Vinmonopolet justerer prisene ved nyttår, der rundt 70 prosent av varene enten blir billigere eller beholder samme pris. En generell prisøkning på 0,8 prosent skyldes hovedsakelig inflasjonsjustering av alkoholavgiften.
Noen få produkter opplever store prisøkninger, som en rødvin som går opp 190 prosent, mens andre varer, som en annen rødvin, faller med nesten 66 prosent. Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på 4 prosent i år, men ser en vekst på 18 prosent i salget av alkoholfri drikke.
Prisendringene skyldes i hovedsak alkoholavgift, emballasjeavgift og leverandørpriser.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Vinmonopolet justerer prisene på en rekke varer fra 1. januar. Om lag 12 500 varer blir dyrere, mens 28 500 varer blir billigere eller forblir uendret. Prisøkningen skyldes i hovedsak inflasjonsjustering av alkoholavgiften, men også økte emballasjeavgifter og justeringer fra produsenter og importører. Noen få varer øker betydelig i pris, mens andre reduseres kraftig. Det kan derfor være gunstig å handle enkelte varer før nyttår, mens andre bør kjøpes etter 1. januar. Vanlige bytteregler gjelder også for salgsvarer.
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på nesten 4 prosent i 2024, til tross for at det fortsatt ligger over nivået før pandemien. Nedgangen tilskrives økt grensehandel og taxfree-salg. Samtidig ser Vinmonopolet en kraftig økning i salget av alkoholfritt drikke, som øker med 18 prosent og setter ny rekord. Salget av rødvin, hvitvin og brennevin faller, mens øl og cider øker. Rødvin er fortsatt den største kategorien, men salget av rødvin fra Libanon, Tyskland og Georgia øker i popularitet. Vinmonopolet forventer litt ekstra trykk før nyttår, men er godt forberedt.
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på nesten 4 prosent i 2024, men salget er fortsatt høyere enn før pandemien. Nedgangen tilskrives økt grensehandel og flytrafikk. Samtidig ser man en kraftig vekst i salget av alkoholfritt drikke, som setter ny rekord. Salget av rødvin, hvitvin og brennevin faller, mens øl og cider øker. Rødvin er fortsatt den mest solgte kategorien, selv om den har hatt en nedgang. Vinmonopolet forventer en travel nyttårshelg, men er godt forberedt med varer på lager.
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på 4 prosent i 2024, men ligger fortsatt over nivået før pandemien. Denne nedgangen tilskrives økt grensehandel og taxfree-salg. Samtidig ser man en kraftig vekst i salget av alkoholfritt drikke, som øker med 18 prosent og setter ny rekord. Salget av øl og cider øker også, mens rødvin, hvitvin og brennevin opplever nedgang. Trenden viser at nordmenn foretrekker lettere drikke med lavere alkoholprosent. Vinmonopolet er forberedt på økt salg før nyttårsaften og har gode lagre.
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på 4 prosent i 2024, men ligger fortsatt over nivået fra før pandemien. Nedgangen skyldes økt grensehandel og taxfree-salg. Salget av alkoholfri drikke setter ny rekord med en økning på 18 prosent. Øl og cider øker også i salg, mens rødvin, hvitvin og brennevin faller. Rødvin er fortsatt den største kategorien, men salget av rødvin fra Libanon, Tyskland og Georgia øker. Vinmonopolet forventer normalt trøkk før nyttårsaften og er godt forberedt.
2 måneder siden
Storbritannia opplever en økning i alkoholpriser på grunn av flere nye avgifter og regelendringer. Fra 1. februar øker alkoholavgiften med 3,6 prosent, og i april innføres en miljøavgift som legger til 12 pence per flaske. Dette kan føre til at en flaske vin øker med 1 pund, eller 14 norske kroner. Britiske supermarkeder frykter at disse avgiftene vil legge ytterligere press på matvareprisene og øke husholdningsutgiftene. Finansdepartementet i Norge understreker at prisene i Storbritannia ikke automatisk påvirker norske alkoholpriser, da disse styres av nasjonale avgifter som justeres årlig.
2 måneder siden
Fra 1. mars tilbyr Vinmonopolet reduserte priser på 77 varer i sitt bestillingsutvalg. Besparelsene varierer mellom 6 og 50 prosent, hvor en østerisk rosévin har den største prosentvise reduksjonen, og en italiensk rødvin har det største prisavslaget i kroner. Disse varene er tilgjengelige i enkelte butikker eller via Vinmonopolets nettbutikk. Vinmonopolet informerer om at de ikke markedsfører disse tilbudene direkte på grunn av restriksjoner knyttet til alkoholreklame.
2 måneder siden
Vinmonopolet har fra 1. februar redusert prisene på 90 varer, et «hemmelig salg» som ikke annonseres aktivt. Prisreduksjonene, som er initiert av importører, produsenter eller grossister, varierer fra under ti kroner til over to tusen kroner. Mange viner settes ned med over hundre kroner, og det er mulig å gjøre gode kjøp i ulike priskategorier. Enkelte rødviner og hvitviner går ned til under 150 kroner, mens andre viner i høyere prisklasser også er satt ned. Den største reduksjonen i kroner er på en italiensk vin som går ned over 2000 kroner, og den største prosentvise reduksjonen er på samme vin med 65,57 prosent. De fleste varene er fra basisutvalget, men det kan være lurt å sjekke tilgjengelighet på de enkelte polene.
29 dager siden
Vinmonopolet har startet sitt største aprilsalg noensinne, med prisreduksjoner på over 250 varer. Priskuttene varierer fra 10 øre til 760 kroner, og noen viner er redusert med opptil 60 prosent. Til tross for salget, gjelder de vanlige byttereglene for varer med lav alkoholprosent. For å sikre seg de beste tilbudene, anbefales det å sjekke tilgjengeligheten lokalt og eventuelt bestille fra et større pol, da mange av varene er fra bestillingsutvalget og ikke finnes i alle butikker.
4 måneder siden
Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra har startet en priskrig på juleøl, med priser så lave som 25 kroner for en halvliter Ringnes juleøl. Dette har ført til kritikk fra blant annet Actis, som mener at lave priser på alkohol kan føre til økt konsum og utfordringer for familier i julen. Samtidig har kjedene også redusert prisene på alkoholfrie alternativer, med opptil 72 prosent prisreduksjon på enkelte produkter. Feilprising i butikkene har blitt rapportert, men kjedene forklarer dette med høyt salgstrykk og hyppige prisjusteringer. Kjedene forsvarer prisreduksjonene som en del av konkurransen i dagligvaremarkedet.