SAS støtter et EU-forslag om å endre reglene for kompensasjon ved flyforsinkelser, noe som kan føre til at passasjerer må vente lenger før de har krav på penger. Forslaget innebærer å øke grensen for kompensasjon fra tre til fem timer.
SAS mener også at kompensasjonsbeløpene bør senkes. Forbrukerrådet Tænk er kritisk til forslaget og mener det vil svekke passasjerenes rettigheter, og ønsker automatisk kompensasjon.
Danske politikere mener dagens regler er for gunstige for de reisende og at kompensasjonen ofte overstiger prisen på flyreisen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Flyselskaper bruker ofte lang tid på å utbetale kompensasjon til passasjerer ved forsinkelser, kanselleringer eller problemer med bagasje. Forbrukerrådet arbeider for at flyselskaper automatisk skal refundere passasjerer ved kansellering eller vesentlig endring, slik det praktiseres i USA. Høyre har foreslått en lignende ordning for jernbanepassasjerer i Norge. Forbrukerrådet mener flyselskapene allerede har den nødvendige informasjonen for å automatisere refusjon og kompensasjon. Mange reisende er ikke klar over sine rettigheter eller hvordan de skal gå frem for å kreve dem. Teknologisk utvikling muliggjør automatiske ordninger, noe Forbrukerrådet mener bør vurderes.
3 måneder siden
Senterpartiet foreslår å fjerne flypassasjeravgiften i sitt nye partiprogram, da de mener den er en belastning for både bransjen og passasjerer. NHO Luftfart støtter forslaget og mener avgiften er feil både skatte- og miljømessig. Samtidig er Avinor i en økonomisk krise, og det er bekymring for at en fjerning av flypassasjeravgiften kan føre til økte flyplassavgifter. Frp har også foreslått å fjerne avgiften, mens Venstre og MDG ønsker å øke den. Senterpartiets forslag kommer fra Nordland, som ønsker å styrke konkurransevilkårene for norsk luftfart.
14 dager siden
SAS relanserer businessklasse på europeiske flygninger, og erstatter dagens «plus»-produkt for å tiltrekke seg kunder med dypere lommebøker og tilpasse seg SkyTeam-alliansen. Den nye businessklassen vil inkludere ledig midtsete, bedre mat og drikke servert på porselen, samt utvidet loungetilgang. SAS-sjefen beskriver det som mer luksus, og understreker at reisende ønsker flere valgmuligheter. Prisen på business-billettene vil øke, men dette skal gi rom for å reinvestere i et bedre produkt. Endringene trer i kraft til høsten og gjelder alle reiser i Europa, inkludert Skandinavia.
2 dager siden
Frp foreslår endringer i strømnettet for å koble på flere bedrifter. Forslaget innebærer å akseptere korte strømbrudd.
1 måned siden
Tre venninner opplevde problemer med SAS da de mistet flyet sitt til Orlando på grunn av forsinkelser og manglende assistanse i Miami. SAS avviste først krav om refusjon for leiebil, hotell og mat, og tilbød kun 33 kroner i kompensasjon. Etter at TV 2 hjelper deg tok tak i saken, og Forbrukerrådet uttalte at venninnene hadde rett på erstatning, snudde SAS og tilbød dem drøyt 7000 kroner hver i kompensasjon. SAS beklager manglende oppfølging og viser til stor trafikkbelastning som årsak til forsinkelsen.
1 måned siden
Artikkelen omhandler endringer i bonusprogrammene til SAS EuroBonus og Norwegian Reward. Norwegian har introdusert 'Spenn', en ny bonusvaluta som skal integreres med Strawberry-programmet, og tilbyr statusmatch for sine høyeste nivåer. SAS EuroBonus har justert opptjeningen av poeng etter overgangen til SkyTeam-alliansen, noe som har ført til kritikk fra lojale kunder. Endringene påvirker hvordan medlemmer tjener og bruker poeng, samt hvilke fordeler de får. SAS Eurobonus-medlemskapet er for det meste uendret.
1 måned siden
SAS' lojalitetsprogram «Conscious Traveler» anmeldes for villedende markedsføring av det danske Forbrukerrådet Tænk, som mener programmet driver med grønnvasking. Programmet belønner kunder for å engasjere seg i aktiviteter og kjøp som har liten eller ingen positiv effekt på klimaet. SAS avviser kritikken og hevder at programmet er en del av deres strategi for å redusere utslipp og transformere luftfarten til en bærekraftig industri. Dette er ikke første gang SAS kritiseres for å fremme bærekraft samtidig som de oppfordrer til mer flyreise.
3 måneder siden
Ryanair har bedt europeiske myndigheter om å innføre en grense på to alkoholenheter per passasjer på flyplasser for å redusere forstyrrelser og kostnader knyttet til berusede passasjerer. Selskapet foreslår å bruke stempler på boardingkort for å håndheve grensen. Dette kommer etter flere hendelser, inkludert en omdirigering av et fly som kostet selskapet over 15.000 euro. Bransjeorganisasjoner påpeker at mange serveringssteder allerede har restriksjoner, og at ansvaret ligger hos alle som serverer alkohol på flyplasser. Data viser en økning i antall hendelser med forstyrrende passasjerer de siste årene.
3 måneder siden
Norges Automobil-Forbund (Naf) krever en pendlergaranti for togpassasjerer, som gir automatisk refusjon basert på forsinkelser på den aktuelle strekningen. Naf mener dagens system, som krever manuell søknad for hver forsinkelse og ikke gjelder for korte strekninger, er utilstrekkelig. De foreslår at refusjonen skal beregnes ut fra differansen mellom målsatt og reell punktlighet på strekningen. Dette kommer etter at statistikk viser at kun 69,2 prosent av togene er i rute i rushtiden i Oslo, og at togpendlere er den minst fornøyde trafikantgruppen. Naf mener at togpendlere betaler full pris for et tilbud som ikke holder mål.
3 måneder siden
Samferdselsdepartementet foreslår nok en økning i trafikkbøter, noe som vil føre til at bøter for mobilbruk, kjøring på rødt lys og for kort avstand til bilen foran øker til 10 450 kroner. Dette kommer etter to tidligere økninger de siste årene. Politidirektoratet protesterer mot forslaget og mener bøtene nå er høye nok, og at økt kontroll er et bedre virkemiddel. De frykter også at høye bøter rammer de med dårlig råd hardest. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres i takt med prisstigningen.