Nyhetssaker

Offentlig versjon av prisjeger-bot avdekker samarbeid mellom dagligvarekjeder

Nettavisen logo

Nettavisen

491 ord

økonomi og næringsliv

23 dager siden

Nye opplysninger i prisjegersaken mot Kiwi-eier, Rema 1000 og Coop

Hovedpunkter

  • Konkurransetilsynet bøtela Norgesgruppen, Rema 1000 og Coop for ulovlig prissamarbeid.
  • Dagligvarekjedene samarbeidet om å regulere prisjegervirksomheten fra 2011.
  • Prisjegervirksomheten resulterte i like priser og potensielt høyere priser for forbrukerne.
  • Konkurransetilsynet mener kjedene var klar over at prisinformasjonen kunne svekke konkurransen.

Vurderinger (AI)

Opplysendende7
Dybde6
Positivitet4
Anbefaling7

Sammendrag

Nettavisen har fått innsyn i den offentlige versjonen av vedtaket mot Norgesgruppen (Kiwi), Rema 1000 og Coop i prisjegersaken. Vedtaket viser at kjedene samarbeidet om å regulere prisjegervirksomheten, noe som førte til identiske priser og potensielt høyere priser for forbrukerne. Konkurransetilsynet ila gigantbøter for ulovlig samarbeid. E-poster viser at kjedene var klar over at informasjonen fra prisjegerne kunne brukes til å presse priser opp og svekke konkurransen.

Liknende artikler

Dagligvarekjedene fikk milliardbot – nå ruller saken videre

Nettavisen logonettavisen.no

1 dag siden

Dagligvarekjedene anker milliardbot – saken går til Konkurranseklagenemnda

Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 har klaget på Konkurransetilsynets vedtak om en bot på totalt 4,9 milliarder kroner for ulovlig prissamarbeid. Konkurransetilsynet har behandlet klagene, men har ikke funnet grunn til å endre vedtaket, og sender saken videre til Konkurranseklagenemnda. Prissamarbeidet bestod av at kjedene overvåket hverandres priser gjennom et omfattende system av prisjegere. Dersom kjedene ikke får medhold i Konkurranseklagenemnda, kan de ta saken videre til rettssystemet.

Detaljen vekker oppsikt: – Gjør det mer enn før

TV2 logotv2.no

2 måneder siden

Prisjegerforbud fører til flere sjokktilbud i butikk

Konkurransetilsynet har forbudt dagligvarekjedenes bruk av prisjegere, som de mener førte til mindre konkurranse og høyere priser. Dagligvarekjedene Coop, Norgesgruppen og Rema 1000 ble ilagt bøter på til sammen 4,9 milliarder kroner. Forbudet har ført til endringer i hvordan kjedene prissetter varer, med mer fokus på kortvarige sjokktilbud. Eksperter mener dette kan føre til større prisvariasjoner og mer konkurranse, men at det er usikkert om det vil gi lavere priser totalt sett. Norgesgruppen klager på vedtaket, mens Rema 1000 sier de vil fortsette å ha gode kampanjer. En professor ved BI har merket seg at det er flere kortvarige tilbud i butikkene etter forbudet.

Coop klager prisjegersaken inn for Konkurranseklagenemnda

Nettavisen logonettavisen.no

22 dager siden

Coop klager prisjegersak inn for Konkurranseklagenemnda

Coop Norge klager Konkurransetilsynets vedtak om lovbrudd i den såkalte prisjegersaken inn for Konkurranseklagenemnda. Selskapet stiller seg uforstående til vedtaket om brudd på konkurranseloven og avviser å ha deltatt i et ulovlig samarbeid. Prisjegersaken omhandler et overtredelsesgebyr på 4,9 milliarder kroner som Konkurransetilsynet ila Coop, Norgesgruppen og Rema for et prisjegersamarbeid som tilsynet mener har et konkurransebegrensende formål. Coop-sjef Philipp Engedal sier de forventer at nemnda omgjør vedtaket og at de er forberedt på å forfølge saken rettslig om nødvendig.

Kastet ut prisjegerne, så skrudde Kiwi og Rema opp prisene

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Kiwi og Rema øker priser etter fjerning av prisjegere

En ny pristest fra Nettavisen viser at prisene hos Kiwi og Rema 1000 spriker mer enn før, etter at de ble pålagt å fjerne prisjegere. Tidligere hadde kjedene nesten identiske priser på de fleste varer, men nå er det kun litt over halvparten av varene som har samme pris. Samtidig har prisene på et utvalg varer økt med over 7% på tre måneder. Professor Bent Sofus Tranøy mener dette er overraskende, da det er stikk motsatt av hva som var forventet. Konkurransetilsynet står fast ved at det var riktig å stoppe prisjegersamarbeidet, selv om prisene har økt. Dagligvarekjedene forklarer prisøkningen med at noen varer var på tilbud tidligere.

