Lufthansa oppgraderer sine fly med et nytt Allegris-design til en kostnad på 28,4 milliarder kroner, og introduserer 14 setekategorier på langdistansefly. Blant annet vil business class få «trone»-seter med dører, personlige garderober og individuelt klimaanlegg.
De nye setene blir tilgjengelige fra 30. mars på ruter fra München til Shanghai, Chicago og San Francisco.
Forsinkelser gjør at kun 10 prosent av flyene vil ha oppgraderingen innen 2028, og de mange setetypene har skapt forvirring og bidratt til ytterligere forsinkelser.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
14 dager siden
SAS relanserer businessklasse på europeiske flygninger, og erstatter dagens «plus»-produkt for å tiltrekke seg kunder med dypere lommebøker og tilpasse seg SkyTeam-alliansen. Den nye businessklassen vil inkludere ledig midtsete, bedre mat og drikke servert på porselen, samt utvidet loungetilgang. SAS-sjefen beskriver det som mer luksus, og understreker at reisende ønsker flere valgmuligheter. Prisen på business-billettene vil øke, men dette skal gi rom for å reinvestere i et bedre produkt. Endringene trer i kraft til høsten og gjelder alle reiser i Europa, inkludert Skandinavia.
1 måned siden
Oslo lufthavn planlegger å innføre et nytt sikkerhetssystem som potensielt kan forenkle sikkerhetskontrollen for reisende. Det nye røntgensystemet kan tillate at elektronikk som PC-er og nettbrett kan ligge i håndbagasjen under kontroll. Avinor søker nå etter en leverandør, og forventer at de nye slusene med det nye utstyret vil være på plass i 2027 eller 2028. Det er foreløpig usikkert om dette vil føre til økte kostnader for passasjerene, men Avinor understreker at flere faktorer spiller inn på avgiftsnivået.
2 måneder siden
Konkurransetilsynet har godkjent sammenslåingen av Vy og Flytoget, men pendlere må vente til 2028 før de kan dra nytte av ledige seter. Regjeringen ønsker å utnytte Flytogets kapasitet bedre, men Flytogets smale dører gjør det vanskelig å åpne tilbudet for vanlige Vy-reisende umiddelbart. Vy har slitt med mangel på togsett, noe som har ført til trengsel og forsinkelser, men samferdselsministeren forventer bedring i desember.
1 måned siden
Lange køer i sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn torsdag ettermiddag fører til forsinkelser i flytrafikken. Ifølge Avinor skyldes dette mange reisende kombinert med testing av nye passasjerprosesser. Ved 15-tiden var gjennomsnittlig ventetid 30 minutter, men enkelte reisende kan ha opplevd lengre ventetid. Over 10.000 reisende forventes å passere sikkerhetskontrollen i løpet av ettermiddagen og kvelden. Avinor beklager situasjonen og varsler ytterligere forsinkelser.
4 måneder siden
Det svenske rederiet Gotlandsbolaget, som nylig overtok DFDS-ruten Oslo-København, investerer flere hundre millioner i oppgradering av de to fergene. Alle 1335 standardlugarer skal pusses opp med nytt interiør, inkludert senger, madrasser, bad og TV. Rederiet ønsker å forbedre passasjeropplevelsen etter kritikk av standardlugarene. Ruten skal også få nytt navn og skipene ny farge, trolig rød. Oppgraderingen fører til at avgangene reduseres til annenhver dag i perioder i januar, mars og april.
8 dager siden
SAS-sjef Anko van der Werff uttrykker bekymring over de nye tollene fra USA, som skaper usikkerhet og påvirker både flyselskapets nettverk og globale forsyningskjeder. Han påpeker at etterspørselen over Atlanteren har blitt svakere, og at prisnivået på billetter har gått ned. Samtidig har oljeprisen falt betydelig siden januar, noe som gir lavere drivstoffkostnader, men også reflekterer en usikker verdensøkonomi. Til tross for utfordringene fortsetter SAS med sin strategi om å satse på premiumreiser, og vil i høst erstatte plus-billetter med dyrere business-billetter med bedre service. SAS har også investert i punktlighet, noe som har gitt selskapet høy kundetilfredshet og posisjon som et av Europas mest punktlige flyselskaper.
1 måned siden
Norwegian og Widerøe fraktet til sammen 1,6 millioner passasjerer i februar. Norwegian økte kapasiteten med 14 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og opprettholdt en kabinfaktor på nesten 85 prosent. Norwegian hadde 1 294 243 passasjerer, mens Widerøe fraktet 288 304. Norwegians punktlighet var 84,7 prosent og Widerøes var 82,6 prosent. Selskapet forbereder seg nå på en travel sommersesong.
1 måned siden
Norwegian økte kapasiteten med 14 prosent i februar sammenlignet med samme periode i fjor. Sammen med Widerøe fraktet de totalt 1,6 millioner passasjerer. Fyllingsgraden i flyene var på nesten 85 prosent. Norwegians punktlighet var 84,7 prosent, mens Widerøes var 82,6 prosent. Selskapet forbereder seg nå på en travel sommersesong. Også januar var en god måned med 1,6 millioner passasjerer og en kapasitetsøkning på 23 prosent.
1 måned siden
Det kinesiske flyselskapet Hainan Airlines starter en ny flyrute mellom Oslo og Beijing. Selskapet kan fly over Russland, noe SAS og Norwegian ikke kan på grunn av sanksjoner. SAS kritiserer Avinor for konkurransevridning, da Hainan Airlines mottar rabatter samtidig som de får benytte russisk luftrom. Avinor avviser kritikken og hevder at incentivordningene er like for alle selskaper. Avinor ba Støre om å diskutere ruten med Kinas president, men departementet avslo. Samferdselsdepartementet understreker at flygingene er i tråd med luftfartsavtalen mellom Norge og Kina.
1 måned siden
Et United Airlines-fly på vei fra Los Angeles til Shanghai måtte returnere etter to timer fordi piloten hadde glemt passet sitt. Flyet, med 257 passasjerer og 13 besetningsmedlemmer, ble omdirigert til San Francisco. En passasjer fortalte at piloten var tydelig frustrert over situasjonen. Flyselskapet bekreftet hendelsen og ordnet et nytt mannskap. Passasjerene fikk kompensasjon, men mange var likevel opprørte. Hendelsen førte også til forsinkelser for et fly i motsatt retning. En luftfartsekspert beskriver hendelsen som pinlig og uakseptabel for et selskap som United Airlines.