Norsk Hydro overtar alle aksjene i batterigjenvinningsselskapet Hydrovolt etter at den svenske batteriprodusenten Northvolt trekker seg ut. Hydro betaler 78 millioner kroner for de resterende aksjene.
Northvolt har slitt økonomisk og søkt konkursbeskyttelse i USA. Hydro har finansiert Hydrovolt alene siden andre halvår 2024 og vil nå søke nye partnere for å sikre videre vekst.
Hydrovolt, som startet opp i 2022, gjenvinner verdifulle materialer fra elbilbatterier i Fredrikstad, og har som mål å resirkulere 500. 000 batterier årlig innen 2030.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Det svenske batteriselskapet Northvolt har fått grønt lys fra sine aksjonærer til å fortsette driften etter en ekstraordinær generalforsamling. Dette skjer etter en turbulent høst med store kutt, oppsigelser og søknad om konkursbeskyttelse i USA. Selskapet har en gjeld på rundt 60 milliarder svenske kroner og har slitt med finansiering og makroøkonomiske forhold. Aksjonærenes vedtak gir Northvolt noen måneder til å få fart på økonomien og unngå tvangsavvikling. Målet er en rekonstruksjon som selskapet ønsker å sluttføre i løpet av første kvartal i år, noe som gir tilgang til 2,5 milliarder svenske kroner.
3 måneder siden
Aksjonærene i den svenske batteriprodusenten Northvolt har besluttet å fortsette driften, til tross for betydelige utfordringer i 2024. Selskapet har opplevd økonomiske tap, produksjonsproblemer, store investeringer som ble vraket og omfattende oppsigelser. I tillegg gikk datterselskapet Northvolt Ett Expansion konkurs i fjor, og etterlot seg varer til en verdi av fem milliarder kroner. Northvolt har en gjeldsbyrde på 60 milliarder svenske kroner og ba om konkursbeskyttelse i USA. Selskapet jobber nå med en rekonstruksjon i USA, som de håper å fullføre i første kvartal 2025. De fleste av selskapets 6000 ansatte jobber i batterifabrikken i Skellefteå.
1 måned siden
Batteriselskapet Northvolt har begjært seg konkurs, ifølge svenske medier. Selskapet, som tidligere varslet oppsigelser og søkte konkursbeskyttelse i USA, bekreftes nå å ha levert inn konkursbegjæring. Skellefteå kommune og regionale myndigheter holder pressekonferanse for å diskutere situasjonen. Northvolt har hentet inn milliarder for å bygge batterifabrikker, men har slitt med lav produksjon, økonomiske tap, tapte kontrakter og dødsfall under byggingen av fabrikken i Skellefteå. Dagens Nyheter meldte tirsdag at konkurs var nært forestående hvis selskapet ikke klarte å skaffe mer kapital.
1 måned siden
Den svenske batteriprodusenten Northvolt, tidligere sett på som en viktig aktør i den grønne omstillingen, har begjært seg konkurs. Selskapet oppgir at de ikke har klart å sikre nødvendige økonomiske betingelser for å fortsette driften, til tross for forsøk på finansiell restrukturering og støtte fra långivere. Konkursen berører rundt 5000 ansatte, hovedsakelig i Skellefteå, og kan føre til betydelige tapte skatteinntekter for kommunen. Selskapet skulle betale 200 millioner svenske kroner i skatt, og manglende betaling ville gjort styret personlig ansvarlig.
15 dager siden
Den svenske batteriprodusenten Northvolt gikk konkurs etter å ha mistet en kontrakt med BMW grunnet manglende evne til å produsere batterier med tilstrekkelig kapasitet. Selskapets utstyr, verdt rundt 300 millioner euro, selges nå på auksjon. Lastebilprodusenten Scania kjøper Northvolts industridivisjon, som inkluderer et produksjonsanlegg i Gdańsk og et forsknings- og utviklingssenter i Stockholm, og overtar 260 ansatte. Northvolt var ment å være en europeisk spydspiss i batterikonkurransen.
1 måned siden
Den svenske batteriprodusenten Northvolt AB har begjært seg konkurs etter et trøblete år med stor gjeld og nedbemanning. Selskapet kunngjorde konkursen i en pressemelding etter å ha forsøkt å sikre selskapets økonomiske fremtid. De ansatte ble informert onsdag morgen. Selskapet har slitt med en gjeld på 60 milliarder svenske kroner, og måtte si opp 1600 ansatte i høst. Fagforeningsdirektør Ulrika Lindstrand uttrykker bekymring for at konkursen vil ramme den grønne omstillingen og svensk konkurranseevne.
2 måneder siden
Aluminiumsgiganten Hydro rapporterer et forbedret justert driftsresultat for fjerde kvartal sammenlignet med fjoråret. Justert EBITDA steg til 7,7 milliarder kroner fra 3,7 milliarder kroner året før. Til tross for resultatforbedringen skuffer selskapet ved å senke utbyttet for 2024 til 2,25 kroner per aksje, sammenlignet med 2,5 kroner i 2023. Hydro vil fokusere på sin kjernevirksomhet og har besluttet å ikke investere mer kapital i batteri og grønt hydrogen. Selskapet opprettholder sitt investeringsmål på 15 milliarder kroner årlig og avvikler forretningsenhetene Battery og Havrand.
2 måneder siden
Aluminiumsgiganten Hydro rapporterer et betydelig forbedret justert driftsresultat for fjerde kvartal sammenlignet med året før, med en justert EBITDA på 7,7 milliarder kroner, opp fra 3,7 milliarder. Til tross for resultatforbedringen skuffer selskapet ved å senke utbyttet for 2024 til 2,25 kroner per aksje, sammenlignet med 2,5 kroner i 2023. Hydro omstrukturerer sin strategi ved å fase ut satsingen på batteri og grønt hydrogen for å fokusere på kjernevirksomheten, samtidig som de opprettholder et investeringsmål på 15 milliarder kroner årlig. Eivind Kallevik leder nå sitt andre hele kvartal som konsernsjef.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler batteriprodusenten Morrow i Arendal, som har mottatt 1,5 milliarder kroner i statlige lån. Uten disse lånene ville selskapet trolig gått konkurs. I motsetning til Freyr, som satset på ny teknologi, produserer Morrow batterier basert på kjent teknologi. Morrows forretningsplan avhenger av billig strøm og kundenes vilje til å betale ekstra for grønn produksjon. Artikkelen stiller spørsmål ved om de statlige lånene vil bli tilbakebetalt og om Morrow vil tiltrekke seg nok privat kapital for å realisere sine planer om fullskala batteriproduksjon.
4 måneder siden
Morrow Batteries har fått innvilget et lån på 1,5 milliarder kroner fra staten, bestående av 400 millioner fra Grønn industrifinansiering og 1,1 milliarder i et kommersielt lån. Dette skjer etter at batteriprodusenten lenge har etterlyst statlig støtte. Frp har kritisert ordningen for å være rigget, mens regjeringen understreker at Innovasjon Norge vurderer søknadene uavhengig. Tidligere planer om flere store batterifabrikker i Norge har møtt utfordringer, og flere aktører ser nå mot Kina og Nord-Amerika for produksjon.