Tar grep mot hemmelighold i dagligvarebransjen

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Myndighetene krever åpenhet i dagligvarebransjen

Myndighetene tar grep for å sikre åpenhet om markedsandeler i dagligvarebransjen etter at Norgesgruppen først forsøkte å holde sine tall hemmelig. Konkurransetilsynet vil nå selv kartlegge markedsandelene, da analyseselskapet NielsenIQ ikke lenger offentliggjør disse tallene. Kiwi gikk forbi Rema 1000 som den største kjeden. Coop og Rema 1000 ønsker å dele sine tall, mens Norgesgruppen er mer avventende. Forbrukerrådet understreker viktigheten av åpenhet for å følge med på utviklingen i et konsentrert marked.

Utrolig forvirrende

Dagbladet logodagbladet.no

2 måneder siden

Dagligvarekjeder konkurrerer om sunne nyttårstilbud

Dagligvarekjedene konkurrerer om kundene med tilbud på sunne varer i januar. Coop Extra, Kiwi og Rema 1000 har alle lansert kampanjer med prisreduksjoner på fisk, frukt og grønnsaker. Kiwi matcher priser, men unntar medlemstilbud, mens Rema 1000 og Coop Extra tilbyr rabatter til sine medlemmer. Forbrukerrådet kritiserer medlemskampanjene for å gjøre det vanskelig å sammenligne priser, og påpeker at det er vanskelig for forbrukere å få oversikt over de reelle kostnadene.

Store prisforskjeller på kjøttdeig: – Dette er hamstrepris

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Store prisforskjeller på kjøttdeig og andre dagligvarer

En gjennomgang av dagligvarekjedenes tilbud viser store prisforskjeller på en rekke varer. Kjøttdeig er et eksempel der Rema 1000s tilbud ikke er konkurransedyktig, mens Prix og Matkroken tilbyr en betydelig lavere pris. Det advares mot å stole blindt på kundeavisenes tilbud, da det ikke alltid er de beste prisene. Bunnpris, Spar og Joker fremheves som butikker med gode tilbud på grønnsaker. Toalettpapir er en annen vare med store prisforskjeller, der Kiwi er billigst og Coop Mega dyrest. Forbrukere anbefales å sammenligne priser og handle i flere butikker for å spare penger.

Dagligvaregigant om skurkerollen: – Vi er uskyldige

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Coop avviser skyld i prissamarbeid etter milliardbot

Coop-direktør Philipp Engedal avviser anklagene om ulovlig prissamarbeid og hevder selskapet er uskyldig, til tross for en milliardbot fra Konkurransetilsynet. Han understreker at Coop har høy kundetilfredshet og ser på egne merkevarer som en viktig del av virksomheten. Engedal mener at etablerte aktører har vært for lite innovative, og at Coop bidrar til bedre utvalg. Han er uenig i Konkurransetilsynets konklusjon og vil klage på boten, og mener konkurransen er skjerpet. Coop sjekker nå konkurrentenes priser ved å handle varer, men spiser dem ikke selv.

Sjokkpris: – Utspekulert

TV2 logotv2.no

1 dag siden

Prissjokk: Coop Mega slår Extra på pris i stor prissammenligning

En prissammenligning utført av TV 2 hjelper deg avslører store prisforskjeller mellom lavpriskjeden Extra og supermarkedet Coop Mega. Under Coop Megas kronemarked er mange varer betydelig billigere enn hos Extra, i enkelte tilfeller opptil 35 prosent. Eksperten «Gjerrigknarken» anbefaler forbrukere å følge med på tilbudsaviser fra ulike kjeder for å finne de beste prisene. Coop påpeker at Extra skal være billigst på den totale handlekurven, mens Coop Mega konkurrerer med andre supermarkeder.

Prisøkninger hos Kiwi og Rema: – De har et forklaringsproblem

Nettavisen logonettavisen.no

5 dager siden

Kraftig prisvekst hos Kiwi og Rema overrasker ekspertene

Prisene på matvarer hos Kiwi og Rema har steget kraftig det siste året, samtidig som dagligvarekjedenes innkjøpspriser fra næringsmiddelindustrien kun har økt marginalt. Denne uvanlige utviklingen overrasker eksperter, som mener svak konkurranse i markedet kan være en viktig årsak. Dagligvarekjedene selv forklarer prisøkningen med et uvanlig prisfall i februar i fjor, samt tidlige påskekampanjer. Det antydes at Konkurransetilsynet bør vurdere å gjennomføre hyppigere marginundersøkelser for å få bedre innsikt i prisutviklingen i dagligvaremarkedet.