Flyselskaper bruker ofte lang tid på å utbetale kompensasjon til passasjerer ved forsinkelser, kanselleringer eller problemer med bagasje. Forbrukerrådet arbeider for at flyselskaper automatisk skal refundere passasjerer ved kansellering eller vesentlig endring, slik det praktiseres i USA.
Høyre har foreslått en lignende ordning for jernbanepassasjerer i Norge. Forbrukerrådet mener flyselskapene allerede har den nødvendige informasjonen for å automatisere refusjon og kompensasjon.
Mange reisende er ikke klar over sine rettigheter eller hvordan de skal gå frem for å kreve dem. Teknologisk utvikling muliggjør automatiske ordninger, noe Forbrukerrådet mener bør vurderes.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Forbrukerrådet informerer om rettigheter ved snøtrøbbel i trafikken. Reisende har krav på informasjon, refusjon og bistand fra transportselskapene. Ved innstilt fly kan man velge mellom full refusjon eller ombooking. Flyselskapene skal også tilby alternativ transport om nødvendig. Ved forsinket eller innstilt tog har passasjerer rett til refusjon eller prisavslag, samt alternativ transport eller refusjon av billett. Forbrukerrådet har utviklet en Togrettighetskalkulator for å bistå passasjerer.
1 måned siden
Etter køkaoset på Gardermoen, der passasjerer mistet fly, vil ikke Avinor gi refusjon, og viser til flyselskapene. Forbrukerrådet påpeker at passasjerene kan havne i en vanskelig situasjon, da det ikke finnes en «flyplassansvarslov». Rådet mener likevel Avinor bør ta ansvar for utgiftene. Norwegian tilbød ombooking, mens SAS råder passasjerer med krav om å kontakte Avinor. Avinor begrunner avslaget med en umeldt kontroll og understreker at flyselskapene er ansvarlige for passasjerenes reiser.
4 dager siden
Forbrukerrådet mener togpendlere bør få billigere billetter dersom kvaliteten på togtilbudet forverres. Fagsjef Thomas Iversen understreker at pris og kvalitet bør henge sammen, og at prisene bør justeres ned når kvaliteten går ned. Problemer oppstår etter at Bane Nor stenger et verksted, noe som fører til at Vy må kjøre enklere togsett i rushtiden, med stappfulle tog og innstilte avganger som følge. Dagens regelverk gir rett til halv pris ved forsinkelser over 30 minutter, men Forbrukerrådet oppfordrer Vy til å vurdere prisreduksjon for månedskortbrukere som opplever et dårligere tilbud. Iversen foreslår også at refusjonsordninger bør automatiseres for å gjøre det enklere for reisende å få kompensasjon og for å øke presset på bransjen til å levere som avtalt.
1 måned siden
SAS støtter et EU-forslag om å endre reglene for kompensasjon ved flyforsinkelser, noe som kan føre til at passasjerer må vente lenger før de har krav på penger. Forslaget innebærer å øke grensen for kompensasjon fra tre til fem timer. SAS mener også at kompensasjonsbeløpene bør senkes. Forbrukerrådet Tænk er kritisk til forslaget og mener det vil svekke passasjerenes rettigheter, og ønsker automatisk kompensasjon. Danske politikere mener dagens regler er for gunstige for de reisende og at kompensasjonen ofte overstiger prisen på flyreisen.
1 måned siden
SAS støtter et EU-forslag om å endre reglene for kompensasjon ved flyforsinkelser, noe som kan føre til at passasjerer må vente lenger før de har krav på penger. Forslaget innebærer å øke grensen for kompensasjon fra tre til fem timer. SAS mener også at kompensasjonsbeløpene bør senkes. Forbrukerrådet Tænk er kritisk til forslaget og mener det vil svekke passasjerenes rettigheter, og ønsker automatisk kompensasjon. Danske politikere mener dagens regler er for gunstige for de reisende og at kompensasjonen ofte overstiger prisen på flyreisen.
4 dager siden
Forbrukerrådet mener togpendlere bør få billigere billetter hvis kvaliteten på togtilbudet forverres. Fagsjef Thomas Iversen sier til P4 at pris og kvalitet bør henge sammen, og at prisen bør gå ned når kvaliteten synker. Bane Nor stenger et verksted, noe som gjør at Vy må kjøre enklere togsett i rushtiden, noe som fører til stappfulle tog og innstillinger. Dagens regelverk gir rett til halv pris ved forsinkelser over 30 minutter, men Forbrukerrådet oppfordrer Vy til å vurdere prisreduksjon for månedskortbrukere som får et dårligere tilbud. Iversen foreslår også at kompensasjon bør automatiseres for å gjøre det enklere for reisende og øke presset på bransjen til å levere som avtalt.
3 måneder siden
Norges Automobil-Forbund (Naf) krever en pendlergaranti for togpassasjerer, som gir automatisk refusjon basert på forsinkelser på den aktuelle strekningen. Naf mener dagens system, som krever manuell søknad for hver forsinkelse og ikke gjelder for korte strekninger, er utilstrekkelig. De foreslår at refusjonen skal beregnes ut fra differansen mellom målsatt og reell punktlighet på strekningen. Dette kommer etter at statistikk viser at kun 69,2 prosent av togene er i rute i rushtiden i Oslo, og at togpendlere er den minst fornøyde trafikantgruppen. Naf mener at togpendlere betaler full pris for et tilbud som ikke holder mål.
1 måned siden
Brannen på Heathrow flyplass forårsaker kanselleringer og forsinkelser, noe som rammer mange reisende. Ved kansellering har reisende rettigheter som inkluderer refusjon eller ombooking. Velger man omruting, skal flyselskapet dekke nødvendige utgifter til mat, drikke og eventuell overnatting. Standard EU-kompensasjon gjelder ikke ved hendelser utenfor flyselskapets kontroll, som for eksempel brann. Reiseforsikringen kan dekke ekstra utgifter for de som allerede er på reise, men vanligvis ikke for de som ennå ikke har startet reisen.
4 måneder siden
Kollektivselskaper som Vy og Ruter har utbetalt rekordhøye summer i refusjoner til kunder på grunn av store forsinkelser og innstillinger i 2024. Vy har betalt ut 8,4 millioner kroner, en økning på 50% fra 2023, mens Ruter har utbetalt 7,9 millioner kroner i reisegaranti, en markant økning fra 2,7 millioner i fjor. Samferdselsministeren har blitt kalt inn på Stortinget for å forklare den dårlige punktligheten, til tross for et tidligere løfte om forbedring. Regjeringen planlegger å investere i jernbanenettet og har iverksatt tiltak for å redusere forsinkelser, men opposisjonen kritiserer regjeringen for manglende kortsiktige løsninger.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler rettigheter for arbeidstakere og reisende i forbindelse med snøkaos. Arbeidstakere må møte på jobb, men kan unngå lønnstrekk ved å avtale løsninger med arbeidsgiver. Flypassasjerer har rett til refusjon eller ombooking ved kanselleringer og forsinkelser. Togreisende har lignende rettigheter, men unntak gjelder ved ekstraordinære omstendigheter. Kollektivreisende kan få refundert alternativ transport ved forsinkelser over 20 minutter. Det understrekes at vanlig snøfall ikke fritar transportselskaper fra ansvar.