Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun er bekymret over økende mobbetall i skolen. Hun mener dagens mobbeparagraf har ført til ubalanse og byråkrati, og frykter at lærere vegrer seg for å kalle mobbing for mobbing.
Nordtun fremhever mobilforbud i skolen som et viktig tiltak for å redusere mobbing og øke trivsel. Hun understreker at det er viktig å slå ned på grov ordbruk og trusler på nett, og at foreldre må ta mer ansvar.
Statsråden mener også at sosiale medier-selskaper må følge loven. Hun understreker at det er viktig å ikke gi opp kampen mot mobbing, og at målet er å redusere mobbingen i skolen så mye som mulig.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) oppfordrer videregående skoler til å stramme inn på mobilbruk, i likhet med anbefalingene som allerede gjelder for grunnskolen. Bakgrunnen er bekymring for økende fravær blant elever, hvor en betydelig andel har vært borte fra skolen etter negative opplevelser i sosiale medier. Ministeren mener at mobiler bør oppbevares i mobilhotell i skoletiden, og ikke være tilgjengelig i elevenes lommer eller sekker. Tall fra Utdanningsdirektoratet viser en dobling i fraværet i videregående skoler sammenlignet med før pandemien, noe som understreker behovet for tiltak.
2 måneder siden
Erna Solberg reagerer på avsløringer om at aktivitetsplikten mot mobbing brytes i mange skoler, og understreker de alvorlige konsekvensene mobbing kan ha. Hun oppfordrer til felles innsats for å forhindre mobbing. Elevorganisasjonen deler bekymringen og frykter at endringer i opplæringsloven vil svekke elevenes rettssikkerhet. Frp foreslår å straffe kommuner som ikke følger opp mobbeofre.
2 måneder siden
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun er bekymret for økende utenforskap og rusbruk blant ungdom i russetiden, og forteller om tilfeller der ungdommer blir ekskludert fra russebussen for å ikke bidra til narkotikakjøp. Nordtun mener utviklingen har akselerert og ser det som et symptom på et samfunn som prioriterer individ fremfor fellesskap. Tiltak som vurderes inkluderer å begrense kommersielle aktører og russebussene, samt å flytte eksamen tidligere. Forslagene har møtt motstand, og Nordtun understreker viktigheten av at foreldre tar ansvar og vurderer hva som er best for elevenes lærings- og skolemiljø.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg den økende mobbingen blant unge, spesielt på nett og sosiale medier. Den viser til en elevundersøkelse som bekrefter at mobbing øker, og at skolens tiltak ofte ikke hjelper. Det understrekes at mobbing ikke bare skjer på skolen, men også digitalt, hvor anonymitet og mangel på pauser forverrer situasjonen. Forfatteren påpeker at mange normaliserer nettmobbing, men at dette er uakseptabelt og må tas på alvor. Peder Angel-saken trekkes frem som et tragisk eksempel på hvor alvorlig mobbing kan være. Artikkelen oppfordrer alle til å ta ansvar og stå imot mobbing, både på nett og i virkeligheten.
4 måneder siden
Regjeringen, representert ved kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun og digitaliseringsminister Karianne Tung, har uttrykt misnøye med innsatsen til sosiale medieplattformer som Meta, Snapchat og TikTok for å beskytte barn og unge. Under et møte onsdag ble det diskutert utfordringer som grooming, økt mobbing og dårlig psykisk helse blant barn og unge. Regjeringen krever at plattformene tar større ansvar, blant annet for å hindre at barn under 13 år oppretter kontoer. De vurderer også å heve aldersgrensen til 15 år og implementere strengere reguleringer gjennom DSA-forordninger. Et nytt møte er planlagt om tre måneder for å følge opp.
2 måneder siden
Abid Raja (V) reagerer på VGs avsløringer om dårlig skolemiljø i Oslos videregående skoler, preget av vold, press og utestengelse. Han mener flere skolemiljøarbeidere er nødvendig for å løse elevenes utfordringer. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) svarer med å tredoble satsingen på skolemiljøteam og etablere beredskapsteam mot ungdomskriminalitet. Hun er bekymret for grupperinger og utestengelser, særlig i forbindelse med russetiden, og understreker at skolen skal være et trygt sted. Helsesykepleieres rapporter om overgrep blir tatt svært alvorlig og fulgt opp.
2 måneder siden
Justisminister Astri Aas-Hansen uttrykker stor bekymring over den utbredte delingen av krenkende bilder og videoer blant barn og unge. Hun understreker at dette er et samfunnsproblem som krever ansvar fra både foreldre, barn og myndigheter. Politiet har sett tilfeller av barn ned i tiårsalderen som deler overgrepsmateriale, og gjerningspersoner som filmer overgrep. Aas-Hansen fremhever at slik deling er straffbar og kan føre til livslange konsekvenser for ofrene. Hun viser til at straffeloven er oppdatert for å håndtere dette, og at politiet har opprettet flere hundre saker. Flere ministre lover nå å fremskynde arbeidet med å innføre 15-årsgrense på sosiale medier.
2 måneder siden
Kannik skole i Stavanger opplever en økning i grove tilfeller av nettmobbing. Rektor Finn Lea har innkalt elever og foreldre til obligatoriske møter for å informere og finne løsninger. Skolen, som er en av landets største ungdomsskoler, ser på dette som et samfunnsproblem og samarbeider nå med stiftelsen Barnevakten. Elever bekrefter at spredning av uønskede videoer og bilder forekommer på plattformer som TikTok og Snapchat. Tiltakene inkluderer kursing og samtaler for å gi foreldre verktøy til å håndtere nettmobbing.
1 dag siden
Frps leder Sylvi Listhaug presenterer ambisiøse planer for norsk skole. Partiet ønsker å få kunnskapsministeren for å gjennomføre store endringer.
2 måneder siden
En TV 2-sak har avslørt en bekymringsfull trend der barn deler volds- og overgrepsvideoer, noe som vekker bekymring hos politi, advokater og foreldre. Regjeringens «skjermtrio», bestående av barne-, kunnskaps- og digitaliseringsministeren, lover å adressere problemet. De vil prioritere å innføre en aldersgrense på 15 år i sosiale medier og arbeide for strengere regulering av teknologiselskaper. Ministrene understreker viktigheten av økt informasjonsarbeid for å øke bevisstheten blant barn og unge om konsekvensene av å dele slikt innhold.