Taylor Swift avsluttet nylig sin to år lange «The Eras Tour» i Vancouver, Canada, etter å ha holdt 149 konserter på fem kontinenter. Turneen har generert over 22 milliarder kroner, noe som gjør den til verdens mest innbringende turné noensinne.
Ifølge magasinet People har Swift gitt mer enn to milliarder kroner i bonuser til sitt crew, som inkluderer lastebilsjåfører, teknikere, dansere og stylister. Bonusene kommer i tillegg til vanlige lønninger.
Over ti millioner fans har deltatt på konsertene, som har inkludert låter fra hele Swifts karriere.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Taylor Swifts «Eras Tour» har satt ny rekord med over 2 milliarder dollar i billettinntekter, tilsvarende 23,13 milliarder norske kroner. Turneen, som varte i 21 måneder, inkluderte 149 konserter og samlet totalt over 10 millioner tilskuere. Hver konsert var utsolgt, og gjennomsnittsprisen på en billett var rundt 204 dollar. Turneen tjente dobbelt så mye som den tidligere rekorden for billettinntekter. Selv om Swift ikke besøkte Norge, spilte hun flere konserter i Sverige, som også var blant de utsolgte arrangementene.
3 måneder siden
Kygo's pågående verdensturné genererer i gjennomsnitt 9,5 millioner kroner per konsert, ifølge Billboard. Turneen, som består av 35 konserter, har allerede solgt en halv million billetter. Kygos manager, Myles Shear, fremhever at de selger flere billetter enn noen gang før, til tross for at turneen ikke har fått like mye oppmerksomhet som andre sammenlignbare artister. Shear mener at fans følger artisten så lenge de blir behandlet bra og får et stadig bedre show. Kygo hadde 1,62 milliarder avspillinger på Spotify i 2024.
2 måneder siden
Taylor Swift er kåret til årets globale artist for 2024 av IFPI. Dette er femte gang Swift vinner prisen, og tredje året på rad. Utnevnelsen er basert på strømmetall og fysisk platesalg. Albumet «The Tortured Poets Department» toppet fire av IFPIs globale lister, og solgte 5,6 millioner eksemplarer. Den rekordstore «Eras»-turneen bidro også til økt interesse for Swifts tidligere utgivelser. Drake og K-pop-gruppen SEVENTEEN følger på de neste plassene.
1 måned siden
Det svenske rockebandet Kent er tilbake etter mange år, noe som har vist seg å være svært lønnsomt. Med seks konserter i Stockholm har de generert 240 millioner svenske kroner i billettinntekter. Selv om en del av inntektene går til moms, leie og andre kostnader, anslås det at hvert bandmedlem tjener rundt 100.000 kroner per låt. Kents comeback har også hatt en positiv effekt på Stockholms økonomi, med økt turisme og hotellbelegg, og sammenlignes med Taylor Swifts konserter i fjor. En økonomisk ekspert mener Kents comeback er positivt for samfunnet.
5 dager siden
Billie Eilish holdt sin første av to konserter i Avicii Arena i Stockholm, hvor hun fikk strålende anmeldelser fra flere svenske medier. Aftonbladets Markus Lasson kalte henne «verdens kuleste popstjerne» og fremhevet publikums sterke engasjement, spesielt under låten «Birds of a Feather». Expressens Anders Dahlbom beskrev konserten som en transformasjon av Eilishs musikk til arena-drepere, mens Dagens Nyheters Sara Martinsson sammenlignet henne med Madonna for hvordan hun definerer sin tidsalder gjennom musikken. Svenska Dagbladet var noe mer kritisk, men anerkjente fortsatt kvaliteten på showet. Under konserten takket Eilish sin mor og bror, og kommenterte også den vanskelige situasjonen i USA. Fansen ser nå frem til hennes konsert i Bærum som en del av Europa-turneen «Hit Me Hard and Soft: The Tour».
2 måneder siden
Artikkelen oppsummerer inntektene til artistene som deltok i den 15. sesongen av «Hver gang vi møtes». Ina Wroldsen tronet øverst med en skattbar inntekt på 13 millioner kroner, takket være sin suksess som låtskriver for internasjonale artister og gode investeringer. Carola Häggkvists selskap hadde også en betydelig inntekt, men hun opplevde et rettstap. Stein Torleif Bjella og Thomas Dybdahl hadde solide inntekter. Astrid Smeplass satser på eget plateselskap etter utfordringer med Universal Music. Kjartan Lauritzens selskap økte inntektene betraktelig. Jonas Benyoub hadde lavest inntekt, men opplevde et gjennombrudd i karrieren i 2022.
3 måneder siden
Victoria Nadine har betalt 311.000 kroner av egen lomme for å varme opp for kjæresten Kygo på to konserter i Canada. Kostnadene dekket reise, overnatting og honorarer for hennes musikere. Til tross for utgiftene, ser hun på dette som en investering i karrieren, med mål om å skape interesse i det nordamerikanske markedet og knytte kontakter. Hun har signert med samme agent som Kygo i USA og planlegger flere konserter fremover, inkludert oppvarmingsjobber for Kygo i Asia og Australia. Victoria understreker at hennes karriere er uavhengig av Kygos økonomi, og at hun selv betaler for sine prosjekter.
18 dager siden
Astrid S får ros for å betale musikerne sine over minstesatsen anbefalt av Creo i forbindelse med sin konsert i Oslo Spektrum. Hver av de fem musikerne fikk 68.500 kroner for 14 dagers arbeid, inkludert øving, preproduksjon og selve konserten. Creo-leder Hans Ole Rian mener honoraret er rimelig, men påpeker at arbeidsdagene kan være lange. Musikerne selv fremhever god dialog og en positiv utvikling i honorarer over tid. Astrid S understreker viktigheten av en nyansert diskusjon rundt musikerhonorarer, da ulike prosjekter har ulike økonomiske forutsetninger.
2 måneder siden
Den svenske poprap-gruppen Hov1 annonserer sin oppløsning etter ti år i musikkbransjen. Gruppen, bestående av Ludwig Kronstrand, Dante Lindhe, Noel Flike og Axel Liljefors Jansson, ble grunnlagt i 2015 og slo gjennom med låten «Hjärtslag» i 2016. Hov1 har gitt ut 87 låter, holdt hundrevis av konserter og samarbeidet med artister som Veronica Maggio og Håkan Hellström. De har også vunnet flere priser, inkludert «Årets gruppe» på P3 Guld-gallaen. Gruppen har også møtt kritikk, blant annet for en avlyst konsert i 2023. I en avskjedsmelding takker Hov1 fansen for støtten gjennom årene.
1 måned siden
VG utfordret publikummere til å anmelde Sabrina Carpenter-konserten i Bærum, siden pressen ikke fikk akkreditering. Anmeldelsene beskriver konserten som en fantastisk opplevelse med god stemning og energi. Publikummet fremhever Carpenters sceneutstråling, kostymer og overraskende låtvalg som høydepunkter. Enkelte hadde VIP-billetter med preshow-arrangementer. Carpenter, som tidligere har uttalt at hun forsøker å unngå å bli gjenkjent før konserter, ankom Norge uten at offentligheten fikk det med seg. 25.000 billetter ble revet bort til norgeskonserten.