Telenor har blokkert 539 millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet i årets første kvartal. En ny sikkerhetsløsning mellom norske teleoperatører har bidratt til nedgang i antall blokkerte svindelanrop.
En undersøkelse viser økende bekymring for digital kriminalitet blant nordmenn, hvor de fleste er klar over risikoen ved å dele personlig informasjon på nett.
Telenor oppfordrer til årvåkenhet, forsiktighet med deling av informasjon og rapportering av digital kriminalitet til bank og politi.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Telenor har stanset over 100 millioner svindelforsøk via anrop og SMS i 2024. Et nytt sikkerhetsfilter, aktivert i samarbeid med andre operatører, blokkerer svindelforsøk på tvers av mobilnett, og identifiserte 200-250 000 spoofede numre daglig i starten. I tillegg ble 2,1 milliarder forsøk knyttet til ondsinnede nettsider blokkert. Digital kriminalitet via annonser på nett øker, og Telenor blokkerte over seks millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet daglig i fjor. Kriminelle tilpasser seg raskt nye mottiltak, og teleselskapene oppfordrer kunder til å melde fra om svindelforsøk.
2 måneder siden
Telenor lanserer en ny tjeneste som varsler brukere om potensielle svindelanrop i sanntid, for å redusere utrygghet rundt ukjente anrop. Undersøkelser viser at mange er bekymret for å svare telefonen fra ukjente nummer. Den nye teknologien vil automatisk varsle Telenor-kunder om anrop som viser tegn til svindel, selv om kundene fortsatt kan velge å svare. Telenor blokkerte over 54 millioner svindelanrop i 2024, men håper den nye tjenesten vil gi økt trygghet og oppmuntre til mer bruk av telefonsamtaler, som de anser som en viktig kommunikasjonskanal.
4 måneder siden
Telenor advarer om en ny bølge av svindelforsøk via telefon, der svindlere ringer fra utenlandske nummer og utgir seg for å være fra PayPal eller Klarna. De bruker en automatisk melding om feilregistrert bestilling for å lure til seg betalingsinformasjon eller BankID. Telenor har blokkert en million slike anrop de siste to ukene. Svindlerne har gått over til utenlandske nummer etter at norske teleoperatører har gjort det vanskeligere å misbruke norske nummer. Telenor råder folk til å være skeptiske til anrop fra ukjente utenlandske nummer og legge på umiddelbart ved mistanke om svindel.
4 måneder siden
Artikkelen gir råd om hva man bør gjøre hvis man blir svindlet på nett, basert på innspill fra Økokrim og DNB. Det er viktig å kontakte banken raskt, gjerne ved mistanke om svindel. Deretter bør man søke hjelp fra en venn for å få oversikt over situasjonen. Det anbefales også å endre passord, dokumentere svindelen med bilder, og anmelde forholdet til politiet. I tillegg oppfordres man til å snakke med familie og venner om svindelen for å øke bevisstheten rundt problemet. Telenor stoppet 500 millioner forsøk på digital kriminalitet i andre kvartal 2024, og 1 av 4 nordmenn har blitt svindlet på nett.
2 måneder siden
Et samarbeid mellom mobilselskaper og myndigheter har resultert i at 40 millioner svindelsamtaler er stoppet i Norge. Tiltakene har ført til at 645 000 svindelforsøk stoppes daglig, noe som tilsvarer syv forsøk per sekund. Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung understreker at dette viser at samarbeid mot digital svindel fungerer. Som et ledd i arbeidet er det innført strengere regler for kjøp av mobilabonnement, hvor gyldig legitimasjon nå er påkrevd.
11 dager siden
DNBs sikkerhetsekspert advarer mot en betydelig økning i investeringsbedragerier, spesielt knyttet til kryptovaluta og svindel på bruktmarkeder. Kriminelle utnytter folks interesse for investering og kjøp/salg på nett for å lure dem. De lokker brukere bort fra trygge plattformer som Finn.no, og får dem til å overføre penger via utrygge kanaler. DNB har sett en økning i antall investeringsbedragerier i første kvartal 2025 og understreker viktigheten av å være forsiktig og å snakke med eksperter før man investerer i kryptovaluta. Banken oppfordrer kunder til å kontakte dem umiddelbart hvis de mistenker svindel, da de har rutiner for å spore og forsøke å tilbakeføre tapte midler. Kriminelle er nå fysisk til stede i Norge, noe som gjør situasjonen mer utfordrende.
4 måneder siden
Skatteetaten advarer om økt svindelaktivitet i forbindelse med at de fleste nordmenn får melding om at skattekortet er klart. Svindlere forsøker å lure til seg sensitiv informasjon ved å utgi seg for å være fra Skatteetaten. Sikkerhetsdirektør Ragna Fossen understreker at Skatteetaten aldri sender lenker i e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge inn via skatteetaten.no eller altinn.no for å sjekke skattekortet. Etaten oppfordrer til å slette mistenkelige e-poster og SMS, og kontakte bank og politi ved mistanke om svindel.
4 måneder siden
Teleselskaper advarer om en kraftig økning i Paypal-svindel, der svindlere bruker svenske og danske telefonnumre for å lure nordmenn. Svindelforsøkene har økt dramatisk de siste ukene, med opptil 100 000 anrop daglig fra disse landene. Svindlerne utgir seg for å være fra Paypal og prøver å få tilgang til betalingskortinformasjon. De bruker 'spoofing' for å skjule sine egentlige numre, noe som gjør det vanskeligere å blokkere anropene. Økningen ses i sammenheng med innføringen av et nasjonalt filter for norske numre. Teleselskapene oppfordrer folk til å være forsiktige med ukjente utenlandske numre og aldri oppgi sensitiv informasjon på telefon.
1 måned siden
Skatteetaten advarer om en markant økning i antall svindelforsøk rettet mot skattebetalere. Svindlerne utnytter skattemeldinger, skatteoppgjør og skattekort for å stjele personlig informasjon og få tilgang til bankkontoer. Metodene blir stadig mer avanserte, med etterligning av Skatteetatens logo og farger. Skatteetaten oppfordrer folk til å være forsiktige med lenker i e-poster og SMS, og heller gå direkte til Skatteetaten eller Altinn. Økningen i svindelforsøk gjenspeiles i økt pågang til Skatteetatens tipstelefon.
4 måneder siden
Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR) har startet et samarbeid med Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) for å varsle norske bedrifter om datainnbrudd. NSM deler informasjon om pågående angrep med NSR, som deretter kontakter de berørte bedriftene. Mange bedrifter, også store, er utsatt for uoppdagede angrep, der uvedkommende har fått tilgang til e-postkontoer. Konsekvensene kan være alvorlige, fra økonomisk tap til tap av data og tilgang til sensitive systemer. Samarbeidet er et forsøk på å styrke bedriftenes forsvar mot digital svindel, som utføres av både kriminelle og statlige aktører. En utfordring er at bedrifter kan være skeptiske til varslene og tro at det er svindel.