Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på 4 prosent i 2024, men ligger fortsatt over nivået før pandemien. Denne nedgangen tilskrives økt grensehandel og taxfree-salg.
Samtidig ser man en kraftig vekst i salget av alkoholfritt drikke, som øker med 18 prosent og setter ny rekord. Salget av øl og cider øker også, mens rødvin, hvitvin og brennevin opplever nedgang.
Trenden viser at nordmenn foretrekker lettere drikke med lavere alkoholprosent. Vinmonopolet er forberedt på økt salg før nyttårsaften og har gode lagre.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på nesten 4 prosent i 2024, men salget er fortsatt høyere enn før pandemien. Nedgangen tilskrives økt grensehandel og flytrafikk. Samtidig ser man en kraftig vekst i salget av alkoholfritt drikke, som setter ny rekord. Salget av rødvin, hvitvin og brennevin faller, mens øl og cider øker. Rødvin er fortsatt den mest solgte kategorien, selv om den har hatt en nedgang. Vinmonopolet forventer en travel nyttårshelg, men er godt forberedt med varer på lager.
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på nesten 4 prosent i 2024, til tross for at det fortsatt ligger over nivået før pandemien. Nedgangen tilskrives økt grensehandel og taxfree-salg. Samtidig ser Vinmonopolet en kraftig økning i salget av alkoholfritt drikke, som øker med 18 prosent og setter ny rekord. Salget av rødvin, hvitvin og brennevin faller, mens øl og cider øker. Rødvin er fortsatt den største kategorien, men salget av rødvin fra Libanon, Tyskland og Georgia øker i popularitet. Vinmonopolet forventer litt ekstra trykk før nyttår, men er godt forberedt.
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på 4 prosent i 2024, men ligger fortsatt over nivået fra før pandemien. Nedgangen skyldes økt grensehandel og taxfree-salg. Salget av alkoholfri drikke setter ny rekord med en økning på 18 prosent. Øl og cider øker også i salg, mens rødvin, hvitvin og brennevin faller. Rødvin er fortsatt den største kategorien, men salget av rødvin fra Libanon, Tyskland og Georgia øker. Vinmonopolet forventer normalt trøkk før nyttårsaften og er godt forberedt.
4 måneder siden
Vinmonopolet justerer prisene ved nyttår, der rundt 70 prosent av varene enten blir billigere eller beholder samme pris. En generell prisøkning på 0,8 prosent skyldes hovedsakelig inflasjonsjustering av alkoholavgiften. Noen få produkter opplever store prisøkninger, som en rødvin som går opp 190 prosent, mens andre varer, som en annen rødvin, faller med nesten 66 prosent. Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på 4 prosent i år, men ser en vekst på 18 prosent i salget av alkoholfri drikke. Prisendringene skyldes i hovedsak alkoholavgift, emballasjeavgift og leverandørpriser.
4 måneder siden
Taxfree-butikkene ved norske flyplasser opplever økt salg, spesielt av norsk akevitt og juleøl i julen. Gilde juleakevitt er den mest solgte drikken, mens Aass juleøl topper ølsalget. Italiensk vin er også populært. Til tross for økt etterspørsel etter alkoholfrie alternativer, er det forbudt for taxfree-butikkene å selge dette, samt nøtter og lokalmat. Dette skyldes at taxfree-utsalgene regnes som tollager med begrensede salgstillatelser. Viseadministrerende direktør i Travel Retail Norway (TRN), Haakon Dagestad, uttrykker at det er synd at de ikke får selge alkoholfrie produkter.
3 måneder siden
En undersøkelse viser at mange nordmenn planlegger en alkoholfri januar etter en desember med mye alkohol. Gro Skulbru-Baadstrand deltar i «hvit januar» og sier hun er «metta» på alkohol etter jul. Undersøkelsen viser også at mange har gjennomført en slik måned tidligere, og at det er spesielt populært blant unge. Generalsekretær i Av-og-til, Ragnhild Kaski, mener dette viser at mange trenger en pause fra alkohol. Hun påpeker at mange opplever positive helseeffekter ved å avstå fra alkohol, som mer energi og bedre søvn. Vinmonopolet melder om rekordhøyt salg av alkoholfrie varer, noe som understreker trenden med økt fokus på alkoholfrie alternativer.
4 måneder siden
Grensehandelen opplever rekordhøy vekst i 2024, spesielt før jul, med butikker som Maxi Mat Nordby som setter nye omsetningsrekorder. Nordmenn handler i nabolandet på grunn av lavere priser, spesielt på matvarer som ribbe, godteri og brus. Virke er bekymret for at denne økningen går på bekostning av norske arbeidsplasser og omsetning, og ber regjeringen om å vurdere tiltak. De mener at grensehandelen har blitt så stor at den nesten er en del av Norge, med nordmenn som både jobber og handler der.
3 måneder siden
Rødvinssalget opplever en nedgang både i Frankrike og Norge. I Frankrike har konsumet av rødvin falt med 90 prosent siden 1970-tallet, og vinindustrien anklages for å ikke nå yngre generasjoner. I Norge ser man samme trend, der lettere viner, øl og alkoholfrie drikker vinner terreng. Helsebevissthet og klimaendringer er viktige faktorer bak denne utviklingen. Vinmonopolet forventer at rødvinssalget vil fortsette å falle, men at den fortsatt vil være markedsledende en stund. Franske vinprodusenter tilpasser seg ved å redusere produksjonen og endre sortimentet.
3 måneder siden
Champagnesalget opplevde en betydelig nedgang i 2024, både internasjonalt og i Frankrike. Eksporten falt med 10,8 prosent, mens salget i hjemmemarkedet gikk ned 7,2 prosent. Vinmonopolet rapporterte også om en nedgang på 8,8 prosent i champagnesalget. Nedgangen tilskrives inflasjon, økonomisk usikkerhet og politisk uro. Samtidig økte salget av annen fransk musserende vin, spesielt crémant. Luksuskonsernet LVMH, som eier flere store champagnemerker, hadde også en nedgang i salget, men salget er fortsatt høyere enn i 2019.
12 dager siden
Vinmonopolet avviser at nedgangen i salget av amerikansk vin i Norge skyldes boikott, og viser til en langsiktig trend. Salget har falt med 35 prosent siden i fjor. I kontrast ser man i Canada og Danmark en økende tendens til å boikotte amerikanske produkter som protest mot Trumps tollsatser. Europeiske vinprodusenter er bekymret for konsekvensene av de nye tollsatsene, da USA er det største markedet for eksport av EU-viner. Samtidig forbereder Vinmonopolet seg på påskehandelen, en av årets største salgsperioder, der været spiller en viktig rolle for folks drikkevalg.