Artikkelen omhandler saksofonisten Kirk Whalum, en sentral skikkelse innen smooth jazz, pop, r&b og gospel siden 80-tallet. Han har samarbeidet med store navn som Whitney Houston og Quincy Jones, og gitt ut rundt 30 album.
Til tross for Whalums anerkjennelse og tekniske dyktighet, finner artikkelforfatteren musikken hans for glatt, polert og upersonlig. Forfatteren har tidligere prøvd å like Whalums musikk, men opplever fortsatt at den ikke treffer ham følelsesmessig.
Musikken beskrives som teknisk god, men mangler den nødvendige dybden og følelsen for forfatteren.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
28 dager siden
Artikkelen omhandler Kristoffer Cezinando Karlsens nye album «Sinekyre 3», som markerer et tydelig brudd med hans tidligere pop-orienterte stil. Albumet beskrives som udefinerbart, med et lydbilde preget av industriell elektronika, 90-talls hiphop og moderne klassisk musikk. Tekstene er underordnet og fungerer mer som en del av lydbildet. Albumet gir et innblikk i artistens kaotiske tankesett, men er ikke nødvendigvis lett å lytte til. Anmelderen mener at albumet er gjennomtenkt, men ikke plettfritt i gjennomføringen, og at lytterens opplevelse vil være avgjørende for hvordan det mottas.
14 dager siden
Artikkelen omhandler Mats Eilertsens nye soloalbum «1», som er hans andre solo-utgivelse. Eilertsen er en anerkjent og allsidig bassist, kjent for sitt arbeid med en rekke band innen jazz og folkemusikk. Albumet beskrives som en svenneprøve der Eilertsen utforsker bassens muligheter med inspirasjon fra folkemusikk, jazz og klassisk musikk. Han bruker mye bue og viser stor innlevelse og teknisk dyktighet. Artikkelen fremhever Eilertsens lyriske tonespråk og evne til å skape varme og inderlighet i musikken sin.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler Carlos Bicas album '11:11', utgitt i 2024. Bica er en veteran innen portugisisk jazz, og albumet er inspirert av 50-årsjubileet for nellikrevolusjonen. Han har med seg en kvartett bestående av vibrafon, gitar og altsaksofon. Musikken beskrives som en blanding av melankolske stemninger og friere improvisasjoner. Besetningen er uvanlig, og musikken fremstår som både fascinerende og nyskapende. Bica har tidligere spilt med storheter som John Zorn og Lee Konitz, men er likevel ukjent for anmelderen.
2 måneder siden
Artikkelen presenterer musikkanmeldelser av flere artister og album. Rodrigo Villagra debuterer med jazz inspirert av 60-tallet, mens Arbenz møter Ron Carter i et alpint jazzsamarbeid. Karl Bjorå blander sjangre og skaper et unikt lydbilde, og Emmet Cohen leverer hardtswingende jazz i tradisjonell stil. B.B. Kings konsert fra 1977 i Frankrike fanger blueskongen i storform. I tillegg trekkes frem utgivelser fra Ra Kalam Bob Moses og Motvind Records, som begge representerer kreativitet og idealisme innen musikken.
1 måned siden
Selena Gomez og Benny Blancos album «I Said I Love You First» skildrer forholdet deres gjennom en rekke sanger, men anmelderen mener det mangler forpliktelse og dybde. Albumet kombinerer Gomez' karakteristiske lavmælte vokal med Blancos popteft, men blir ofte overskygget av gjesteartister som Gracie Abrams og Maria Zardoya. Anmelderen mener at albumet er lett å lytte til, men at det mangler originalitet og at flere av låtene fremstår som middelmådige. Albumet utforsker temaer som usikkerhet og bitterhet, og konkluderer med at kjærlighet er mer enn bare forelskelse.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler The Weeknds siste album under artistnavnet, «Hurry Up Tomorrow», som markerer slutten på artistens karriere under dette navnet. Albumet er en samling av ulike sjangre og lydbilder fra hans tidligere utgivelser, men oppleves som noe sprikende og for langt. Kritikere savner en tydelig rød tråd og mener at de mest interessante låtene kommer for sent i albumet. Selv om albumet ikke er musikalsk svakt, er det tidvis seigt og kunne hatt godt av en mer konsis tematikk. Albumet utforsker temaer som anger, selvransakelse og artistens oppvekst, men det er de få låtene som omhandler hans vanskelige ungdomsår som skiller seg ut.
2 måneder siden
Ukas musikkanmeldelser presenterer et bredt utvalg av sjangere og artister, hovedsakelig innenfor jazz. Elin Forkelid får anerkjennelse for sitt atmosfæriske album, mens Treverket fremheves for sin livsbejaende musikk. Stein Urheim utforsker unike lydlandskap med et internasjonalt ensemble, og Ben Wendel bekrefter sin posisjon som en fremtredende saksofonist. The New York Second presenterer musikk inspirert av kunstverk, John Stein hylles for sin tidløse jazz, og Mute inviterer lytterne inn i nye musikalske territorier med sin blanding av asiatiske og amerikanske elementer.
4 måneder siden
Denne ukens musikkanmeldelser presenterer et variert utvalg, fra Mari Boines sterke oppgjør med sin fortid i albumet 'Alva', som får toppscore, til Jon Larsens string-swing inspirert av Django Reinhardt. Andre utgivelser inkluderer 'MOAI' av Ole Jørn Myklebust og Georg Buljo, en blanding av samisk musikk og jazz, og frijazz fra Weird of Mouth. Aaron Parks får kritikk for å være for ufarlig, mens Kirk Whalums album ikke treffer anmelderen. Lisa Bonnár Stjernø får også en god anmeldelse for sin musikk.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler Kjartan Lauritzens deltakelse i «Hver gang vi møtes», hvor han reflekterer over sin karriere og fremtid. Han forteller om reaksjoner på sangen «Badebussen» og hvordan han opplevde kritikken fra småbarnsforeldre. Lauritzen avslører også at han skal bli far for første gang, noe som påvirker hans tanker om artisttilværelsen. Han uttrykker ambivalens rundt artistlivet og vurderer å finne et nytt prosjekt. Samtidig driver han hotell og er en ivrig gamer. Kjæresten Randi, som han har vært sammen med siden de var 16, beskrives som en tålmodig støttespiller. Han spøker om at hun må «knipa igjen» til etter konserten i Oslo Spektrum.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler en konsert med Michel Petrucciani Trio på Jazz Club Montmartre i København i 1988, med Roy Haynes på trommer og Gary Peacock på bass. Opptak fra konserten, som har ligget i arkivet i 36 år, er nå utgitt på en dobbel-CD. Trioen spilte et variert repertoar bestående av jazzstandarder, samt låter av Ornette Coleman og Petrucciani. Artikkelen beskriver samspillet mellom musikerne som eksepsjonelt, med fokus på lytting og individuelle bidrag. Den nevner også en anekdote om forfatterens møte med Petrucciani i Molde. Artikkelen hyller Petruccianis musikalske talent og trioens samspill.