Nikotinfri snus er nå tilgjengelig i taxfreebutikker på norske flyplasser, som en del av en større regelendring. Tidligere har taxfreebutikker hatt strenge begrensninger på vareutvalget, men nye regler og oppdatert teknologi i kassaapparatene tillater nå salg av et bredere sortiment.
Dette inkluderer lokalmat, alkoholfri drikke og toalettartikler. Reisende kan kjøpe nikotinfri snus uten å bekymre seg for kvotebegrensninger ved innførsel til Norge, men det er 18-årsgrense på produktet.
Endringen åpner for nye muligheter for passasjerer, norske produsenter og butikkene på flyplassene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Taxfree-butikkene på norske flyplasser får et utvidet vareutvalg etter en endring i tollregelverket. Tidligere har det kun vært tillatt å selge toll- og avgiftsfrie varer som alkohol, tobakk, sjokolade og kosmetikk. Nå kan butikkene også tilby lokalmat, alkoholfri drikke, nøtter og andre varer med merverdiavgift. Endringen kommer som en respons på økt turisme og et ønske om å tilby et bredere sortiment tilpasset internasjonale kunder. Samferdselsministeren fremhever at dette er positivt for kundene, norske merkevarer, bærekraft og verdiskaping. Avinor finansierer mindre lufthavner med inntektene fra taxfree-salget.
1 måned siden
Taxfree-butikkene på norske flyplasser utvider sortimentet til å inkludere lokalmat, snacks og alkoholfrie drikker. Dette er muliggjort ved at butikkene nå kan selge både taxfree-varer og varer med merverdiavgift. Avinor forventer at dette vil skape nye muligheter for norske produsenter, spesielt ved at utenlandske turister får tilgang til lokale produkter. Samtidig understrekes det at inntektene fra taxfree-salget er viktig for å finansiere mindre flyplasser i Norge.
4 måneder siden
Taxfree-butikkene ved norske flyplasser opplever økt salg, spesielt av norsk akevitt og juleøl i julen. Gilde juleakevitt er den mest solgte drikken, mens Aass juleøl topper ølsalget. Italiensk vin er også populært. Til tross for økt etterspørsel etter alkoholfrie alternativer, er det forbudt for taxfree-butikkene å selge dette, samt nøtter og lokalmat. Dette skyldes at taxfree-utsalgene regnes som tollager med begrensede salgstillatelser. Viseadministrerende direktør i Travel Retail Norway (TRN), Haakon Dagestad, uttrykker at det er synd at de ikke får selge alkoholfrie produkter.
4 måneder siden
Til tross for en generell nedgang i plastposebruk i Norge, øker salget i taxfreebutikker. Travel Retail Norway, som driver taxfreebutikkene på flere store flyplasser, oppfordrer nå kundene til å endre sine vaner. De ber reisende ta med egne handlenett for å redusere forbruket av plastposer. Selskapet har solgt 2,2 millioner plastposer så langt i år. Inntektene fra posesalget går til miljøtiltak, og selskapet jobber med å få tillatelse til å selge flergangsnett i taxfreebutikkene.
27 dager siden
En selvbetjent kiosk på Oslo Lufthavn benytter avansert kamerateknologi og vektsensorer for å automatisere kjøpsprosessen. Kiosken, Point, har installert 56 kameraer som sammen med vektsensorer i hyllene registrerer hvilke varer kundene plukker. Systemet muliggjør en handleopplevelse uten manuell utsjekk, noe som har blitt positivt mottatt. Ifølge SSP, som drifter kiosken, er ikke kameraene ment for å avsløre tyveri, men for å håndtere mange kunder samtidig. Kiosken krever kortregistrering ved inngangen og ligger i et område med sikkerhetskontroller, noe som bidrar til redusert svinn.
1 måned siden
Oslo lufthavn planlegger å innføre et nytt sikkerhetssystem som potensielt kan forenkle sikkerhetskontrollen for reisende. Det nye røntgensystemet kan tillate at elektronikk som PC-er og nettbrett kan ligge i håndbagasjen under kontroll. Avinor søker nå etter en leverandør, og forventer at de nye slusene med det nye utstyret vil være på plass i 2027 eller 2028. Det er foreløpig usikkert om dette vil føre til økte kostnader for passasjerene, men Avinor understreker at flere faktorer spiller inn på avgiftsnivået.
2 måneder siden
En lovendring åpner for salg av nikotinholdige e-sigaretter, men Folkehelseinstituttet (FHI) advarer mot økt illegal omsetning. Seniorforsker Karl Erik Lund mener et kontrollert salg vil gi bedre forbrukersikkerhet og redusere risikoen for at ungdom får tilgang til farlige produkter. Ungdom bruker e-sigaretter primært på grunn av smak og nysgjerrighet, ikke nødvendigvis nikotinavhengighet. Helse- og omsorgsdepartementet er bekymret for økningen i e-sigarettbruk blant unge og vurderer å stramme inn regelverket ytterligere, inkludert et mulig forbud mot nettsalg og nikotinholdige e-sigaretter. E-sigaretter anses som mindre skadelige enn tradisjonell røyking, men kan likevel skade luftveiene, ifølge FHI.
3 måneder siden
Avinor forventer ingen vekst i innenlands passasjertrafikk i år, og kun en beskjeden vekst frem mot 2029. Dette skyldes færre forretningsreisende og en utflating i innenlands reiseaktivitet. Samtidig er det god vekst i utenlandstrafikken, noe som gir håp om et større varesortiment i taxfreebutikkene. Konsernsjef Abraham Foss peker også på utfordringer som endrede reisevaner, global flymangel og omstillingskrav. Han etterlyser avklaringer om kostnadsfordeling knyttet til økt beredskap og tilrettelegging for Forsvaret.
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever en nedgang i salget på 4 prosent i 2024, men ligger fortsatt over nivået før pandemien. Denne nedgangen tilskrives økt grensehandel og taxfree-salg. Samtidig ser man en kraftig vekst i salget av alkoholfritt drikke, som øker med 18 prosent og setter ny rekord. Salget av øl og cider øker også, mens rødvin, hvitvin og brennevin opplever nedgang. Trenden viser at nordmenn foretrekker lettere drikke med lavere alkoholprosent. Vinmonopolet er forberedt på økt salg før nyttårsaften og har gode lagre.
14 dager siden
SAS relanserer businessklasse på europeiske flygninger, og erstatter dagens «plus»-produkt for å tiltrekke seg kunder med dypere lommebøker og tilpasse seg SkyTeam-alliansen. Den nye businessklassen vil inkludere ledig midtsete, bedre mat og drikke servert på porselen, samt utvidet loungetilgang. SAS-sjefen beskriver det som mer luksus, og understreker at reisende ønsker flere valgmuligheter. Prisen på business-billettene vil øke, men dette skal gi rom for å reinvestere i et bedre produkt. Endringene trer i kraft til høsten og gjelder alle reiser i Europa, inkludert Skandinavia.