Vy krever at Bane Nor dekker alle kostnadene etter togstansen 1. juledag, som skyldtes tekniske problemer i Bane Nors kommunikasjonssystem.
Togselskapene anslår at minst 60 000 passasjerer ble rammet, og Vy måtte leie inn over 100 busser i tillegg til å refundere drosje- og flybilletter. Bane Nor erkjenner feilen, men påpeker at erstatning ikke er en automatisk prosess.
Det er også uenighet om det var nødvendig å stanse all togtrafikk, da SJ mener deler av trafikken kunne ha gått som normalt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
En feil i Bane Nors kommunikasjonssystem førte til at all togtrafikk i Norge stoppet første juledag, og rundt 60.000 passasjerer ble rammet. Transportøkonomisk institutt anslår at samfunnskostnaden er på 36 millioner kroner, basert på en gjennomsnittlig forsinkelse på to timer per passasjer. Togselskapene Vy, SJ og Go-Ahead planlegger å sende erstatningskrav til Bane Nor. Samferdselsministeren har innkalt Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til et hastemøte for å diskutere hendelsen og forebygge lignende situasjoner i fremtiden. Bane Nor beklager hendelsen og understreker at sikkerhet var hovedårsaken til stansen.
4 måneder siden
Togselskapene SJ, VY og Go-Ahead retter skarp kritikk mot Bane Nor etter togstansen første juledag. En feil i en digital brannmur lammet all togtrafikk i Norge i et halvt døgn, og rammet over 60 000 passasjerer. Togselskapene mener Bane Nor burde hatt en plan B og reservesystemer klare for å unngå totalstans. De anslår at mange passasjerer måtte endre reiseplaner og at samfunnet kan ha tapt 36 millioner kroner. Bane Nor beklager situasjonen, men sier de valgte å ikke bruke reservesystemene av sikkerhetshensyn. Samferdselsministeren har innkalt partene til møte for å evaluere hendelsen.
4 måneder siden
Togselskaper som Go Ahead og SJ Norge er frustrerte over en teknisk feil hos Bane NOR som førte til full togstans første juledag. Dette resulterte i store problemer for reisende og betydelige ekstrakostnader for togselskapene, som nå planlegger å sende økonomiske krav til Bane NOR. Selskapene opplever at det har vært et krevende år med mange togproblemer, noe som påvirker både regnskap og kundenes tillit. Samferdselsministeren har uttalt at han vil følge opp Bane NOR for å finne årsaken til feilen og forhindre lignende hendelser i fremtiden.
4 måneder siden
Bane Nor opplevde et omfattende togstopp 1. juledag på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet. Feilen, som skyldtes en hardware-komponent, førte til at all togtrafikk i landet sto stille i tolv timer. Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen beklager hendelsen, men understreker at sikkerheten til passasjerene var prioritert. Togselskapet SJ krever en ekstern evaluering av hendelsen, og flere togselskaper forbereder erstatningskrav. Bane Nor jobber med å kartlegge den nøyaktige årsaken til feilen, og avviser at sabotasje eller manglende kompetanse var årsaken. Pendlerforeningen reagerer sterkt på manglende informasjon og hjelp til passasjerer.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge ble lammet 1. juledag på grunn av en kommunikasjonsfeil. Feilen førte til at alle tog sto stille, og først sent onsdag kveld begynte togene å gå igjen på enkelte strekninger. Bane Nor melder at togene skal gå som normalt igjen 2. juledag, og at det ikke vil være følgeproblemer med forsinkelser. Samferdselsministeren ser alvorlig på situasjonen, mens Høyres samferdselspolitiske talsperson mener hendelsen er et symptom på et større problem. Flere togselskaper varsler erstatningskrav mot Bane Nor. Togselskapene hadde også problemer med å skaffe nok busser, noe som førte til at mange passasjerer måtte ordne alternativ transport selv.
4 måneder siden
Flere togselskap, inkludert Go Ahead, SJ Norge og Vy, varsler at de vil fremme erstatningskrav mot Bane Nor etter togkaoset som oppstod første juledag. Togselskapene opplevde store problemer som følge av togstansen, og melder om betydelige ekstrautgifter til buss, taxi og ekstra bemanning. Kommunikasjonsansvarlige i de berørte selskapene uttrykker frustrasjon over situasjonen, og understreker at de forventer at Bane Nor dekker kostnadene som er pådratt som følge av hendelsen. Togselskapene har foreløpig ikke full oversikt over de totale ekstrakostnadene.
3 måneder siden
Samferdselsministeren har kalt inn til hastemøte etter at all togtrafikk sto stille i over 12 timer første juledag grunnet en teknisk feil i Bane Nors kommunikasjonssystem. Rundt 60.000 passasjerer ble rammet av stansen. Bane Nor-sjefen forklarer at komplekse systemer kan føre til slike feil, og at de vil lære av hendelsen. Samtidig var jernbaneproblemene tema i Stortinget, hvor Riksrevisjonens rapport om forsinkelser ble diskutert. Flere partier støtter forslag om en ekstern gransking av jernbanen, mens andre frykter at en gransking vil forsinke nødvendige tiltak.
4 måneder siden
En omfattende kommunikasjonsfeil førte til full stans i togtrafikken over hele Norge. Feilen oppsto tidlig første juledag og deler av trafikken ble gjenopptatt etter klokken 20. Bane Nor har isolert feilen, men ikke funnet rotårsaken, noe som kan føre til forsinkelser også i morgen. Flere togstrekninger er innstilt ut dagen, og togselskapene har ikke klart å sette opp tilstrekkelig med busser som alternativ transport. Reisende på enkelte strekninger kan få dekket taxi eller flybillett. Passasjerer har uttrykt frustrasjon over manglende informasjon.
4 måneder siden
Det er full stans i togtrafikken i hele Norge på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet mellom tog og togledere. Feilen ligger i GSMR-systemet, ifølge Bane Nor. Togene må stå stille til situasjonen er avklart, og det er usikkert hvor lang tid det vil ta å rette feilen. Reisende må regne med forsinkelser og innstillinger. Bane Nor meldte om feilen klokken 7.55 første juledag. Selv om det er mindre trafikk enn vanlig, påvirker dette mange reisende.
3 måneder siden
Statens jernbanetilsyn har åpnet tilsyn med Bane Nor etter at all togtrafikk i landet ble stanset i 12 timer 1. juledag. Feilen skyldtes en kommunikasjonssvikt mellom tog og sentralen for trafikkstyring. Mange tusen passasjerer ble rammet, og Vy har mottatt et stort antall refusjonskrav. Jernbanetilsynet vil se på hendelsen i sammenheng med andre nylige hendelser på jernbanen, som ras og avsporinger. Samferdselsministeren vurderer en ekstern gjennomgang av saken. Tilsynet skal undersøke hva som sviktet og hvordan man kan begrense følgene av lignende hendelser i fremtiden.