Det er full stans i togtrafikken i hele Norge på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet mellom togene og toglederne. Togene må stå stille inntil feilen er rettet, og passasjerer må regne med forsinkelser og innstillinger.
Bane Nor opplyser at minst 34 toglinjer er berørt, inkludert viktige strekninger som Bergensbanen, Gardemobanen, Follobanen og Nordlandsbanen. Feilen ble oppdaget klokken 7.
55 første juledag.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Det er full stans i togtrafikken i hele Norge på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet mellom tog og togledere. Feilen ligger i GSMR-systemet, ifølge Bane Nor. Togene må stå stille til situasjonen er avklart, og det er usikkert hvor lang tid det vil ta å rette feilen. Reisende må regne med forsinkelser og innstillinger. Bane Nor meldte om feilen klokken 7.55 første juledag. Selv om det er mindre trafikk enn vanlig, påvirker dette mange reisende.
4 måneder siden
Det er full togstans i hele Norge som følge av en feil i kommunikasjonssystemet mellom togene og toglederne. Bane Nor opplyser at togene må stå stille inntil situasjonen er avklart. Feilen hindrer kommunikasjon mellom tog og togledere, og fører til at all togtrafikk er stoppet i hele landet. Reisende må forvente forsinkelser og innstillinger inntil feilen er rettet.
4 måneder siden
En omfattende kommunikasjonsfeil førte til full stans i togtrafikken over hele Norge. Feilen oppsto tidlig første juledag og deler av trafikken ble gjenopptatt etter klokken 20. Bane Nor har isolert feilen, men ikke funnet rotårsaken, noe som kan føre til forsinkelser også i morgen. Flere togstrekninger er innstilt ut dagen, og togselskapene har ikke klart å sette opp tilstrekkelig med busser som alternativ transport. Reisende på enkelte strekninger kan få dekket taxi eller flybillett. Passasjerer har uttrykt frustrasjon over manglende informasjon.
4 måneder siden
Første juledag opplevde Norge full stans i togtrafikken i tolv timer på grunn av en kommunikasjonsfeil mellom togene og trafikkstyringssentralen. Feilen førte til at alle tog sto stille fra klokken 07:55 til 20:09. Bane Nor meldte at feilen var rettet, men reisende måtte fortsatt regne med forsinkelser og innstillinger. Alle fjerntog ble innstilt ut driftsdøgnet, og det ble ikke satt opp alternativ transport for flere togstrekninger. Samferdselsministeren kalte situasjonen alvorlig. Reisende på Oslo S opplevde manglende informasjon og frustrasjon, og mange måtte finne alternativ overnatting.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge ble lammet 1. juledag på grunn av en kommunikasjonsfeil. Feilen førte til at alle tog sto stille, og først sent onsdag kveld begynte togene å gå igjen på enkelte strekninger. Bane Nor melder at togene skal gå som normalt igjen 2. juledag, og at det ikke vil være følgeproblemer med forsinkelser. Samferdselsministeren ser alvorlig på situasjonen, mens Høyres samferdselspolitiske talsperson mener hendelsen er et symptom på et større problem. Flere togselskaper varsler erstatningskrav mot Bane Nor. Togselskapene hadde også problemer med å skaffe nok busser, noe som førte til at mange passasjerer måtte ordne alternativ transport selv.
4 måneder siden
Tirsdag 1. juledag oppstod det full togstans i hele Norge på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet mellom togene og toglederne. Bane Nor jobber med å utbedre feilen, men det er usikkert hvor lang tid det vil ta. Vy beskriver situasjonen som kaotisk og jobber med å sette inn alternativ transport. Mange reisende er rammet, selv om det ikke var den store utreisedagen. Noen tog kjører med redusert hastighet for å opprettholde noe trafikk, mens andre tog innstilles fortløpende.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge ble lammet i over tolv timer på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet. Feilen ble oppdaget første juledag morgen, og togtrafikken ble først gjenopptatt sent på kvelden. Bane Nor har ikke oppgitt årsaken til feilen. Flere togstrekninger, som Bergensbanen og Dovrebanen, var innstilt ut dagen uten at det ble satt opp busser. Passasjerer som ikke fikk alternativ transport, ble oppfordret til å bestille taxi for egen regning og kreve refusjon. Mellom Oslo og Bergen kan passasjerer få dekket flybillett. Togpassasjerer opplevde frustrasjon over manglende informasjon.
4 måneder siden
En feil i Bane Nors kommunikasjonssystem førte til at all togtrafikk i Norge stoppet første juledag, og rundt 60.000 passasjerer ble rammet. Transportøkonomisk institutt anslår at samfunnskostnaden er på 36 millioner kroner, basert på en gjennomsnittlig forsinkelse på to timer per passasjer. Togselskapene Vy, SJ og Go-Ahead planlegger å sende erstatningskrav til Bane Nor. Samferdselsministeren har innkalt Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til et hastemøte for å diskutere hendelsen og forebygge lignende situasjoner i fremtiden. Bane Nor beklager hendelsen og understreker at sikkerhet var hovedårsaken til stansen.
3 måneder siden
Statens jernbanetilsyn har åpnet tilsyn med Bane Nor etter at all togtrafikk i landet ble stanset i 12 timer 1. juledag. Feilen skyldtes en kommunikasjonssvikt mellom tog og sentralen for trafikkstyring. Mange tusen passasjerer ble rammet, og Vy har mottatt et stort antall refusjonskrav. Jernbanetilsynet vil se på hendelsen i sammenheng med andre nylige hendelser på jernbanen, som ras og avsporinger. Samferdselsministeren vurderer en ekstern gjennomgang av saken. Tilsynet skal undersøke hva som sviktet og hvordan man kan begrense følgene av lignende hendelser i fremtiden.
4 måneder siden
Bane Nor opplevde et omfattende togstopp 1. juledag på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet. Feilen, som skyldtes en hardware-komponent, førte til at all togtrafikk i landet sto stille i tolv timer. Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen beklager hendelsen, men understreker at sikkerheten til passasjerene var prioritert. Togselskapet SJ krever en ekstern evaluering av hendelsen, og flere togselskaper forbereder erstatningskrav. Bane Nor jobber med å kartlegge den nøyaktige årsaken til feilen, og avviser at sabotasje eller manglende kompetanse var årsaken. Pendlerforeningen reagerer sterkt på manglende informasjon og hjelp til passasjerer.