Statens vegvesen stoppet nesten 50 000 person- og varebiler i 2024, og av disse fikk nesten 10 000 bruksforbud eller ble anmeldt for alvorlige feil. Overlast er den vanligste årsaken til reaksjoner, og mange bilister er ikke klar over at spesielt elbiler ofte har lav nyttelast.
Kontrollører avdekker også feil på lys og dekk. Bileksperter advarer om at overlast går ut over trafikksikkerheten og kan føre til bot, førerkortbeslag og redusert forsikringsutbetaling ved ulykker.
Det er viktig å sjekke vognkortet for å unngå å overskride tillatt nyttelast.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Statens vegvesen stoppet en bil på Gjøvik med uforsvarlig last. Plankene var ikke festet, stakk ut og utgjorde en fare. Bilen fikk bruksforbud og lasten måtte flyttes. Under kontrollen ble det avdekket flere mangler, bruksforbud, avskiltinger og gebyrer. Vegvesenet understreker viktigheten av sikker last.
1 måned siden
Statens vegvesen gjennomfører hyppige kontroller av tilhengere og avdekker en rekke feil. Vanlige problemer inkluderer dårlig sikret last, tekniske mangler som lysfeil, og overlast. Mange sjåfører mangler også nødvendig førerkort for tilhengeren de kjører, eller overser fartsgrensene. Særlig forvirring rundt 100 km/t-regelen fører til bøter og prikker i førerkortet, da mange ikke oppfyller kravene for å kjøre i denne hastigheten. Kontrollene skal bidra til økt trafikksikkerhet.
1 måned siden
Statens vegvesen avdekket alvorlige mangler ved en trafikkontroll i Mandal og Kristiansand. Av 56 kontrollerte kjøretøy hadde 50 mangler. Kontorsjef Jostein Senumstad uttrykte bekymring over resultatet, og påpekte at slurv i trafikken kan ha fatale følger. Blant funnene var en tilhenger i svært dårlig forfatning, manglende dokumenter og lys, samt en sjåfør som forsøkte å unngå bompenger. Vegvesenet minner om at alle som bruker veiene er ansvarlige for å sikre at kjøretøyene er i forskriftsmessig stand, uavhengig om man eier, leier eller låner bilen.
2 måneder siden
Statens vegvesen avdekket flere alvorlige kjøretøymangler under en kontroll på E16 ved Kløfta. Blant annet ble en personbil med fullstendig utslitte dekk og en bil med tilhenger uten bremser stoppet. En lastebil hadde også manglende bremser på fem hjul. Flere førere ble anmeldt og kjøretøy fikk bruksforbud. Vegvesenet uttrykte skuffelse over de alvorlige manglene, men understreket viktigheten av å fjerne disse kjøretøyene fra veiene.
3 dager siden
Mange nordmenn bruker tilhenger, spesielt i forbindelse med oppussing og hagearbeid. NAF advarer imidlertid mot at mange tar unødvendige sjanser og ikke kjenner reglene for sikker tilhengerbruk.
3 måneder siden
En norsk varebil ble stanset ved Svinesund kontrollstasjon med nesten 3000 kilo overvekt. Bilen, som har en tillatt totalvekt på 3500 kilo, veide hele 6100 kilo. I tillegg til overvekten var bilen registrert for to personer, men hadde tre. Bremselysene fungerte ikke, og det var flere andre tekniske mangler. Føreren ble anmeldt for overvekt, fikk gebyr for for mange passasjerer, og bilen fikk bruksforbud. De tre personene stakk av fra kontrollplassen uten å utbedre feilene eller laste av overvekten.
16 dager siden
Mange elbil-eiere risikerer overvekt, spesielt på ferieturer, på grunn av lav nyttelast kombinert med batterienes vekt. Statens vegvesen avdekker stadig tilfeller av overvekt, og flere populære elbilmodeller har overraskende lav nyttelast. Den oppgitte nyttelasten i brosjyrer stemmer ikke alltid med virkeligheten, da ekstrautstyr som tilhengerfeste reduserer den tillatte vekten. Å kjøre med overvekt kan være trafikkfarlig, føre til avkortning i forsikringen og potensielt brudd på garantivilkårene.
4 måneder siden
Statens vegvesen stoppet et vogntog i Kongsvinger med en svært dårlig sikret kompressor på to tonn, som var i ferd med å falle av. Sjåføren manglet førerkort for vogntog og hadde brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Vegvesenet meldte sjåføren til politiet for flere forhold, da de vurderte at han hadde satt andre liv i fare. Under kontrollen ble flere andre tunge kjøretøy kontrollert, noe som resulterte i anmeldelser og bruksforbud.
3 måneder siden
Statens vegvesen rapporterer at 27 prosent av kontrollerte kjøretøy i 2024 hadde feil på bremsene, ofte på grunn av slitasje eller rust. Elbiler har en høyere andel bremsefeil grunnet mindre bruk av bremsene. Totalt hadde 676 000 av 1,4 millioner kontrollerte kjøretøy feil som krevde utbedring for EU-godkjenning. Etter bremsefeil, var feil på lys og elektrisk utstyr nest vanligst med 25 prosent, etterfulgt av feil på akslinger, hjul og dekk med 22 prosent. Statens vegvesen oppfordrer bileiere til å vedlikeholde bilene jevnlig for å unngå feil og etterkontroll.
12 dager siden
Under en kontroll i Rogaland ble en bil avskiltet av Statens vegvesen. Opprinnelig ble bilen stoppet på grunn av feil lysbruk, men kontrollen avslørte at bilen var begjært avskiltet grunnet manglende forsikring. Videre avdekket kontrollen flere tekniske mangler, deriblant for dårlig mønsterdybde på tre av fire dekk, et ulovlig senkesett som ikke var innført i vognkortet, samt defekt baklys. Fører ble ilagt dekkgebyr og pålagt å utbedre de tekniske manglene for å få bilen godkjent igjen.