Taxfree-butikkene ved norske flyplasser opplever økt salg, spesielt av norsk akevitt og juleøl i julen. Gilde juleakevitt er den mest solgte drikken, mens Aass juleøl topper ølsalget.
Italiensk vin er også populært. Til tross for økt etterspørsel etter alkoholfrie alternativer, er det forbudt for taxfree-butikkene å selge dette, samt nøtter og lokalmat.
Dette skyldes at taxfree-utsalgene regnes som tollager med begrensede salgstillatelser. Viseadministrerende direktør i Travel Retail Norway (TRN), Haakon Dagestad, uttrykker at det er synd at de ikke får selge alkoholfrie produkter.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Taxfree-butikkene på norske flyplasser får et utvidet vareutvalg etter en endring i tollregelverket. Tidligere har det kun vært tillatt å selge toll- og avgiftsfrie varer som alkohol, tobakk, sjokolade og kosmetikk. Nå kan butikkene også tilby lokalmat, alkoholfri drikke, nøtter og andre varer med merverdiavgift. Endringen kommer som en respons på økt turisme og et ønske om å tilby et bredere sortiment tilpasset internasjonale kunder. Samferdselsministeren fremhever at dette er positivt for kundene, norske merkevarer, bærekraft og verdiskaping. Avinor finansierer mindre lufthavner med inntektene fra taxfree-salget.
1 måned siden
Taxfree-butikkene på norske flyplasser utvider sortimentet til å inkludere lokalmat, snacks og alkoholfrie drikker. Dette er muliggjort ved at butikkene nå kan selge både taxfree-varer og varer med merverdiavgift. Avinor forventer at dette vil skape nye muligheter for norske produsenter, spesielt ved at utenlandske turister får tilgang til lokale produkter. Samtidig understrekes det at inntektene fra taxfree-salget er viktig for å finansiere mindre flyplasser i Norge.
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på 4 prosent i 2024, men ligger fortsatt over nivået før pandemien. Denne nedgangen tilskrives økt grensehandel og taxfree-salg. Samtidig ser man en kraftig vekst i salget av alkoholfritt drikke, som øker med 18 prosent og setter ny rekord. Salget av øl og cider øker også, mens rødvin, hvitvin og brennevin opplever nedgang. Trenden viser at nordmenn foretrekker lettere drikke med lavere alkoholprosent. Vinmonopolet er forberedt på økt salg før nyttårsaften og har gode lagre.
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på nesten 4 prosent i 2024, men salget er fortsatt høyere enn før pandemien. Nedgangen tilskrives økt grensehandel og flytrafikk. Samtidig ser man en kraftig vekst i salget av alkoholfritt drikke, som setter ny rekord. Salget av rødvin, hvitvin og brennevin faller, mens øl og cider øker. Rødvin er fortsatt den mest solgte kategorien, selv om den har hatt en nedgang. Vinmonopolet forventer en travel nyttårshelg, men er godt forberedt med varer på lager.
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på nesten 4 prosent i 2024, til tross for at det fortsatt ligger over nivået før pandemien. Nedgangen tilskrives økt grensehandel og taxfree-salg. Samtidig ser Vinmonopolet en kraftig økning i salget av alkoholfritt drikke, som øker med 18 prosent og setter ny rekord. Salget av rødvin, hvitvin og brennevin faller, mens øl og cider øker. Rødvin er fortsatt den største kategorien, men salget av rødvin fra Libanon, Tyskland og Georgia øker i popularitet. Vinmonopolet forventer litt ekstra trykk før nyttår, men er godt forberedt.
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på 4 prosent i 2024, men ligger fortsatt over nivået fra før pandemien. Nedgangen skyldes økt grensehandel og taxfree-salg. Salget av alkoholfri drikke setter ny rekord med en økning på 18 prosent. Øl og cider øker også i salg, mens rødvin, hvitvin og brennevin faller. Rødvin er fortsatt den største kategorien, men salget av rødvin fra Libanon, Tyskland og Georgia øker. Vinmonopolet forventer normalt trøkk før nyttårsaften og er godt forberedt.
18 dager siden
Nikotinfri snus er nå tilgjengelig i taxfreebutikker på norske flyplasser, som en del av en større regelendring. Tidligere har taxfreebutikker hatt strenge begrensninger på vareutvalget, men nye regler og oppdatert teknologi i kassaapparatene tillater nå salg av et bredere sortiment. Dette inkluderer lokalmat, alkoholfri drikke og toalettartikler. Reisende kan kjøpe nikotinfri snus uten å bekymre seg for kvotebegrensninger ved innførsel til Norge, men det er 18-årsgrense på produktet. Endringen åpner for nye muligheter for passasjerer, norske produsenter og butikkene på flyplassene.
4 måneder siden
Priskrigen på julevarer har ført til stor etterspørsel og hamstring i butikkene. Flere populære juleprodukter, som juleøl, marsipan og grøt, er vanskelig å få tak i. Leverandørene melder om at de ikke har kapasitet til å produsere mer av enkelte varer før jul. Coop har innført en maksgrense for antall julevarer per kunde for å forhindre hamstring. Både Kiwi og Rema 1000 melder om høy omsetning, men også risiko for tomme hyller. Ringnes bekrefter at det ikke produseres mer billig juleøl.
4 måneder siden
Mange butikker er nå utsolgt for Ringnes juleøl, og bryggeriet melder at de ikke vil produsere mer før jul. Kommunikasjonsdirektør i Ringnes, Johanna Ellefsen Rostad, forklarer at den store etterspørselen skyldes at ølet har vunnet flere øltester, i tillegg til priskonkurransen. Juleølet produseres i god tid før sesongen, og Ringnes har nå sendt ut det de forventer å selge. Kiwi opplyser at omtrent halvparten av deres butikker var tomme for Ringnes juleøl på lørdag. Priskrigen på juleøl har tidligere fått Kristelig folkeparti til å reagere.
4 måneder siden
Priskrigen på juleøl mellom dagligvarekjeder som Extra, Rema 1000, Kiwi og Oda har ført til at prisen på en halvliter juleøl er redusert til under 20 kroner flere steder. KrFs nestleder Ida Lindtveit Røse kritiserer dette som uansvarlig og mener det kan bidra til økt alkoholforbruk i julen, noe som kan ramme barn i familier med alkoholproblemer. Dagligvarekjedene forsvarer seg med at prisreduksjonene skyldes hard konkurranse og understreker at de følger regelverket for markedsføring av alkohol. Samtidig fremhever de økte rabatter på alkoholfrie alternativer, som har opplevd en betydelig salgsøkning.