratt til denne utviklingen og frykter en todeling av skipsfarten. De oppfordrer til en gjennomgang av sanksjonene for å unngå utilsiktede konsekvenser, samtidig som de understreker at de støtter sanksjonene.
2 måneder siden
Et tankskip lastet med olje, ved navn Koala, er i ferd med å synke i havnen ved Ust-Luga i Russland etter en eksplosjon i maskinrommet. Russiske myndigheter hevder at det ikke er fare for oljesøl og har iverksatt tiltak for å hindre spredning. Finland har hevet oljevernberedskapen og etterforsker hendelsen. Mannskapet er evakuert og ingen er skadet. Ust-Luga er en viktig russisk havn for eksport av olje, som er en betydelig inntektskilde for Russland.