En kronikk om den urovekkende økningen av vold og trusler i Osloskolen, spesielt blant de yngste elevene. Forfatteren påpeker mangler i Utdanningsetatens rapportering, og etterlyser mer spesifikk informasjon om hvor problemene er størst geografisk.
Han savner også data om voldsepisoder mellom elever, samt informasjon om konsekvenser for ansatte som utsettes for vold og hva som skjer med gjerningspersonene.
En mer detaljert og åpen rapportering vil gi et bedre grunnlag for å iverksette effektive tiltak og målrettet innsats.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Artikkelen omhandler en økning i skolevold, der rektorer og lærere opplever trusler og vold. En rektor i Oslo lever med sikkerhetstiltak etter trusler på nett, og en annen ble slått ned. Skolevolden er ikke bare et Oslo-fenomen, men også et problem i andre deler av landet. Selv om den generelle kriminaliteten har gått ned, har ungdomskriminaliteten økt, spesielt grov vold. Artikkelen peker på at voksne må ta kontroll, skolen må samarbeide med andre instanser, og foreldre må ta ansvar for barneoppdragelsen. Det er behov for bedre opplæring for skoleansatte og tydeligere bortvisningsregler.
1 måned siden
En artikkel i VG belyser vold og trusler mot skoleassistenter, spesielt i Osloskolen, hvor de er mest utsatt. En anonym assistent forteller om fysisk og verbal vold fra elever, og føler seg lite involvert i oppfølgingen av hendelsene. Fagforbundet støtter henne og krever mer oppmerksomhet rundt assistentenes arbeidsforhold og bedre oppfølging fra ledelsen. Voldsepisoder øker i Trondheim og Stavanger, mens Bergen har hatt nedgang etter å ha iverksatt tiltak. Oslo kommune svarer med å etablere et team som skal gi støtte til ansatte ute på skolene fra 2025.
18 dager siden
Artikkelen omhandler bortvisning av voldelige elever i Osloskolen, hvor majoriteten kommer fra østkantskoler. Dette skjer i en kontekst av økende vold blant unge, spesielt rettet mot unge selv. Statistikken viser også en overrepresentasjon av innvandrere fra ikke-vestlige land i voldslovbrudd. Barneombudet uttrykker bekymring for elevenes rettssikkerhet, mens andre argumenterer for at hensynet til de mange lovlydige elevene må prioriteres. Artikkelen reiser spørsmål om skolens rolle i å håndtere et samfunnsproblem, og hva man skal gjøre med unge gjengangere når politi og barnevern ikke strekker til.
2 måneder siden
En alarmerende økning i vold og ran blant barn og unge i Oslo bekymrer politiet, med store mørketall på grunn av en økende taushetskultur. Konflikter mellom ulike «hooder», inspirert av voldsdyrkende drill-rap, bidrar til eskaleringen. Videoer med ekstrem vold spres i ungdomsmiljøer og normaliserer trusler og våpen. Artikkelen understreker behovet for at foreldre, lærere og andre som jobber med ungdom, tar gangster-trenden på alvor og mobiliserer mot den for å hindre ytterligere rekruttering og voldsutvikling. Oslo må handle for å unngå å bli som Stockholm.
2 måneder siden
En ny rapport viser en betydelig økning i vold og trusler mot lærere i Oslo-skolen. En lærer ved navn «Marit» forteller om manglende trygghet og støtte, og at hun ble sykemeldt etter gjentatte voldshendelser. Selv om et nytt avvikssystem er innført, frykter flere at mørketallene fortsatt er store, da den hektiske hverdagen gjør det vanskelig å rapportere alle hendelser.
2 måneder siden
Abid Raja (V) reagerer på VGs avsløringer om dårlig skolemiljø i Oslos videregående skoler, preget av vold, press og utestengelse. Han mener flere skolemiljøarbeidere er nødvendig for å løse elevenes utfordringer. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) svarer med å tredoble satsingen på skolemiljøteam og etablere beredskapsteam mot ungdomskriminalitet. Hun er bekymret for grupperinger og utestengelser, særlig i forbindelse med russetiden, og understreker at skolen skal være et trygt sted. Helsesykepleieres rapporter om overgrep blir tatt svært alvorlig og fulgt opp.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer manglende åpenhet rundt en rapport om æresrelatert vold i Norge, der funn gradvis presenteres i media. Den påpeker en økning i antall saker, særlig blant jenter og barn, samtidig som viktige tiltak som Kripos’ spesialgruppe for æresrelatert vold avvikles. Artikkelen understreker behovet for tidlig innsats i barnehager og skoler, kompetanseheving hos nøkkelpersonell, og bedre samarbeid mellom ulike sektorer for å beskytte barn og unge mot undertrykkelse, vold og frykt, og etterlyser en nasjonal strategi for politiet.
2 måneder siden
I 2024 har Osloskolen registrert 7835 avviksmeldinger om vold og trusler mot ansatte. Grunnskolen er hardest rammet, med 1013 alvorlige og 182 kritiske hendelser. Et nytt digitalt registreringssystem har gjort det enklere for lærere å rapportere slike hendelser, noe som kan forklare økningen fra 2023. Utdanningsforbundet i Oslo påpeker mangler i oppfølgingen av ansatte etter voldshendelser, og ønsker flere lavterskel beredskapsteam.
2 måneder siden
I 2024 har vold og trusler mot lærere og skoleansatte i Oslo nådd et rekordhøyt nivå, med 7835 registrerte hendelser. Utdanningsetaten i Oslo presenterte statistikken som viser en økning fra tidligere år, der assistenter i skole og AKS er mest utsatt. Utdanningsforbundet mener dette delvis skyldes bedre rapportering, men understreker at mange ansatte ikke tør å stå frem. En lærer deler sine erfaringer med vold i en spesialklasse og behovet for bedre verktøy for å håndtere slike situasjoner. Tiltak som obligatorisk kursing er iverksatt, men utviklingen gjenspeiler en samfunnstrend som også påvirker skolen.
2 måneder siden
Oslos utdanningsdirektør, Marte Gerhardsen, ønsker økt informasjonsdeling om elevers kriminelle bakgrunn ved overgangen fra ungdomsskole til videregående. Hun bekrefter at vold og trusler øker i Oslos videregående skoler, ofte i sammenheng med dopbruk og salg. Utdanningsetaten kartlegger nå omfanget av narkotikaproblemer ved skolene for å iverksette målrettede tiltak. Gerhardsen understreker at skolen ikke kan løse disse utfordringene alene, og etterlyser et tettere samarbeid med politi og andre instanser. Flere partier støtter forslaget om informasjonsdeling, og alternative opplæringsarenaer som OT Ulven fremheves som viktige for elever som sliter i det ordinære skolesystemet.