Artikkelen omhandler en markant økning i salget av kiwi og bakepoteter hos flere dagligvarekjeder i Norge. Sosiale medier, spesielt TikTok, har skapt trender som fører til økt etterspørsel etter disse produktene.
Norgesgruppen melder om over 100 prosent økning i salget av kiwi, grunnet påstander om at frukten kan forbedre søvn. Salget av bakepotet har også økt, inspirert av «Potetmannen98» på TikTok.
Coop og Rema 1000 bekrefter også økt salg av bakepoteter, og Rema 1000 ser positivt på trenden som fremmer grønnsaker. Dagligvarekjedene jobber for å holde tritt med den plutselige etterspørselen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
En viral trend på TikTok har ført til en markant økning i salget av bakte poteter i norske dagligvarebutikker. Rema 1000 har sett en salgsøkning på 22 prosent de siste to ukene, mens Kiwi melder om en økning på 27 prosent for bakte poteter og hele 80 prosent for kebabdressing. Coop har også registrert en betydelig vekst på 33 prosent i salget av bakepoteter siden nyttår. Trenden har også påvirket salget av tilbehør som bacon, kebabdressing og revet ost. Dagligvarekjedene ser positivt på trenden, da den fremmer et sunt kosthold med økt inntak av grønnsaker.
2 måneder siden
En TikTok-trend har ført til en kraftig økning i salget av kiwi. Rema 1000 melder om en økning på 512 prosent, med 170.000 solgte kiwier på to dager. Lokale Kiwi-butikker i Nordre Follo har også sett en betydelig salgsøkning. Årsaken til populariteten er at kiwi hevdes å ha positiv effekt på søvn, grunnet innhold av serotonin og folat. En ernæringsfysiolog anbefaler å begrense inntaket til to kiwier per dag, og understreker at et variert kosthold er viktig.
1 måned siden
En TikTok-trend har ført til at Rema 1000s frosne granateplekjerner er svært populære, og flere butikker melder om tomme hyller. Rema 1000 arbeider nå med produsenten for å øke produksjonen, og forventer å ha varene tilbake i butikkene i midten av mars. Regionsjefen bekrefter at TikTok-trender ofte påvirker salget, og nevner også en betydelig økning i kiwi-salget, drevet av en trend som fremmer spising av kiwi for bedre søvn.
2 måneder siden
En TikTok-trend har ført til økt salg av kiwi, grunnet påstander om at frukten forbedrer søvn. Videoer hevder serotonin, antioksidanter, magnesium og folat i kiwi bidrar til bedre søvn. Norgesgruppen melder om en dobling i salget, mens Rema 1000 opplevde en økning på 470 prosent i uke 6. Søvnforsker Bjørn Bjorvatn er skeptisk til «mirakeleffekten», men en studie viser svak forbedring. Han anbefaler å oppsøke lege for behandling av søvnproblemer.
2 måneder siden
En TikTok-trend har ført til en kraftig økning i salget av kiwi, da mange hevder at frukten forbedrer søvnkvaliteten. Butikker rapporterer om en dobling i salget sammenlignet med fjoråret. Samtidig er en søvnforsker ved Universitetet i Bergen skeptisk til påstandene og mener effekten er overdrevet. Han understreker viktigheten av gode søvnvaner som faste leggetider, å unngå koffein og alkohol, samt å ha et mørkt og stille soverom.
2 måneder siden
En TikTok-trend om at to kiwi før leggetid kan gi bedre søvn, har ført til en kraftig økning i salget av kiwi. Psykologspesialist Thomas Myklebust forklarte i God Morgen Norge at kiwi inneholder stoffer som kan fremme søvn. Rema 1000 rapporterte om en vekst på 512 prosent i kiwisalg etter uttalelsene, delvis hjulpet av en tilbudskampanje. Kiwi melder også om en betydelig økning. Klinisk ernæringsfysiolog Synne Kollstad bekrefter at kiwi inneholder melatonin, men påpeker at forskningen på effekten er begrenset. En norsk studie antyder likevel en moderat positiv effekt på søvn hos voksne med insomni.
1 måned siden
Rema 1000 forbereder seg på et nytt innrykk av kunder etter at frosne granateplekjerner igjen er tilgjengelig i butikkene. Produktet ble raskt utsolgt etter lanseringen i februar, mye på grunn av en trend på TikTok. Dagligvarekjeden melder om en markant økning i salget av både ferske og hele granatepler. Rema 1000 har nå sikret syv tonn frosne granateplekjerner for å møte den forventede etterspørselen. De fremhever også sosiale mediers rolle i å skape trender rundt sunne matvarer, og ser positivt på den økte interessen for granateple.
26 dager siden
En ny matretttrend kalt «hot honey beef bowl» har spredt seg viralt på TikTok, og har ført til en markant økning i salget av nøkkelingredienser som søtpotet og akasiehonning hos dagligvarekjedene Extra, Coop og Rema 1000. Trenden har blitt popularisert av influensere som August & Martin, og beskrives som en enkel, proteinrik og sunn rett som er lett å tilpasse. Salgsdirektører bekrefter at sosiale medier har en umiddelbar innvirkning på handlekurvene.
18 dager siden
Kokosmelk har blitt en populær ingrediens, drevet av TikTok-trender som chia-pudding og mango sticky rice. Dette har ført til tomme hyller i flere butikker. Kiwi melder om leveringsutfordringer, men forsikrer at de fyller på så raskt de kan. Coop Extra har sett en betydelig salgsøkning, mens Rema 1000 ikke har opplevd mangel. Dette er ikke første gang populære trender har ført til at butikkhyllene tømmes for varer; tidligere har cottage cheese, Dubai-sjokolade og andre matvarer opplevd lignende etterspørsel.
2 måneder siden
Bakt potet opplever en renessanse, med økende popularitet i sosiale medier og serveringsbransjen. Foodtrucks og restauranter tilbyr ulike varianter, og salget har økt betydelig. Foodora melder om nesten doblet salg av bakt potet fra desember til januar. Søk etter retten har også økt markant i Wolts app. En aktør som selger mye bakt potet er Jordbærpikene på Storo Storsenter.