Skatteetaten advarer mot svindel i forbindelse med utsendelse av skattekort. De understreker at de aldri sender lenker i e-post eller SMS, og oppfordrer alle til å logge inn på skatteetaten. no eller altinn.
no for å sjekke skattekortet sitt. Melding om at skattekortet er klart, vil bli sendt ut 16. desember.
Det er viktig å være oppmerksom på at svindlere ofte forsøker å utgi seg for å være fra Skatteetaten i denne perioden for å lure til seg sensitiv informasjon. Skatteetaten politianmelder jevnlig slike forsøk.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Skatteetaten advarer om at svindlere forsøker å utnytte utsendelsen av skattekort for å lure til seg sensitiv informasjon. De fleste nordmenn vil motta melding om at skattekortet er klart fra og med mandag. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn direkte på skatteetaten.no eller altinn.no for å sjekke skattekortet. Mottar man mistenkelige henvendelser, skal man ikke oppgi informasjon eller trykke på lenker. Skatteetaten anbefaler å slette e-posten, kontakte banken ved mistanke om svindel, og sende mistenkelige meldinger til phishing@skatteetaten.no. Politiet kan også kontaktes.
4 måneder siden
Skatteetaten advarer om økt svindelaktivitet i forbindelse med at de fleste nordmenn får melding om at skattekortet er klart. Svindlere forsøker å lure til seg sensitiv informasjon ved å utgi seg for å være fra Skatteetaten. Sikkerhetsdirektør Ragna Fossen understreker at Skatteetaten aldri sender lenker i e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge inn via skatteetaten.no eller altinn.no for å sjekke skattekortet. Etaten oppfordrer til å slette mistenkelige e-poster og SMS, og kontakte bank og politi ved mistanke om svindel.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot økt svindel i forbindelse med utsendelse av skattemeldinger. Svindlere bruker falske e-poster, SMS og QR-koder for å lure til seg personlig informasjon og penger. De utgir seg også for å være fra Skatteetaten eller politiet. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker uoppfordret eller ber om bankopplysninger via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn via de offisielle nettsidene for å unngå svindel.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot stadig mer sofistikerte svindelforsøk i forbindelse med utsendelsen av skattemeldingen. Svindlere bruker nå Skatteetatens logo og språk for å lure folk til å klikke på lenker i e-post eller SMS. Disse lenkene leder til falske nettsider hvor man blir bedt om å oppgi personlig informasjon som navn, e-postadresse og kortinformasjon. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker i sine meldinger, og oppfordrer folk til å logge inn direkte via skatteetaten.no eller altinn.no. Det er også rapportert om svindel der politiet misbrukes for å skape tillit.
1 måned siden
Skatteetaten advarer om at svindelmetodene knyttet til skattemeldingen blir stadig mer avanserte. Svindlere utgir seg for å være Skatteetaten og politiet via e-post og SMS, og ber om personlig informasjon eller penger. De bruker også QR-koder. Skatteetaten understreker at de aldri sender uoppfordrede lenker eller ber om bankopplysninger på denne måten, og oppfordrer folk til å besøke deres offisielle nettside direkte for å unngå svindel.
1 måned siden
Skatteetaten advarer om en markant økning i antall svindelforsøk rettet mot skattebetalere. Svindlerne utnytter skattemeldinger, skatteoppgjør og skattekort for å stjele personlig informasjon og få tilgang til bankkontoer. Metodene blir stadig mer avanserte, med etterligning av Skatteetatens logo og farger. Skatteetaten oppfordrer folk til å være forsiktige med lenker i e-poster og SMS, og heller gå direkte til Skatteetaten eller Altinn. Økningen i svindelforsøk gjenspeiles i økt pågang til Skatteetatens tipstelefon.
1 måned siden
En svindelekspert advarer mot en ny svindelmetode der kriminelle utnytter skattemeldingen. Svindlerne sender først en SMS og ringer deretter, og utgir seg for å være fra politiet eller banken. Målet er å lure til seg personlig informasjon som BankID eller kortdetaljer. Eksperten råder folk til å være oppmerksomme på skrivefeil, dårlig språk og mistenkelige forespørsler om personlige detaljer. Hvis man mistenker svindel, bør man sperre BankID og kort umiddelbart.
2 måneder siden
Statens Vegvesen advarer mot et svindelforsøk der svindlere sender ut e-poster og SMS-er som ser ut til å komme fra Vegvesenet. I meldingene blir folk bedt om å oppdatere førerkort eller betalingsinformasjon for AutoPASS. Vegvesenet råder folk til å slette slike meldinger umiddelbart og kontakte banken hvis de har delt sensitiv informasjon. AutoSync har tidligere advart om lignende svindelmetoder. Vegvesenet understreker at de advarer publikum og oppfordrer alle til å være ekstra forsiktige.
1 måned siden
Statens vegvesen advarer mot en ny SMS-svindel der svindlere utgir seg for å være dem. I meldingen blir mottakerne bedt om å fornye førerkortet sitt. SMS-en inneholder en lenke som fører til en falsk side der personlig informasjon og BankID-detaljer forsøkes stjålet. Statens Vegvesen råder folk til å ikke åpne meldingen. De som likevel har åpnet den, bør umiddelbart kontakte politiet og banken for å forhindre ID-tyveri og annen misbruk.
1 måned siden
En seniorrådgiver i Skatteetaten ble forsøkt svindlet via SMS, like etter et møte om datasikkerhet. Svindelforsøket kom i form av en falsk melding om skatterefusjon. Skatteetaten advarer om en økning i svindelforsøk i forbindelse med utrulling av skattemeldinger. Økokrim melder også om en kraftig økning i bedragerimeldinger, hvor svindlere utgir seg for å være fra offentlige instanser. Politiet oppfordrer folk til å være skeptiske til uforutsette henvendelser og aldri oppgi sensitive opplysninger. Ved svindel skal man umiddelbart kontakte banken og anmelde forholdet til politiet.