Taxisjåfører og reiselivsnæringen i distriktene opplever store problemer på grunn av mangel på hurtigladere for elbiler. Stadlandet er spesielt hardt rammet, der de eksisterende hurtigladerne er ute av drift, noe som fører til lange kjøreturer til nærmeste ladepunkt og tapte inntekter.
Dette kan også gå ut over beredskapen for pasienttransport. Elbilforeningene erkjenner at situasjonen er utfordrende, spesielt i utkantområder, til tross for en generell økning i antall ladepunkter.
Kommunen skyver ansvaret over på kommersielle aktører, mens en politiker har tatt saken til samferdselsministeren. Frykten er at mangelen på lademuligheter vil ramme både lokalbefolkning og turister.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Helse Nord har satt krav om at pasienttransport skal foregå med nullutslippsbiler, noe som møter sterk kritikk i Finnmark. Taxinæringen peker på at det er for få ladestasjoner i regionen, med avstander på opptil 150 kilometer mellom laderne. Bjørn-Eirik Mikkola, fylkesleder for taxinæringen i Finnmark, mener kravet er uforsvarlig under dagens forhold. Helse Nord ønsker å bidra til det grønne skiftet, men innrømmer at ladenettverket ikke er tilstrekkelig utbygd. Lokale politikere og aktører, inkludert ordføreren i Vadsø, oppfordrer Helse Nord til å utsette kravet til infrastrukturen er bedre. Det er foreløpig ingen konkrete planer om flere ladestasjoner i regionen.
4 måneder siden
Norske hoteller opplever pressede marginer og økonomiske utfordringer, med en gjennomsnittlig driftsmargin på 3,6 prosent i 2023. Hoteller i Telemark sliter spesielt med en driftsmargin på minus 7 prosent. Økte kostnader på tvers av sektorer, inkludert strøm og import, bidrar til problemene. Regjeringens forslag om en turistskatt på opptil 5 prosent møter sterk motstand fra NHO Reiseliv, som frykter at dette vil true mange overnattingssteder, spesielt i distriktene. Hotellnæringen mener de allerede bidrar betydelig til samfunnet gjennom skatter og arbeidsplasser.
19 dager siden
FpU-leder Simen Velle reagerer på at en bensinstasjon i Oslo har blitt omgjort til en ladestasjon for elbiler. Han kritiserer ordfører Anne Lindboe (H) for å støtte dette, og mener det viser en bilfiendtlig holdning fra Høyre. Velle påpeker at mange Oslo-borgere er avhengige av bensinbiler og at de mister valgfrihet når bensinstasjoner forsvinner. Lindboe svarer at satsingen på ladestasjoner er viktig fordi elbil utgjør en stor andel av nybilsalget, og at det er viktig å legge til rette for de som ikke kan lade hjemme. Hun mener Frp overdriver problemet.
4 måneder siden
NHO Reiseliv er bekymret for at en foreslått turistskatt kan bli en urettferdig byrde for reiselivsnæringen, og sammenligner den med eiendomsskatt. Advokater kritiserer lovforslaget for å være uklart om hvordan inntektene skal brukes, og frykter at kommunene kan bruke pengene til andre formål enn reiseliv. Reiselivsaktører mener skatten vil gjøre dem mindre konkurransedyktige. Regjeringen på sin side forsikrer at midlene kun skal gå til reiselivsrelaterte tiltak, men åpner for å spisse kravene før vedtak i Stortinget. Reiselivsbransjen frykter at skatten vil føre til at turister velger andre destinasjoner.
2 måneder siden
Ordførere i Vadsø og Sør-Varanger roper om hjelp på grunn av kraftkrise i Øst-Finnmark. De mener at mangel på strøm hindrer næringsutvikling og fører til fraflytting. Ordførerne kritiserer statlige etater for å stoppe lokale initiativer som vindkraft og fiskeoppdrett. Forsvaret motsetter seg vindmøller av hensyn til eget utstyr, mens NVEs saksbehandling av ny kraftlinje tar lang tid. Ordførerne etterlyser bistand fra regjeringen for å løse kraftmangelen og sikre regionens fremtid. De frykter at mangelen på strøm vil føre til ytterligere nedgang i folketallet og tap av arbeidsplasser.
2 måneder siden
En ny hybridbåt i Sognefjorden har ført til frustrasjon blant lokalbefolkningen på grunn av stadige forsinkelser og innstillinger. Båten, som skulle være et miljøvennlig alternativ, er avhengig av et dieselaggregat for å lade batteriene, da ladeinfrastrukturen ikke er på plass. Dette har resultert i over 180 forsinkelser på sju måneder, noe som skaper store problemer for pendlere. Kollektivselskapet Skyss erkjenner utfordringene. Regjeringen har gått bort fra kravet om lav- eller nullutslipp for hurtigbåter, og forskere påpeker at teknologien for rene elektriske hurtigbåter fortsatt er umoden, men at hybridteknologien er klar til bruk.
4 dager siden
Bilopphuggere i Norge sliter med en stor mengde skadde og lagrede elbilbatterier som utgjør en miljø- og brannrisiko. Minst 2000 batterier er lagret uten tilstrekkelig sikring, blant annet 1800 i Spydeberg. Flere stortingspolitikere fra MDG, Frp og SV krever at regjeringen tar ansvar og samler aktørene for å finne en løsning. De kritiserer dagens utydelige ansvarsfordeling og mener situasjonen er en test på Norges evne til å håndtere den grønne omstillingen. Klima- og miljødepartementet påpeker at bilbransjen har ansvaret for avfallshåndteringen, men jobber samtidig med nye EU-regler for bedre batterihåndtering. Produsentansvarsselskapet Autoretur mener det ikke er et avfallsproblem, men at markedet for brukte batterier er utfordrende. Flere aktører advarer om at situasjonen kan bli kritisk hvis det ikke tas grep raskt.
2 dager siden
En fiskeribedrift på Senja sliter med strømmangel og høye tilkoblingskostnader. Dette hindrer dem i å drive miljøvennlig og tvinger dem til å bruke et dieselaggregat.
1 måned siden
Uvær og skredfare i Nord-Norge har ført til at Loppa kommune er isolert, noe som skaper store problemer for fiskerinæringen. Øksfjord fiskeindustri står med fisk til en verdi av 20 millioner kroner som ikke kan transporteres ut, og frykter store tap. Konsernsjef i Nergård påpeker at næringen er for avhengig av biltransport på rasutsatte veier, og etterlyser bedre infrastruktur, spesielt en oppgradering av E6. Finnmark fylkeskommune beklager situasjonen og lover å evaluere håndteringen for å finne bedre løsninger i fremtiden.
26 dager siden
En taxisjåfør i Hammerfest kritiserer den dårlige tilstanden på riksvei 94, som er full av hull og vanskelig å kjøre på. Han frykter for helsen til passasjerer, spesielt de som trenger syketransport. Entreprenørselskapet Bertelsen & Garpestad, som har ansvaret for veien, forklarer at arbeidet har stått stille siden jul på grunn av vinteren, men at asfaltering skal starte opp igjen etter påske. De utfører midlertidige tiltak som høvling, men mildvær og regn fører raskt til nye hull.