Nettavisens pristest viser at Kiwi er billigst på frukt og grønt når man regner med rabatter, mens Rema 1000 er billigst uten rabatter. En markedsføringsekspert kritiserer dagligvarekjedenes kompliserte rabattordninger, som han mener er forvirrende for forbrukerne, og mener bonusordninger burde forbys.
Testen viser at prisene ofte er like, men at det er prisforskjeller på enkelte varer. Etter at resultatene ble kjent, har både Kiwi og Extra justert prisene på enkelte varer.
Kjedene selv mener at kundene forstår rabattordningene og at de bidrar til økt salg.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
17 dager siden
Artikkelen undersøker priskonkurransen på frukt og grønt mellom Kiwi, Rema 1000 og Extra. En pristest utført av TV 2 hjelper deg viser at Kiwi er billigst, særlig med sin Kiwi Pluss-bonus. Eksperter som «Gjerrigknarken» kritiserer bonusordningene for å være kompliserte og forvirrende for kundene, og mener de er utspekulerte måter å øke lojalitet og omsetning på. Forbrukerrådet er også skeptisk. Dagligvarekjedene forsvarer ordningene med at kundene setter pris på dem, og at salget av frukt og grønt har økt betraktelig.
14 dager siden
VG har gjennomført en matbørs for å finne billigste kjede for påskehandelen. Kiwi vant, fulgt av Rema 1000 og Extra. Oda kom sist, mye grunnet høy pris på solkrem. Testen viste også varierende utvalg av lammekjøtt og feilprising i butikk. Rema 1000 fremhever priskutt på frukt og grønt, Extra hevder prisene er justert etter testen, og Oda mener de tilbyr kvalitet og sparer kundene tid.
2 måneder siden
En prissjekk utført av Nettavisen viser store prisforskjeller på dagligvarer mellom ulike butikkjeder. Lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra kommer ofte dårligst ut, mens Bunnpris har de beste tilbudene på flere varer. Forbrukerøkonomer mener det er villedende at lavpriskjedene ofte er dyrest, og oppfordrer folk til å bruke apper for å finne de beste tilbudene. Prisforskjellene er store, og det er mye penger å spare ved å være bevisst på hvor man handler. Kundeavisene kan være forvirrende da de blander tilbud med vanlige priser.
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
1 måned siden
Dagligvarekjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 konkurrerer om kundene med priskrig på frukt og grønt før påsken. Kunder kan finne varer som squash til fem kroner og blomkål til ti kroner. Kiwi tilbyr 30 prosent bonus for sine medlemmer, Extra gir rabatt på utvalgte varer, og Rema 1000 har faste kilopriser på frukt. En ekspert mener at de reduserte prisene kan føre til økt konsum av frukt og grønt.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene Extra, Kiwi og Rema 1000 har innført priskutt på sunne varer som fisk, frukt og grønt. Extra og Kiwi tilbyr 20 prosent rabatt på utvalgte fiskeprodukter ut januar, mens Rema 1000 kutter prisene med 50 prosent på fem utvalgte frukt- og grøntvarer. Markedsføringsekspert Karl-Fredrik Tangen er kritisk til de tidsbegrensede kampanjene og mener det er viktigere med lavere priser på sunne varer over tid. Han påpeker også at kjedene ikke bør skryte av å fremme folkehelse når butikkene er strukturert for å friste med usunne varer ved kassen. «Gjerrigknarken» Rune Kaino Nikolaisen ser på priskuttene som en gavepakke til kundene, men med en mistanke om at prisene øker på andre varer.
1 måned siden
Forbrukerrådet kritiserer Kiwi for sin bonuskampanje, og mener det er forvirrende for kundene å regne ut totalprisen. De mener Kiwi heller burde kutte prisene direkte. Kiwi avviser kritikken og sier kundene er fornøyde med bonusordningen. Ifølge en markedsføringsprofessor gir kundeklubber butikkene fordeler som lojalitet, gratis kommunikasjon og verdifull kundedata. Samtidig kan det være positivt for prisbevisste kunder som er medlem i flere kundeklubber.
3 måneder siden
En nyhetsartikkel avdekker store prisforskjeller mellom innkjøpspriser og utsalgspriser på frukt og grønt i dagligvarebutikker. Tall fra uavhengige grossister indikerer at marginene kan være svært høye, noe som får en spareøkonom til å reagere. Kiwi avviser tallene og mener sammenligningsgrunnlaget er feil. Bunnpris forklarer de høye marginene med stort svinn og nedprising. En forbrukerøkonom mener at sunne basisvarer bør ha faste, lave priser, og en ekspert påpeker at frukt og grønt kan finansiere lokkevarer som kjøtt, noe som er uheldig for folkehelsen. Bama, som leverer frukt og grønt til Kiwi, vil ikke kommentere marginene av konkurransehensyn.
19 dager siden
Kiwi er billigere enn Rema 1000 på flere påskevarer, ifølge en pristest utført av Nettavisen. Testen viser at Kiwi i snitt er 30 prosent billigere på seks identiske produkter fra Nidar og Freia. For å unngå tomme hyller har Kiwi innført rasjonering på populære varer, begrenset til tre av samme vare per kunde. Kiwi melder om stor kundevekst som følge av priskrigen. Rema 1000 har foreløpig ikke kommentert prisforskjellene. Prisene kan endre seg i løpet av dagen, men er fortsatt høyere enn fjorårets nivå.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene konkurrerer om kundene med tilbud på sunne varer i januar. Coop Extra, Kiwi og Rema 1000 har alle lansert kampanjer med prisreduksjoner på fisk, frukt og grønnsaker. Kiwi matcher priser, men unntar medlemstilbud, mens Rema 1000 og Coop Extra tilbyr rabatter til sine medlemmer. Forbrukerrådet kritiserer medlemskampanjene for å gjøre det vanskelig å sammenligne priser, og påpeker at det er vanskelig for forbrukere å få oversikt over de reelle kostnadene.