Artikkelen omhandler huseieres plikt til å rydde snø og is fra fortau utenfor eiendommene sine. I Bergen og Trondheim har flere huseiere blitt bøtelagt for manglende snørydding, da dette skaper farlige situasjoner for fotgjengere.
Kommunene prioriterer bøtelegging for å sikre trygge forhold, spesielt med tanke på barnevogner og rullestoler. I Oslo og Stavanger har ingen huseiere fått bøter for manglende snørydding.
Enkelte huseiere mener kommunen burde ta ansvaret for snørydding på fortauene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Artikkelen omhandler ansvar og erstatningskrav ved fall på glatt føre og takras i vintermånedene. Den forklarer at huseiere kan være ansvarlige for skader som oppstår på deres eiendom, og at de kan bli ilagt gebyrer dersom de ikke overholder kommunale regler for strøing og fjerning av snø og is. Det er politivedtektene i de enkelte kommunene som bestemmer hva man har krav på ved fall på glatt føre. I Oslo er det gårdeiers ansvar å strø fortau innenfor Ring 1, mens kommunen har ansvaret utenfor. Det er også gårdeiers ansvar å sikre tak mot ras. Manglende overholdelse av disse reglene kan føre til gebyrer og erstatningsansvar. Artikkelen viser til at det er ilagt gebyrer for over 775 000 kroner i Oslo denne vinteren for manglende rydding og sikring av tak.
3 måneder siden
En tidligere byråd i Bergen kritiserer kommunen for manglende brøyting av fortau, og mener det er farlig for innbyggerne. Han hevder at vedtak om å prioritere fortau like høyt som veier ikke følges opp, og at kollektivterminaler er vanskelig tilgjengelige for gående og syklende. Nåværende byråd avviser kritikken og sier kommunen har brukt alle ressurser på snørydding. Hun understreker at ansvaret ligger hos veieier. Fylkeskommunen innrømmer utfordringer med snørydding på gang- og sykkelveier, spesielt der snøen må fraktes bort.
3 måneder siden
Artikkelen understreker det felles ansvaret Statens vegvesen og sjåfører har for trafikksikkerhet om vinteren. Vegvesenet sørger for brøyting, strøing og salting av riks- og europaveier, mens sjåfører må kjøre etter forholdene. Entreprenørene tar løpende beslutninger om vintervedlikehold basert på værprognoser og erfaring, og Vegvesenet følger opp at kontraktene overholdes. Veisalt er et av flere tiltak, og bruken begrenses på grunn av miljøhensyn. Vinterdriften er dimensjonert for normalsituasjoner, ikke ekstreme værhendelser. Brøytesjåførene gjør en viktig jobb under krevende forhold, og fortjener respekt. Artikkelen oppfordrer til forsiktighet og hensyn i trafikken.
3 måneder siden
Beboere i Oslo er frustrerte over mangelfull brøyting og glatte veier etter snøfall. Flere har sendt inn klager til kommunen, og rullestolbrukere opplever å bli isolert på grunn av dårlig fremkommelighet. Kommunen forklarer at de prioriterer hovedveier og har utfordringer med snødeponering. Meteorologisk institutt advarer om glatte veier på grunn av underkjølt regn, og oppfordrer folk til å være forsiktige.
3 måneder siden
Bergen kommune har møtt kritikk etter å ha dumpet store mengder brøytesnø på idrettsbaner. Naboer er bekymret for at barn leker i snøen, som kan inneholde helse- og miljøskadelige stoffer. Forskere advarer mot at barn kan få i seg skadelige stoffer ved å leke i snøen. Kommunen begrunner praksisen med at det var en nødvendig løsning på grunn av store snømengder, og forsikrer at de følger med på lagringsplassene og vil rydde opp etter snøsmeltingen. Det er et økende fokus på forsvarlig snøhåndtering i kommunene.
3 måneder siden
Store snømengder kombinert med mildvær og regn øker faren for takkollaps. Forsikringsselskapet If advarer om at tung, våt snø kan føre til at tak kollapser helt eller delvis. Typiske tegn på overbelastning er treghet i dører og vinduer, samt knirk i taket. Det er viktig å måke taket jevnt for å unngå skjevbelastning, og la det ligge igjen et lag med snø for å beskytte taktekkingen. Huseiere har plikt til å forebygge skader, og forsikringsselskapene kan redusere erstatningen ved grov uaktsomhet. Også balkonger kan samle mye snø, og det er lurt å fjerne snøen før den fryser til.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler problemet med bruk av piggsko og brodder innendørs, som fører til kostbare skader på gulv og farlige situasjoner. Det påpekes at piggene, som er ment for å hindre fall utendørs, kan gjøre gulv glatte innendørs, spesielt på fliser. Skadene på gulv, både i private hjem og offentlige bygg, beløper seg til millioner årlig. Det oppfordres til økt bevissthet og ansvarlighet, samt tiltak som plakater, tørkematter og lånetøfler for å beskytte gulvene. Det understrekes at dette ikke bare er en uvane, men også hærverk.
3 måneder siden
Etter flere dager med snøvær i Sør-Norge, er det nå fare for glatte veier på grunn av fallende temperaturer. Selv om brøytebiler har fjernet snø og lagt salt, er bakken fortsatt kald, og saltet trenger trafikk for å fungere optimalt. Statens vegvesen oppfordrer folk til å kjøre forsiktig og beregne god tid. Vestlandet, spesielt ytre strøk, forventes å få de glatteste forholdene. Ruter melder om at de er tilbake i ordinær drift, men det kan fortsatt forekomme forsinkelser og innstillinger. T-banelinje 1 er innstilt mellom Skogen og Frognerseteren på grunn av glatte spor, og flere bussruter har tilpassede ruter.
3 måneder siden
Artikkelen advarer om parkeringsbøter i Oslomarka i forbindelse med helgens skiforhold. Bymiljøetaten og Skiforbundet oppfordrer til bruk av kollektivtransport for å unngå trengsel og feilparkering. Det understrekes at feilparkering kan medføre bøter på opptil 990 kroner, og at bybetjenter vil ha ekstra tilsyn. Artikkelen nevner også at feilparkering kan hindre utrykningskjøretøy. I tillegg informeres det om at piggdekk uten gyldig oblat kan gi bot på 750 kroner.
3 måneder siden
Innlandet fylkeskommune advarer foreldre mot å la barn leke i snøhuler og brøytekanter nær veier. En farlig snøhule med sklie og tunnel ble oppdaget ved en fylkesvei i Ottestad. Det er fare for at slike snøhuler kan kollapse og skade barn. Fylkeskommunen understreker at det er viktig å finne tryggere lekeområder for barn, og oppfordrer private eiere til å holde siktsoner åpne. De vil fjerne snøhauger som utgjør en trafikksikkerhetsrisiko, men oppfordrer foreldre til å finne trygge alternativer for lek i snøen.