Vinmonopolet justerer prisene på en rekke varer fra 1. januar. Om lag 12 500 varer blir dyrere, mens 28 500 varer blir billigere eller forblir uendret.
Prisøkningen skyldes i hovedsak inflasjonsjustering av alkoholavgiften, men også økte emballasjeavgifter og justeringer fra produsenter og importører. Noen få varer øker betydelig i pris, mens andre reduseres kraftig. Det kan derfor være gunstig å handle enkelte varer før nyttår, mens andre bør kjøpes etter 1.
januar. Vanlige bytteregler gjelder også for salgsvarer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Vinmonopolet justerer prisene ved nyttår, der rundt 70 prosent av varene enten blir billigere eller beholder samme pris. En generell prisøkning på 0,8 prosent skyldes hovedsakelig inflasjonsjustering av alkoholavgiften. Noen få produkter opplever store prisøkninger, som en rødvin som går opp 190 prosent, mens andre varer, som en annen rødvin, faller med nesten 66 prosent. Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på 4 prosent i år, men ser en vekst på 18 prosent i salget av alkoholfri drikke. Prisendringene skyldes i hovedsak alkoholavgift, emballasjeavgift og leverandørpriser.
2 måneder siden
Vinmonopolet har fra 1. februar redusert prisene på 90 varer, et «hemmelig salg» som ikke annonseres aktivt. Prisreduksjonene, som er initiert av importører, produsenter eller grossister, varierer fra under ti kroner til over to tusen kroner. Mange viner settes ned med over hundre kroner, og det er mulig å gjøre gode kjøp i ulike priskategorier. Enkelte rødviner og hvitviner går ned til under 150 kroner, mens andre viner i høyere prisklasser også er satt ned. Den største reduksjonen i kroner er på en italiensk vin som går ned over 2000 kroner, og den største prosentvise reduksjonen er på samme vin med 65,57 prosent. De fleste varene er fra basisutvalget, men det kan være lurt å sjekke tilgjengelighet på de enkelte polene.
4 måneder siden
Fra nyttår trer en rekke nye lover og regler i kraft. Det blir mer lønnsomt å selge overskuddsvarer fra egen hage, og det gis betydelig reduksjon i studielån for de som bosetter seg i distriktskommuner. Skattefrie ansatterabatter øker, og pendlere får utvidet fradrag. Momsen på kommunale avgifter reduseres fra mai, noe som vil gi lavere vannregninger. Samtidig øker prisene på pass og ID-kort, mens rettsgebyret til namsmannen reduseres. Det innføres også enklere regler for kampsport og raskere behandling av saker for unge lovbrytere. Rettshjelpssatsen øker, men ikke så mye som advokatene ønsker.
29 dager siden
Vinmonopolet har startet sitt største aprilsalg noensinne, med prisreduksjoner på over 250 varer. Priskuttene varierer fra 10 øre til 760 kroner, og noen viner er redusert med opptil 60 prosent. Til tross for salget, gjelder de vanlige byttereglene for varer med lav alkoholprosent. For å sikre seg de beste tilbudene, anbefales det å sjekke tilgjengeligheten lokalt og eventuelt bestille fra et større pol, da mange av varene er fra bestillingsutvalget og ikke finnes i alle butikker.
2 måneder siden
Storbritannia opplever en økning i alkoholpriser på grunn av flere nye avgifter og regelendringer. Fra 1. februar øker alkoholavgiften med 3,6 prosent, og i april innføres en miljøavgift som legger til 12 pence per flaske. Dette kan føre til at en flaske vin øker med 1 pund, eller 14 norske kroner. Britiske supermarkeder frykter at disse avgiftene vil legge ytterligere press på matvareprisene og øke husholdningsutgiftene. Finansdepartementet i Norge understreker at prisene i Storbritannia ikke automatisk påvirker norske alkoholpriser, da disse styres av nasjonale avgifter som justeres årlig.
2 måneder siden
Fra 1. mars tilbyr Vinmonopolet reduserte priser på 77 varer i sitt bestillingsutvalg. Besparelsene varierer mellom 6 og 50 prosent, hvor en østerisk rosévin har den største prosentvise reduksjonen, og en italiensk rødvin har det største prisavslaget i kroner. Disse varene er tilgjengelige i enkelte butikker eller via Vinmonopolets nettbutikk. Vinmonopolet informerer om at de ikke markedsfører disse tilbudene direkte på grunn av restriksjoner knyttet til alkoholreklame.
3 måneder siden
Vinmonopolet har lansert nye viner i basisutvalget i januar 2025, med et fokus på hvite viner. Spesielt de greske assyrtiko-vinene og tyske silvaner-vinene har fått oppmerksomhet, med tre nye assyrtiko-viner tilgjengelig. I tillegg finnes det nye franske, sør-afrikanske og argentinske viner i utvalget. Flere av de anbefalte vinene er prisgunstige, med en pris under 200 kroner. Det finnes også en rød pinot noir fra California. Alle de seks utvalgte vinene er tilgjengelige i Vinmonopolets basisutvalg.
2 måneder siden
Prisveksten i Norge økte til 2,3 prosent i januar, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Dette skyldes hovedsakelig en økning i matvareprisene. Kjerneinflasjonen, som ser bort fra energipriser og avgiftsendringer, steg også, til 2,8 prosent. Fra desember til januar økte prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer med 2,3 prosent. SSB forklarer dette med at juletilbudene i desember bidro til å trekke ned prisene, og at prisene nå har steget forbi nivået før kampanjene. Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer har steget med 5,0 prosent fra januar i fjor til januar i år.
4 måneder siden
En reportasje fra Charlottenberg viser at prisene på julevarer i Sverige varierer stort. Noen varer, som ribbe, har blitt betydelig dyrere, mens andre fortsatt er billigere enn i Norge. Butikksjefen på Hypermat forteller at de har mange norske kunder, spesielt fra Innlandet. Priskrigen i Norge har ført til at enkelte julevarer er billigere der enn i Sverige, noe som gjør det viktigere å være prisbevisst. Den totale prisforskjellen på en handlekurv er mindre enn tidligere, men det er fortsatt penger å spare på enkelte varer.
4 måneder siden
Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra har startet en priskrig på juleøl, med priser så lave som 25 kroner for en halvliter Ringnes juleøl. Dette har ført til kritikk fra blant annet Actis, som mener at lave priser på alkohol kan føre til økt konsum og utfordringer for familier i julen. Samtidig har kjedene også redusert prisene på alkoholfrie alternativer, med opptil 72 prosent prisreduksjon på enkelte produkter. Feilprising i butikkene har blitt rapportert, men kjedene forklarer dette med høyt salgstrykk og hyppige prisjusteringer. Kjedene forsvarer prisreduksjonene som en del av konkurransen i dagligvaremarkedet.