Bruken av Botox og fillers øker i Norge, særlig før jul. En klinikk på Sørlandet har til og med installert en hemmelig dør for kunder som ønsker å være diskret.
Trenden går mot mer naturlige resultater, og kundene ønsker ikke lenger de store leppene som var populære tidligere. Salget av Botox har økt med 10 prosent fra 2022 til 2023, men det er vanskelig å skille mellom medisinsk og kosmetisk bruk.
En psykolog mener at kroppspress og skam driver etterspørselen etter kosmetiske inngrep, og at det er en dobbeltmoral knyttet til bruken av slike behandlinger.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Artikkelen belyser en økende trend der menn søker kosmetiske behandlinger, samtidig som mange opplever skam rundt det. Menn ønsker å fikse på utseendet med behandlinger som Botox og fillers, men foretrekker ofte å bestille timer på kvelden for å unngå oppmerksomhet. Sosiale medier og anbefalinger fra venner spiller en stor rolle i beslutningen om å ta slike inngrep. Det er delte meninger om hvorvidt kosmetiske behandlinger fører til økt lykke, og noen frykter at det kan føre til et konstant jag etter perfeksjon.
1 måned siden
NRK Debatten tok for seg den økende populariteten av kosmetiske inngrep i Norge, og diskuterte temaer som Botox, fillers og plastisk kirurgi. Gjestene delte erfaringer, både positive og negative, knyttet til inngrepene. En realityprofil fortalte om store kostnader knyttet til operasjoner, mens en OnlyFans-modell snakket om hvordan hennes silikonproteser påvirket hennes følgere. Antidoping Norge uttrykte bekymring for at kroppspress kan føre til doping. En psykologiprofessor understreket at kosmetiske inngrep ikke løser angst eller depresjon.
1 måned siden
Til tross for at flere medier har meldt om at «busken er tilbake», opplever norske skjønnhetssalonger stor pågang for hårfjerningsbehandlinger før sommeren. Salongene Beth's Beauty og Eger Skin Clinic melder om økende interesse for brasiliansk og bikinivoksing, da kundene fortsatt ønsker å ha minst mulig hår på kroppen. Samtidig er det en økende trend mot mer naturlige behandlinger, som exosom-behandlinger og laserbehandlinger som et alternativ til injeksjoner. Oppstrammende massasje og naturlige neglefarger er også populært.
2 måneder siden
En ny type slankemedisin har kommet inn på topplisten over de mest brukte legemidlene i Norge, med en økning på 64 prosent det siste året. Marte Kvittum Tangen, leder av Norsk forening for allmennmedisin, advarer mot bruken av disse medisinene kun for kosmetiske formål, og understreker at det må være en klar helsegevinst. Samtidig viser tall fra Apotekforeningen at den totale legemiddelbruken i Norge har økt med 4,5 prosent fra 2023 til 2024, hovedsakelig på grunn av en økende andel eldre. Apotekforeningen er bekymret for økt feilbruk av legemidler og etterlyser mer ressurser for å sikre riktig bruk.
1 måned siden
Artikkelen utforsker den økende bruken av Botox og andre kosmetiske inngrep blant unge, og hvordan dette normaliseres gjennom influencere og sosiale medier. Den belyser hvordan skjønnhetsindustrien skaper usikkerhet for å øke salget, og advarer om potensielle skadevirkninger av både produkter og selve inngrepene. Forfatteren argumenterer for at selvaksept er en radikal handling i en verden som profitterer på vår usikkerhet, og oppfordrer til kritisk tenkning rundt skjønnhetsidealer.
1 måned siden
Artikkelen utforsker den økende bruken av Botox og andre kosmetiske inngrep blant unge, og hvordan dette normaliseres gjennom influencere og sosiale medier. Den belyser hvordan skjønnhetsindustrien skaper usikkerhet for å øke salget, og advarer om potensielle skadevirkninger av både produkter og selve inngrepene. Forfatteren argumenterer for at selvaksept er en radikal handling i en verden som profitterer på vår usikkerhet, og oppfordrer til kritisk tenkning rundt skjønnhetsidealer.
3 måneder siden
Salget av slankemedisin i Norge økte kraftig i 2024, med over en million solgte pakninger, en økning på 42 prosent fra året før. Tall fra Apotekerforeningen viser at reseptbelagte medisiner som Wegovy og Saxenda er populære, mens Ozempic ikke er inkludert i statistikken på grunn av strengere regler. Leder i Norsk forening for allmennmedisin, Marte Kvittum Tangen, uttaler at det er en uvanlig stor kunnskap blant pasienter om hvilken medisin de mener de trenger, men advarer mot manglende forskning på langtidsbivirkninger. Hun understreker også at behandlingen ofte er livslang, og ikke en rask løsning for vektnedgang.
3 måneder siden
En ny norsk studie viser en økning i kosmetiske inngrep blant kvinner. 17 prosent av de spurte kvinnene har gjennomgått kosmetisk kirurgi, mens 52 prosent vurderer det. Studien viser en sammenheng mellom de som ønsker kirurgi og lavere utdanningsnivå, misnøye med eget utseende og hyppig bruk av utseendefokuserte sosiale medier. Andelen kvinner som kjenner noen som har tatt kosmetisk kirurgi har økt betraktelig siden 2003. Studien indikerer en økning i bruk av kosmetisk kirurgi fra 8% i 2003 til 17% i 2022. Økt tilgjengelighet, normalisering og sosiale medier er mulige årsaker til økningen.
4 måneder siden
SpyShop har opplevd en markant økning i salget av kamerautstyr, spesielt etter at en snikfilm-sak under Arendalsuka ble kjent. Det mest populære produktet er et 'bluetooth-høyttaler'-kamera, samme type som ble brukt i den omtalte saken. Butikkens daglige leder uttrykker overraskelse over at akkurat dette produktet er så ettertraktet, og håper at kundene ikke bruker utstyret til ulovlig overvåking. Datatilsynet påpeker at skjult overvåking er sjelden lovlig og kan straffes. SpyShop hevder likevel at de fleste kunder har legitime grunner for å kjøpe slikt utstyr, som å forebygge kriminalitet. Salget av 'linsefinnere' har også økt, noe som tyder på at folk er mer bevisste på skjulte kameraer.
4 måneder siden
Nordmenn trosser dyrtiden og kjøper dyre julegaver som AirPods, store TV-er og avanserte robotstøvsugere. Elektronikk er populært, men også tradisjonelle gaver som bøker og brettspill selger godt. Sminkespeil har overraskende blitt en bestselger. Butikkene ser en økning i salg av premiumprodukter, til tross for økonomisk usikkerhet. Nye trender inkluderer «kjærestespill» og leker for voksne. Mange startet julehandelen tidlig, men butikkene forventer fortsatt stor pågang de siste dagene før jul.