Etter flere års debatt har Oslo byråd besluttet å samlokalisere utenlandsfergene til Kongshavn. Dette innebærer at DFDS flytter fra Vippetangen og Color Line fra Filipstad.
Byrådet begrunner avgjørelsen med at det frigjør sentrumsnære områder for byutvikling. Vippetangen planlegges omgjort til park og offentlig rom, mens Filipstad skal utvikles til en ny bydel med boliger, arbeidsplasser og rekreasjonsområder.
Byrådet vektlegger også at flyttingen er i tråd med Oslos klimamål og vil gi en sammenhengende havnepromenade rundt Akershus festning.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Oslo byråd ønsker å flytte utenlandsferjene til Kongshavn, og mener Vippetangen hindrer byutvikling og vil føre til trafikkaos. Oslo Havn er uenig og vil samle ferjene på Vippetangen, da de mener Kongshavn vil gå på bekostning av godshåndtering og miljøhensyn. Byrådets anbefaling er presentert for bystyret, men en endelig løsning kan ligge 10-15 år frem i tid.
2 måneder siden
Oslo Havn og byrådet er uenige om plasseringen av ny fergeterminal for utenlandsfergene, noe som har ført til en maktkamp. Oslo Havn ønsker å samle fergene på Vippetangen, mens byrådet foretrekker Kongshavn. Oslo Havn anklages for å drive aktiv lobbyvirksomhet mot byrådets beslutning. Uenigheten dreier seg om byutvikling, økonomi og politisk styring. Arbeiderpartiet støtter Oslo Havns syn, og mener byrådet risikerer å bryte Havneloven. Byrådet argumenterer for at Kongshavn vil realisere Fjordby-prosjektet. Kostnadene og konsekvensene av begge alternativer er fortsatt usikre.
4 måneder siden
Fredrikstad bystyre har vedtatt utbyggingen av Viken park, et prosjekt som regnes som et av Norges største naturinngrep i moderne tid. Vedtaket har vært kontroversielt, med flere partier som har snudd i saken, og en politiker som har meldt seg ut av partiet sitt i protest. Det er også reist tvil om lovligheten av konsekvensutredningene. Tilhengere av prosjektet argumenterer for at det er nødvendig for å skape arbeidsplasser og økonomisk vekst, mens motstandere er bekymret for tap av naturmangfold og kulturlandskap. Regjeringens naturmelding understreker kommunenes ansvar for naturbevaring, og viser at Viken park ville vært et av de største naturinngrepene i landet i perioden 2017-2022.
4 måneder siden
Oslo-budsjettet for 2024 ble vedtatt etter intense forhandlinger som kulminerte onsdag kveld. Fremskrittspartiet og KrF sikret flertall for byrådets budsjettforslag, som innebærer mindre eiendomsskatt, økte midler til asfalt og fritidsklubber, samt mer penger til kriserammede bydeler. Høyre og Venstre presenterte et nytt budsjettforslag samme dag, som inkluderte kutt i eiendomsskatt og økte midler til blant annet sykehjemsplasser og fritidsklubber. For å finansiere tiltakene økes Oslo kommunes gjeld med 318 millioner kroner, og 191 millioner kroner omdisponeres fra investeringer til drift. Arbeiderpartiet kritiserer budsjettet for å være usosialt og øke privatiseringen.
3 måneder siden
Oslo bystyre har godkjent byggingen av en ny havn for karbonfangstprosjektet på Klemetsrud, til tross for sterke advarsler om miljøskader. Utbyggingen krever sprengning i sjøen, noe som bekymrer miljøorganisasjoner og Plan- og bygningsetaten. MDG anklager Venstre for hykleri, da de først støttet fiskeforbud og nå går inn for sprengning. Plan- og bygningsetaten mener at hensynet til natur og miljø ikke er godt nok ivaretatt, spesielt med tanke på torskens gyteområder. Havforskningsinstituttet anbefaler å unngå arbeid i sjøen i gyteperioden, men byrådet mener at kunnskapsgrunnlaget er tilstrekkelig for å vedta planene.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler diskusjonen rundt Oslos boligmarked, spesielt leilighetsnormen og tilrettelegging for barnefamilier. Et tidligere byråd praktiserte leilighetsnormen i hele byen uavhengig av lokale forhold, noe det nåværende byrådet ønsker å endre. De vil vurdere hvert område individuelt for å tilpasse boligtyper etter behov. I Bydel Bjerke ønsker de å øke andelen store leiligheter for å bedre tilbudet til barnefamilier. Høye kostnader gjør store leiligheter dyre, og byrådet vil legge til rette for at eldre flytter til mindre leiligheter, slik at barnefamilier kan overta større boliger. Målet er et mangfold av boliger i alle størrelser for å gi lokalbefolkningen mulighet til å bo i sitt nærmiljø gjennom ulike livsfaser.
2 måneder siden
Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
23 dager siden
Oslo vurderer å begrense bruken av Hammersborgtunnelen til kollektivtrafikk og nødetater når den gjenåpnes i 2027. Samferdselsbyråd Marit Vea (V) mener byen har klart seg fint uten biltrafikk gjennom sentrum etter at tunnelen ble stengt i 2024. Fremskrittspartiet er sterkt imot forslaget, og mener det vil ramme bilister, mens tidligere byrådsleder Raymond Johansen (Ap) støtter Venstres initiativ. Tunnelen er en del av Ring 1 og er stengt for ombygging for å sikre Regjeringskvartalet mot terror.
4 måneder siden
Oslo bystyre har godkjent en søknad om søndagsåpne butikker i Karl Johans gate og sidegater, men det er stor uenighet om hva 'sidegater' innebærer. Arbeiderpartiet frykter et stort område inkludert Grünerløkka, mens Høyre har en snevrere tolkning. Byrådet mener det er Statsforvalterens oppgave å definere området. Det er delte meninger blant butikker om søndagsåpent, med bekymring for økte kostnader og konkurranse. Handelsforeninger foreslår ulike områder som kan være aktuelle, inkludert sentrum og enkelte gater som Bogstadveien.
1 måned siden
Oslo byråd for miljø og samferdsel ønsker å erstatte dagens bompengesystem med veiprising, hvor bilister betaler per kilometer. Byråden mener dette er mer rettferdig, da dagens system lar noen slippe bompenger grunnet bosted. Regjeringen har satt prosjektet på vent, noe byråden kritiserer. En seniorforsker i SINTEF støtter forslaget, og mener det vil være et godt verktøy for trafikkstyring og personvern. Kostnadene vil variere basert på biltype, kjøretidspunkt og lengde, slik at miljøvennlige kjøretøy og de som unngår rushtiden kan komme bedre ut.