Microsoft Azure opplever omfattende problemer som fører til at flere nettsider er utilgjengelige. Blant de rammede er Ice.
no og Regjeringen. no.
Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS) jobber med å finne årsaken til feilen som ligger i et datasenter. Ice bekrefter at problemene skyldes deres leverandør, Microsoft Azure, men understreker at selskapets mobiltjenester fungerer som normalt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Regjeringens offisielle nettsider er utilgjengelige grunnet tekniske problemer i et datasenter. Dette påvirker driftsplattformen til regjeringen.no, og besøkende møtes av en feilmelding. Departementenes digitaliseringsorganisasjon er i gang med å undersøke årsaken til nedetiden og jobber med å løse problemet.
2 måneder siden
Flere nettsider og innloggingstjenester, deriblant Nav og Helsenorge, opplever problemer med innlogging. Brukere som forsøker å logge seg inn i nettbanker og lignende tjenester, møter utfordringer. BankID undersøker også om de er berørt. Digitaliseringsdirektoratet jobber med å finne årsaken til driftsforstyrrelsene i ID-porten og rette feilen. Det er foreløpig uklart hvor lang tid dette vil ta. Downdetector rapporterer også om problemer hos flere andre nettsider.
2 måneder siden
Flere viktige innloggingstjenester, som MinID, eFormidling, ID-porten og Ansattporten, opplever driftsforstyrrelser. Dette fører til problemer for brukere som forsøker å logge seg inn i nettbanker og andre tjenester. Digitaliseringsdirektoratet jobber med å undersøke og løse problemene, men det er foreløpig usikkert hvor lang tid det vil ta å rette feilen. BankID undersøker også om de er rammet av problemene.
3 måneder siden
DNB opplever tekniske problemer med nettbanken, mobiloverføringer og betaling med mobilen. Samtidig melder Vipps om problemer for enkelte brukere knyttet til kortbetalinger. Ifølge Vipps skyldes problemene en feil hos deres betalingsleverandør. Både DNB og Vipps jobber med å løse problemene så raskt som mulig. BankID er ikke berørt av problemene og fungerer som normalt.
3 måneder siden
Mandag morgen oppsto det tekniske problemer som rammet flere store aktører i Norge. ID-porten, som er innloggingstjenesten for alle offentlige tjenester, er nede, noe som påvirker virksomheter som Skatteetaten og Nav. DNB har problemer med nettbanken, mobiloverføringer og betaling med mobilen, mens Vipps opplever problemer for enkelte brukere. Telenor melder også om feil som påvirker telefondekningen. Det er foreløpig ukjent hva som er årsaken til problemene, og om de har en sammenheng. Alle de berørte selskapene jobber med å løse problemene og beklager overfor sine kunder.
2 måneder siden
Nordea opplever tekniske problemer som påvirker nett- og mobilbanktjenestene. Kommunikasjonsrådgiver Frida Daae Hessen opplyser at banken jobber med å identifisere årsaken og rette feilen. Også Nordea i Sverige er rammet av problemene. Ifølge Expressen er det flere storbanker som har tekniske problemer.
1 måned siden
Microsofts e-posttjeneste er rammet av omfattende problemer lørdag kveld, ifølge rapporter fra DownDetector. Antallet brukere som melder om problemer har økt raskt, og over 36.000 tilfeller er rapportert. Flere brukere melder om at de ikke får logget seg inn på e-posten sin. Microsoft har foreløpig ikke gitt noen offisiell uttalelse om situasjonen.
3 måneder siden
Mandag morgen opplever ID-porten tekniske problemer som hindrer innlogging. Problemene påvirker også MinID, Kontakt- og reservasjonsregisteret, samt en selvbetjeningsløsning hos Maskinporten. Dette fører til at innlogging til flere offentlige tjenester, inkludert Skatteetaten og Helsenorge, er utilgjengelig. Digitaliseringsdirektoratet opplyser at nettverksproblemer hos leverandøren Tietoevry er årsaken til de omfattende innloggingsproblemene.
6 dager siden
Norwegians nettside var nede onsdag kveld, og flere brukere meldte om problemer med å få tilgang. Pressesjef Eline Skari opplyser til VG at selskapet jobber med å løse problemet. Foreløpig er årsaken ukjent, og det er ingenting som tyder på at nettsiden er utsatt for hacking eller andre former for datakriminalitet.
26 dager siden
En rekke norske banker opplever tekniske problemer som påvirker betalingstjenester og innlogging i nettbank og Vipps. Problemene skyldes en feil hos IT-leverandøren Tietoevry. Feilen hindrer kunder i å betale med Vipps og utføre betalinger i mobil- og nettbank. Kortbetalinger i butikk og på nett fungerer som normalt. DNB, Sparebank 1, Sparebanken Vest og Obos-banken er blant de berørte bankene. Tietoevry beklager problemene og jobber med å rette feilen, men kan ikke si hvor lang tid det vil ta.