Bane NOR oppnådde ikke sine punktlighetsmål i 2024, med dårligere resultater enn året før i alle kategorier, inkludert persontog, rushtidstrafikk i Oslo, flytog og godstog. En omfattende togstans første juledag rammet rundt 60.
000 reisende. Tog-tillitsvalgte, inkludert Norsk Lokomotivførerforbund, krever en ekstern gransking av hendelsen, og mener en intern evaluering ikke er tilstrekkelig.
Flere fagforeninger støtter kravet om en uavhengig granskning, og understreker behovet for tiltak for å unngå lignende hendelser i fremtiden.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Bane Nor oppnådde ikke sine egne mål for punktlighet i 2024, med dårligere resultater enn i 2023 for alle kategorier, inkludert persontog, rushtidstrafikk i Oslo, flytog og godstog. En omfattende togstans første juledag rammet rundt 60.000 reisende og har ført til krav om en ekstern gransking. Flere fagforeninger og togselskaper støtter kravet om en uavhengig undersøkelse, og mener at en intern evaluering ikke er tilstrekkelig. De tillitsvalgte understreker behovet for tiltak for å unngå lignende hendelser i fremtiden.
3 måneder siden
Jernbanetilsynet har varslet en grundig granskning av togstansen 1. juledag, som lammet togtrafikken i hele landet i nesten 13 timer. Tilsynet skal undersøke hva som gikk galt, hvorfor systemet var så sårbart, og hvordan Bane Nor håndterte situasjonen. De vil også vurdere samfunnssikkerhet, passasjerrettigheter, og beredskap. I tillegg til Bane Nor, skal tilsynet se på togselskapene, Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet. Hendelsen skal også vurderes opp mot andre alvorlige hendelser. Samferdselsministeren støtter en ekstern granskning, og Stortinget skal behandle et forslag om dette.
4 måneder siden
Togselskaper som Go Ahead og SJ Norge er frustrerte over en teknisk feil hos Bane NOR som førte til full togstans første juledag. Dette resulterte i store problemer for reisende og betydelige ekstrakostnader for togselskapene, som nå planlegger å sende økonomiske krav til Bane NOR. Selskapene opplever at det har vært et krevende år med mange togproblemer, noe som påvirker både regnskap og kundenes tillit. Samferdselsministeren har uttalt at han vil følge opp Bane NOR for å finne årsaken til feilen og forhindre lignende hendelser i fremtiden.
3 måneder siden
Jernbanetilsynet har varslet en grundig granskning av togstansen 1. juledag, som lammet togtrafikken i hele landet i nesten 13 timer. Tilsynet skal undersøke hva som gikk galt, hvorfor systemet var så sårbart, og hvordan Bane Nor håndterte situasjonen. Granskningen vil også omfatte togselskapene, Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet. I tillegg skal tilsynet vurdere hendelsen opp mot andre alvorlige hendelser i nyere tid. Samferdselsministeren støtter en ekstern gjennomgang, og Stortinget skal behandle en rapport om togforsinkelser og et forslag om ekstern granskning av hendelsen.
4 måneder siden
Bane Nor opplevde et omfattende togstopp 1. juledag på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet. Feilen, som skyldtes en hardware-komponent, førte til at all togtrafikk i landet sto stille i tolv timer. Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen beklager hendelsen, men understreker at sikkerheten til passasjerene var prioritert. Togselskapet SJ krever en ekstern evaluering av hendelsen, og flere togselskaper forbereder erstatningskrav. Bane Nor jobber med å kartlegge den nøyaktige årsaken til feilen, og avviser at sabotasje eller manglende kompetanse var årsaken. Pendlerforeningen reagerer sterkt på manglende informasjon og hjelp til passasjerer.
3 måneder siden
Norsk jernbane sliter med store problemer knyttet til punktlighet og driftsforstyrrelser. Bane Nor nådde ikke sine mål for 2024, og tallene er dårligere enn året før. En teknisk feil førte til at all togtrafikk i landet sto stille i nesten 13 timer 1. juledag. Kuldegrader og rim på kjøreledningene skapte strømproblemer og togstans på Sørlandsbanen. Artikkelen kritiserer den fragmenterte organiseringen av jernbanedriften med flere operatører, noe som gjør det vanskelig å plassere ansvar. Det stilles spørsmål ved om det var bedre med en generaldirektør i NSB med et tydelig ansvar.
3 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har innkalt Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til et møte etter at en landsomfattende togstans rammet rundt 60.000 passasjerer 1. juledag. Togstansen varte i nesten 13 timer og skyldtes en feil i brannmuren som sikrer den digitale infrastrukturen. Pendlerforeningen uttrykker frustrasjon over de mange uforutsette hendelsene og frykter at flere pendlere vil velge bil fremfor tog. Samferdselsministeren understreker at passasjerer har rett til å bli fraktet til bestemmelsesstedet ved innstilte tog, og møtet skal også se på hvordan lignende feil kan unngås i fremtiden.
3 måneder siden
Samferdselsministeren har kalt inn til hastemøte etter at all togtrafikk sto stille i over 12 timer første juledag grunnet en teknisk feil i Bane Nors kommunikasjonssystem. Rundt 60.000 passasjerer ble rammet av stansen. Bane Nor-sjefen forklarer at komplekse systemer kan føre til slike feil, og at de vil lære av hendelsen. Samtidig var jernbaneproblemene tema i Stortinget, hvor Riksrevisjonens rapport om forsinkelser ble diskutert. Flere partier støtter forslag om en ekstern gransking av jernbanen, mens andre frykter at en gransking vil forsinke nødvendige tiltak.
6 dager siden
Jernbanetilsynet har gjennomgått hendelsen med den omfattende togstansen 1. juledag, da all togtrafikk i Norge sto stille i nærmere 13 timer på grunn av problemer med et kommunikasjonssystem. Tilsynet har ikke funnet brudd på regelverket, men rapporten peker på flere områder med rom for betydelige forbedringer. Blant annet anbefales det at Bane Nor og Jernbanedirektoratet tydeliggjør sine roller ved håndtering av hendelser. Videre bør Bane Nor få bedre oversikt over kritiske sårbarheter i jernbanesystemet for å kunne forhindre langvarige stopp, sikre beredskap ved nødssituasjoner og raskere normalisere trafikken. Direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen i Statens jernbanetilsyn understreker viktigheten av at virksomhetene tar anbefalingene på alvor og iverksetter nødvendige tiltak.
4 måneder siden
En feil i Bane Nors kommunikasjonssystem førte til at all togtrafikk i Norge stoppet første juledag, og rundt 60.000 passasjerer ble rammet. Transportøkonomisk institutt anslår at samfunnskostnaden er på 36 millioner kroner, basert på en gjennomsnittlig forsinkelse på to timer per passasjer. Togselskapene Vy, SJ og Go-Ahead planlegger å sende erstatningskrav til Bane Nor. Samferdselsministeren har innkalt Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til et hastemøte for å diskutere hendelsen og forebygge lignende situasjoner i fremtiden. Bane Nor beklager hendelsen og understreker at sikkerhet var hovedårsaken til stansen.