SAS relanserer businessklasse på europeiske flygninger, og erstatter dagens «plus»-produkt for å tiltrekke seg kunder med dypere lommebøker og tilpasse seg SkyTeam-alliansen. Den nye businessklassen vil inkludere ledig midtsete, bedre mat og drikke servert på porselen, samt utvidet loungetilgang.
SAS-sjefen beskriver det som mer luksus, og understreker at reisende ønsker flere valgmuligheter. Prisen på business-billettene vil øke, men dette skal gi rom for å reinvestere i et bedre produkt.
Endringene trer i kraft til høsten og gjelder alle reiser i Europa, inkludert Skandinavia.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Artikkelen omhandler endringer i bonusprogrammene til SAS EuroBonus og Norwegian Reward. Norwegian har introdusert 'Spenn', en ny bonusvaluta som skal integreres med Strawberry-programmet, og tilbyr statusmatch for sine høyeste nivåer. SAS EuroBonus har justert opptjeningen av poeng etter overgangen til SkyTeam-alliansen, noe som har ført til kritikk fra lojale kunder. Endringene påvirker hvordan medlemmer tjener og bruker poeng, samt hvilke fordeler de får. SAS Eurobonus-medlemskapet er for det meste uendret.
1 måned siden
Taxfree-butikkene på norske flyplasser får et utvidet vareutvalg etter en endring i tollregelverket. Tidligere har det kun vært tillatt å selge toll- og avgiftsfrie varer som alkohol, tobakk, sjokolade og kosmetikk. Nå kan butikkene også tilby lokalmat, alkoholfri drikke, nøtter og andre varer med merverdiavgift. Endringen kommer som en respons på økt turisme og et ønske om å tilby et bredere sortiment tilpasset internasjonale kunder. Samferdselsministeren fremhever at dette er positivt for kundene, norske merkevarer, bærekraft og verdiskaping. Avinor finansierer mindre lufthavner med inntektene fra taxfree-salget.
8 dager siden
SAS-sjef Anko van der Werff uttrykker bekymring over de nye tollene fra USA, som skaper usikkerhet og påvirker både flyselskapets nettverk og globale forsyningskjeder. Han påpeker at etterspørselen over Atlanteren har blitt svakere, og at prisnivået på billetter har gått ned. Samtidig har oljeprisen falt betydelig siden januar, noe som gir lavere drivstoffkostnader, men også reflekterer en usikker verdensøkonomi. Til tross for utfordringene fortsetter SAS med sin strategi om å satse på premiumreiser, og vil i høst erstatte plus-billetter med dyrere business-billetter med bedre service. SAS har også investert i punktlighet, noe som har gitt selskapet høy kundetilfredshet og posisjon som et av Europas mest punktlige flyselskaper.
1 måned siden
Lufthansa oppgraderer sine fly med et nytt Allegris-design til en kostnad på 28,4 milliarder kroner, og introduserer 14 setekategorier på langdistansefly. Blant annet vil business class få «trone»-seter med dører, personlige garderober og individuelt klimaanlegg. De nye setene blir tilgjengelige fra 30. mars på ruter fra München til Shanghai, Chicago og San Francisco. Forsinkelser gjør at kun 10 prosent av flyene vil ha oppgraderingen innen 2028, og de mange setetypene har skapt forvirring og bidratt til ytterligere forsinkelser.
1 måned siden
SAS støtter et EU-forslag om å endre reglene for kompensasjon ved flyforsinkelser, noe som kan føre til at passasjerer må vente lenger før de har krav på penger. Forslaget innebærer å øke grensen for kompensasjon fra tre til fem timer. SAS mener også at kompensasjonsbeløpene bør senkes. Forbrukerrådet Tænk er kritisk til forslaget og mener det vil svekke passasjerenes rettigheter, og ønsker automatisk kompensasjon. Danske politikere mener dagens regler er for gunstige for de reisende og at kompensasjonen ofte overstiger prisen på flyreisen.
1 måned siden
SAS støtter et EU-forslag om å endre reglene for kompensasjon ved flyforsinkelser, noe som kan føre til at passasjerer må vente lenger før de har krav på penger. Forslaget innebærer å øke grensen for kompensasjon fra tre til fem timer. SAS mener også at kompensasjonsbeløpene bør senkes. Forbrukerrådet Tænk er kritisk til forslaget og mener det vil svekke passasjerenes rettigheter, og ønsker automatisk kompensasjon. Danske politikere mener dagens regler er for gunstige for de reisende og at kompensasjonen ofte overstiger prisen på flyreisen.
3 måneder siden
SAS har kunngjort at de vil installere Starlink internett på alle sine fly innen utgangen av 2025. Starlink, som drives av SpaceX, bruker et nettverk av satellitter i lav jordbane for å levere rask og stabil internettilgang. Dette vil gi passasjerene mulighet til å være tilkoblet gjennom hele reisen, fra boarding til landing, også over områder som tidligere har hatt dårlig dekning, som Nordpolen og Atlanterhavet. SAS fremhever at dette er en stor forbedring for passasjerene, og at internettforbindelsen vil være like god som den de har hjemme. SpaceX understreker at Starlink er en game-changer for reisende.
1 måned siden
Taxfree-butikkene på norske flyplasser utvider sortimentet til å inkludere lokalmat, snacks og alkoholfrie drikker. Dette er muliggjort ved at butikkene nå kan selge både taxfree-varer og varer med merverdiavgift. Avinor forventer at dette vil skape nye muligheter for norske produsenter, spesielt ved at utenlandske turister får tilgang til lokale produkter. Samtidig understrekes det at inntektene fra taxfree-salget er viktig for å finansiere mindre flyplasser i Norge.
3 måneder siden
SAS har inngått en avtale med SpaceX om å installere Starlink internett på alle sine fly innen slutten av 2025. Dette skal gi passasjerene raskt og stabilt internett, uavhengig av hvor de flyr. Starlink-systemet består av tusenvis av satellitter i lav bane rundt jorden, noe som gir bedre dekning og hastighet enn dagens løsning. Alle medlemmer av SAS' bonusprogram vil få gratis tilgang til internett, og tjenesten vil være tilgjengelig fra passasjerene går ombord til de går av flyet. Dagens internettløsning fra Viasat har begrenset dekning, spesielt over Nordsjøen, noe Starlink skal løse.
2 måneder siden
Fergeruten mellom Oslo og København, kjent som «Danskebåten», har fått nye eiere og endrer navn til «Go Nordic Cruiseline». Svenske Gotlandsbolaget har overtatt ruten og planlegger oppgraderinger med fokus på nordisk kultur, mat og underholdning. Det ene skipet, Nordic Pearl, seiler allerede i ny drakt, og det andre, Nordic Crown, skal gjennomgå samme forvandling i mai. Rederiet investerer stort for å forbedre opplevelsen for både minicruise-gjester og bilturister.