SAS' lojalitetsprogram «Conscious Traveler» anmeldes for villedende markedsføring av det danske Forbrukerrådet Tænk, som mener programmet driver med grønnvasking. Programmet belønner kunder for å engasjere seg i aktiviteter og kjøp som har liten eller ingen positiv effekt på klimaet.
SAS avviser kritikken og hevder at programmet er en del av deres strategi for å redusere utslipp og transformere luftfarten til en bærekraftig industri.
Dette er ikke første gang SAS kritiseres for å fremme bærekraft samtidig som de oppfordrer til mer flyreise.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Artikkelen omhandler endringer i bonusprogrammene til SAS EuroBonus og Norwegian Reward. Norwegian har introdusert 'Spenn', en ny bonusvaluta som skal integreres med Strawberry-programmet, og tilbyr statusmatch for sine høyeste nivåer. SAS EuroBonus har justert opptjeningen av poeng etter overgangen til SkyTeam-alliansen, noe som har ført til kritikk fra lojale kunder. Endringene påvirker hvordan medlemmer tjener og bruker poeng, samt hvilke fordeler de får. SAS Eurobonus-medlemskapet er for det meste uendret.
2 måneder siden
SAS' kampanje for å skape Eurobonus-millionærer i forbindelse med overgangen til Sky Team, resulterte i at 900 personer oppnådde statusen, noe som overgikk selskapets forventninger. Kampanjen, som innebar reiser med 15 forskjellige Sky Team-selskaper innen tre måneder, har blitt kritisert av miljøorganisasjoner for å oppmuntre til unødvendige flyreiser og økt forurensning. SAS forsvarer kampanjen med at den skapte synlighet og positive kunderelasjoner, og at antallet deltakere er lite sammenlignet med det totale medlemstallet. En deltaker fullførte utfordringen på ni dager og mener kritikken er urettferdig, mens Framtiden i våre hender mener kampanjen bidrar til å forverre miljøproblemer og etterlyser strengere politisk regulering av flybransjen.
2 måneder siden
Eksperter og Forbrukerrådet kritiserer Rema 1000s nye bonusprogram for å være komplisert og mer fordelaktig for butikken enn for kundene. Kritikken går på at slike lojalitetsprogrammer er forvirrende og kan føre til økt forbruk. Forbrukerrådet oppfordrer forbrukerne til å være utro mot butikkene og handle der de får de beste tilbudene. Rema 1000 avviser kritikken og hevder appen er populær og gir kundene både priskutt og bonusmuligheter. De inviterer kritikere til å teste appen og gi tilbakemeldinger for forbedringer.
1 måned siden
Forbrukerrådet kritiserer Kiwi for sin bonuskampanje, og mener det er forvirrende for kundene å regne ut totalprisen. De mener Kiwi heller burde kutte prisene direkte. Kiwi avviser kritikken og sier kundene er fornøyde med bonusordningen. Ifølge en markedsføringsprofessor gir kundeklubber butikkene fordeler som lojalitet, gratis kommunikasjon og verdifull kundedata. Samtidig kan det være positivt for prisbevisste kunder som er medlem i flere kundeklubber.
1 måned siden
SAS støtter et EU-forslag om å endre reglene for kompensasjon ved flyforsinkelser, noe som kan føre til at passasjerer må vente lenger før de har krav på penger. Forslaget innebærer å øke grensen for kompensasjon fra tre til fem timer. SAS mener også at kompensasjonsbeløpene bør senkes. Forbrukerrådet Tænk er kritisk til forslaget og mener det vil svekke passasjerenes rettigheter, og ønsker automatisk kompensasjon. Danske politikere mener dagens regler er for gunstige for de reisende og at kompensasjonen ofte overstiger prisen på flyreisen.
1 måned siden
SAS støtter et EU-forslag om å endre reglene for kompensasjon ved flyforsinkelser, noe som kan føre til at passasjerer må vente lenger før de har krav på penger. Forslaget innebærer å øke grensen for kompensasjon fra tre til fem timer. SAS mener også at kompensasjonsbeløpene bør senkes. Forbrukerrådet Tænk er kritisk til forslaget og mener det vil svekke passasjerenes rettigheter, og ønsker automatisk kompensasjon. Danske politikere mener dagens regler er for gunstige for de reisende og at kompensasjonen ofte overstiger prisen på flyreisen.
2 måneder siden
Ski-VM i Trondheim har som mål å bli tidenes mest bærekraftige, men har fjernet ambisjonen om nullutslipp på transport. De bruker flisvarme for å redusere CO2-utslipp, men møter kritikk fra miljøorganisasjoner som påpeker at flyreiser er den største utslippskilden. Til tross for gode tiltak, advarer eksperter mot udokumenterte påstander om bærekraft og mener det er viktig å fokusere på konkrete tiltak og dokumentasjon. Arrangøren understreker at de jobber med et helhetlig bærekraftsperspektiv, inkludert helse og inkludering, og at de vil lage et klimaregnskap for sine utslipp.
1 måned siden
Den svenske billigkjeden Lager 157 etablerer seg i Lørenskog, noe som har utløst kritikk fra flere hold. Kritikere som influenser Kornelia Minsaas og miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender mener kjeden bidrar til en bruk-og-kast-mentalitet og at de billige klærne gir en illusjon av å spare penger. De påpeker også at kvaliteten ofte er dårlig. Lager 157 ble tidligere ilagt et gebyr for brudd på åpenhetsloven, men slapp boten etter en klage. Kjeden selv forsvarer seg med at de tilbyr rimelige klær av god kvalitet, og at kundene er fornøyde. Framtiden i våre hender oppfordrer forbrukere til å unngå fast fashion og heller satse på brukte kvalitetsklær.
4 måneder siden
En Coop-kunde reagerte på et tilbud på pasta med kun 60 øre rabatt, noe kunden oppfattet som lite. Coop forsvarer sin prisstrategi, men innrømmer at rabatten kan virke liten. De understreker at de ønsker å være åpne om prisendringer. Forbrukertilsynet påpeker at det er villedende å markedsføre noe som et tilbud uten en reell rabatt, og at førprisen skal være den laveste prisen de siste 30 dagene. Coop Mega hevder de justerer priser for å være billigst og at alle prisendringer skal kommuniseres.
3 måneder siden
Rema 1000 endrer navnet på Æ-appen til Rema-appen og gjør store endringer i fordelsprogrammet. Tidligere fikk Æ-medlemmer priskutt direkte i kassen, men nå innføres et system med bonuspoeng i tillegg til personlige priskutt. Kritikere mener Rema hermer etter konkurrenter og at endringene gjør det mer komplisert for kundene. Rema 1000 innfører også bonusoppdrag og kampanjeprodukter, og fjerner den tidligere ti på ti-listen. Rema 1000 mener selv at endringene vil gjøre hverdagen enklere og billigere for kundene, men har ikke svart på spørsmål om hvordan.