Et gult farevarsel for is har ført til en kraftig økning i salget av brodder over hele landet. Flere butikkjeder, som Clas Ohlson og Coop, melder om en markant salgsøkning, med opptil en tredobling sammenlignet med tidligere uker.
Biltema har sett lokale salgsøkninger, spesielt i Østfold og Haugesund. Butikkene forventer at salget vil fortsette å øke.
I tillegg til brodder, er det også en økende trend å pigge sine egne sko, samt økt etterspørsel etter strømiddel og ishakker. Butikkene melder om god tilgang på varer, men forventer lokale variasjoner.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Et kraftig snøfall har ført til en markant økning i salget av snøutstyr. Biltema rapporterer om en salgsvekst på 50 prosent for snørelaterte produkter sammenlignet med fjoråret. Hos Clas Ohlson har etterspørselen vært så stor at de solgte 20 snøfresere på bare en time og gikk tomme. De har en salgsøkning på 300 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. If Skadeforsikring advarer om at store snømengder kan føre til skader på tak, spesielt for hytteeiere, og oppfordrer til å være oppmerksomme på skjev belastning.
4 måneder siden
Butikker opplever stor etterspørsel etter strømidler og tine-salt på grunn av glatte veier og fortau. Biltema har sett en vekst på over 150 prosent i salget av disse varene i desember, sammenlignet med fjoråret. Felleskjøpet melder også om økt salg av strømidler. Salget av batteridrevne snøfresere har hatt en betydelig økning, mens salget av bensindrevne snøfresere er på samme nivå som i fjor. Biltema har god varetilgang, men kan oppleve tomme hyller i korte perioder, spesielt i romjulen på grunn av færre arbeidsdager.
27 dager siden
Flere butikker opplever økt salg av beredskapsprodukter. Clas Ohlson melder om en tredobling i salget, hvor strømaggregater har økt med 400 prosent sammenlignet med fjoråret. Denne økningen tilskrives Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sine nye anbefalinger for egenberedskap i norske hjem, samt den spente internasjonale situasjonen. Felleskjøpet bekrefter også trenden, og melder om utsolgte beredskapsvarer. Kundene uttrykker både flauhet og bekymring knyttet til egen beredskap.
2 måneder siden
Salget av beredskapsutstyr som vanndunker og sveiveradioer har økt kraftig i Norge, både lokalt og nasjonalt. En lokal Clas Ohlson-butikk i Sandefjord melder om at de selger ut vanndunker så fort de får dem inn. Clas Ohlson melder om en nasjonal salgsøkning på 80 prosent i beredskapskategorien i 2024, og Biltema melder om en økning på 280 prosent i salget av vanndunker sammenlignet med fjoråret. Myndighetene anbefaler at folk er forberedt på å klare seg selv i en uke på grunn av en urolig verden.
1 måned siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av beredskapsutstyr i Norge, hvor vanndunker leder an med opptil 1000 prosent salgsøkning hos Clas Ohlson. Biltema rapporterer også om kraftig vekst, spesielt innen vannlagring i sentrale strøk. Denne økningen tilskrives både Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskaps (DSB) oppdaterte anbefalinger om egenberedskap, som tilsier at husholdninger bør ha forsyninger for en uke, samt økende internasjonal uro. Salget av andre beredskapsartikler som gasskjøkken og radioer har også økt betraktelig, og enkelte butikker melder om utsolgte varer.
3 måneder siden
Kraftig snøfall har ført til en eksplosiv økning i salget av snøryddingsutstyr over hele landet. Butikker melder om salgsøkninger på opptil 1000 prosent for enkelte produkter, og tomme hyller for både snøfresere og manuelt utstyr som skuffer og måker. Snøfresere er spesielt ettertraktet, og butikkene sliter med å holde tritt med etterspørselen. Butikkene jobber på spreng for å få inn nye varer, men opplever forsinkelser. Eksperter råder folk til å vurdere behovet nøye før de investerer i snøryddingsutstyr, og understreker viktigheten av å ikke vente for lenge med å rydde snøen.
1 måned siden
Salget av beredskapsutstyr som vanndunker og nødradioer har økt kraftig i Norge. En undersøkelse viser at bekymringen for krig har steget fra 23% i 2023 til 29% i 2024. Både Biltema og Clas Ohlson melder om stor salgsvekst, spesielt de siste ukene. Clas Ohlson har respondert med å sende ekstra leveranser til norske butikker. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) tror den urolige verdenssituasjonen er en viktig årsak til at folk ønsker å være bedre forberedt.
1 måned siden
Clas Ohlson i Sandefjord melder om en kraftig økning i salget av beredskapsutstyr, spesielt vanndunker, fyrstikker og turkjøkken. Butikksjef Erik Pedersen forteller at salget av vanndunker har økt med hele 420 prosent. Folk følger rådene fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) om å være forberedt på å klare seg selv i en krise. De eldre er spesielt opptatt av å ha god beredskap. Pedersen anbefaler å samarbeide med naboer og familie, og å bruke turutstyr man allerede har, for å spare penger. Han råder også folk til å inkludere litt «kos» i beredskapslageret, som spill og sjokolade.
8 dager siden
En løpebølge har truffet Norge, og sportsbutikkene melder om en kraftig økning i salg av løpesko og utstyr. XXL, Löplabbet og Intersport rapporterer om stor interesse, spesielt for konkurransesko og dyrere modeller. Nordmenn er opptatt av det nyeste utstyret, og løpevester og drikkesekker er blitt populært. Kundene er mer bevisste på hva de trenger, og etterspørselen etter «performance»-sko er stor. Spesielt «supertrainers» som Asics Superblast 2 er vanskelig å få tak i, da de raskt blir utsolgt.
4 måneder siden
Til tross for dyrtiden, melder butikker om god julehandel med økt salg sammenlignet med fjoråret. Spesielt populære er merkevarer som Lululemon, Ugg og det norske merket Caspara. Helsefokuserte gaver som lysterapilamper og elektronikk som airfryers er også ettertraktet. I tillegg er det stor etterspørsel etter brettspill som Kluster, Lego-blomster, treredskaper, stekepanner og Mummikopper. Mange butikker opplever at kundene bruker mer penger per gave i år. Det er en forsiktig salgsvekst, spesielt for tekstil og utstyr til hus og hjem, mens sportsbutikker har det tøffere.