Nyhetssaker

Klæbo-reklame trukket tilbake etter kritikk om kroppsideal

Dagbladet logoNettavisen logoNRK logo

3 artikler

kultur og underholdning

2 måneder siden

Klæbo-reklame trukket tilbake etter kritikk om kroppsideal

Hovedpunkter

  • Nidar trakk tilbake en reklamefilm med Johannes Klæbo etter kritikk om urealistisk kroppsideal.
  • Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS) og en advokat kritiserte reklamen for å fremme et urealistisk kroppsideal og rette seg mot barn og unge.
  • Petter Northug kritiserte Nidar og Skiforbundet for håndteringen av saken, og mente reklamen var lite troverdig.
  • Tilbaketrekkingen av reklamen har skapt overskrifter i både svenske og russiske medier.
  • Flere kommentatorer har stilt spørsmål ved Nidars håndtering av reklamekampanjen og deres beredskap for debatt.

Vurderinger (AI)

Opplysendende5.7
Dybde6
Positivitet3.7
Anbefaling5.7

Sammendrag

En reklamefilm med langrennsløper Johannes Klæbo i bar overkropp, som reklamerte for godteri, ble trukket tilbake av Nidar etter kritikk fra Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS) og en advokat. Kritikken gikk på at reklamen fremmet et urealistisk kroppsideal og rettet seg mot barn og unge. Petter Northug kritiserte både Nidar og Skiforbundet for håndteringen av saken, og mente reklamen var lite troverdig. Skiforbundet registrerte at Nidar trakk reklamen og har tillit til deres vurdering. Tilbaketrekkingen har skapt overskrifter i svenske og russiske medier, og flere kommentatorer har stilt spørsmål ved Nidars håndtering av reklamekampanjen og deres beredskap for debatt. Enkelte mener også at Nidar har fått mye oppmerksomhet som følge av saken, og at flere aktører har tjent på den.

Artikler i saken

– Om han hadde vært tjukk, hadde det ikke vært et problem da?

NRK logonrk.no

2 måneder siden

Debatt om kroppspress etter Klæbo-reklame

En reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp har skapt debatt om kroppspress og seksualisering. PR-profil Rune Brynhildsen mener kritikken er overdrevet og at reklamen er ment som humor, mens Forbrukertilsynet advarer mot kroppsfokus i reklame, spesielt rettet mot barn. Sunn idrett påpeker at det kan være lavere terskel for å spille på kropp i reklame med menn enn kvinner, og Reform uttrykker bekymring for en utvikling der unge menns kropper seksualiseres. Nidar valgte å trekke reklamen etter kritikken.

Nå må vi skjerpe oss: Krenket over å se Klæbo i «baris»?

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Klæbo-reklame trukket tilbake etter kritikk om kroppsideal

En reklamefilm med langrennsløper Johannes Klæbo i bar overkropp som reklamerer for godteri, har blitt trukket tilbake etter kritikk. Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS) mener filmen fremmer et urealistisk kroppsideal, og en advokat har uttalt seg kritisk til reklamen da den retter seg mot barn og unge. Artikkelforfatteren er kritisk til tilbaketrekkingen og mener dette er et eksempel på et overdrevent «krenkesamfunn». Forfatteren mener også at Nidar har fått mye oppmerksomhet som følge av saken, og at flere aktører har tjent på saken.

Reagerer: - Fy faen

Dagbladet logodagbladet.no

2 måneder siden

Northug kritiserer Nidar og Skiforbundet etter reklame-retrett

Nidar trakk en reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk fra en advokat og Rådgivning om spiseforstyrrelser. Petter Northug kritiserer både Skiforbundet og Nidar for håndteringen av saken. Han mener reklamen var lite troverdig og at Nidar er for lite kontroversielle. Skiforbundet registrerer at Nidar trakk reklamen og har tillit til deres vurdering. Flere kommentatorer stiller spørsmål ved Nidars håndtering av reklamekampanjen, og påpeker at de virker lite forberedt på å stå i en debatt. Reklamefilmen har også skapt overskrifter i svenske og russiske medier.