En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene.
Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud.
Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Nettavisens pristest viser at Kiwi er billigst på frukt og grønt når man regner med rabatter, mens Rema 1000 er billigst uten rabatter. En markedsføringsekspert kritiserer dagligvarekjedenes kompliserte rabattordninger, som han mener er forvirrende for forbrukerne, og mener bonusordninger burde forbys. Testen viser at prisene ofte er like, men at det er prisforskjeller på enkelte varer. Etter at resultatene ble kjent, har både Kiwi og Extra justert prisene på enkelte varer. Kjedene selv mener at kundene forstår rabattordningene og at de bidrar til økt salg.
1 måned siden
Forbrukerrådet kritiserer Kiwi for sin bonuskampanje, og mener det er forvirrende for kundene å regne ut totalprisen. De mener Kiwi heller burde kutte prisene direkte. Kiwi avviser kritikken og sier kundene er fornøyde med bonusordningen. Ifølge en markedsføringsprofessor gir kundeklubber butikkene fordeler som lojalitet, gratis kommunikasjon og verdifull kundedata. Samtidig kan det være positivt for prisbevisste kunder som er medlem i flere kundeklubber.
24 dager siden
En ny meningsmåling viser at mange nordmenn ønsker å splitte opp de store dagligvarekjedene som et tiltak for å redusere matprisene. Undersøkelsen kommer samtidig som dagligvarekjedene rapporterer om store overskudd, noe flere kunder reagerer på. Kun to familier kontrollerer mesteparten av dagligvaremarkedet i Norge, og politikere fra Rødt og SV har tidligere tatt til orde for oppsplitting. Norgesgruppen ønsket ikke å kommentere saken, mens Rema 1000 hevder de allerede er billigst, og Coop mener spørsmålet om strukturelle endringer ligger hos politikerne.
4 måneder siden
En Coop-kunde reagerte på et tilbud på pasta med kun 60 øre rabatt, noe kunden oppfattet som lite. Coop forsvarer sin prisstrategi, men innrømmer at rabatten kan virke liten. De understreker at de ønsker å være åpne om prisendringer. Forbrukertilsynet påpeker at det er villedende å markedsføre noe som et tilbud uten en reell rabatt, og at førprisen skal være den laveste prisen de siste 30 dagene. Coop Mega hevder de justerer priser for å være billigst og at alle prisendringer skal kommuniseres.
17 dager siden
Artikkelen undersøker priskonkurransen på frukt og grønt mellom Kiwi, Rema 1000 og Extra. En pristest utført av TV 2 hjelper deg viser at Kiwi er billigst, særlig med sin Kiwi Pluss-bonus. Eksperter som «Gjerrigknarken» kritiserer bonusordningene for å være kompliserte og forvirrende for kundene, og mener de er utspekulerte måter å øke lojalitet og omsetning på. Forbrukerrådet er også skeptisk. Dagligvarekjedene forsvarer ordningene med at kundene setter pris på dem, og at salget av frukt og grønt har økt betraktelig.
2 måneder siden
En prissjekk utført av Nettavisen viser store prisforskjeller på dagligvarer mellom ulike butikkjeder. Lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra kommer ofte dårligst ut, mens Bunnpris har de beste tilbudene på flere varer. Forbrukerøkonomer mener det er villedende at lavpriskjedene ofte er dyrest, og oppfordrer folk til å bruke apper for å finne de beste tilbudene. Prisforskjellene er store, og det er mye penger å spare ved å være bevisst på hvor man handler. Kundeavisene kan være forvirrende da de blander tilbud med vanlige priser.
4 måneder siden
Dagligvarekjeder som Rema 1000 har senket prisene på julevarer til rekordlave nivåer, med pepperkakedeig til 2,70 kroner som et eksempel. Dette har skapt debatt om hvordan prispress påvirker matens verdi og matsvinn. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender mener slike priser gir et skjevt bilde av matens verdi og bidrar til økt matsvinn. Samtidig forklarer markedsføringsekspert Trond Blindheim at lave priser er en strategi for å tiltrekke kunder til butikkene. Regjeringen har sendt en ny matsvinnlov ut på høring, som blant annet vil pålegge matbransjen å donere overskuddsmat og redusere datovarer. Rema 1000 hevder de allerede jobber aktivt med å redusere matsvinn.
4 måneder siden
KrF kritiserer dagligvarebutikkene for priskrig på juleøl, der priser har falt ned mot 18,60 kroner per halvliter. De mener dette er uansvarlig og ikke tar hensyn til barn. Unge Høyre forsvarer priskrigen, og mener det er positivt for folk med stram økonomi. De mener også at butikkene må få lov til å sette ned prisene på øl, på lik linje med andre varer. Rødt-politiker Mímir Kristjánsson, kjent som en ølhund, advarer også mot priskrigen. Han mener at alkohol bør koste litt, og at butikkene bruker priskrigen for å lokke kunder til å kjøpe andre varer.
4 måneder siden
En ny undersøkelse viser at over halvparten av nordmenn ønsker priskrig før jul, til tross for at det fører til hamstring og tomme butikkhyller. Markedsprofessor Frank Lindberg mener priskrig er positivt for forbrukerne, da det øker konkurransen mellom dagligvarekjedene. Samtidig opplever noen forbrukere priskrigen som frustrerende, da det kan være vanskelig å få tak i varer. Dagligvarekjedene ønsker ikke å kommentere fremtidige priser, men signaliserer at priskrig vil fortsette. Coop har innført maksgrense på enkelte julevarer for å unngå matsvinn.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene konkurrerer om kundene med tilbud på sunne varer i januar. Coop Extra, Kiwi og Rema 1000 har alle lansert kampanjer med prisreduksjoner på fisk, frukt og grønnsaker. Kiwi matcher priser, men unntar medlemstilbud, mens Rema 1000 og Coop Extra tilbyr rabatter til sine medlemmer. Forbrukerrådet kritiserer medlemskampanjene for å gjøre det vanskelig å sammenligne priser, og påpeker at det er vanskelig for forbrukere å få oversikt over de reelle kostnadene.