Rema 1000 endrer navnet på Æ-appen til Rema-appen og gjør store endringer i fordelsprogrammet. Tidligere fikk Æ-medlemmer priskutt direkte i kassen, men nå innføres et system med bonuspoeng i tillegg til personlige priskutt.
Kritikere mener Rema hermer etter konkurrenter og at endringene gjør det mer komplisert for kundene. Rema 1000 innfører også bonusoppdrag og kampanjeprodukter, og fjerner den tidligere ti på ti-listen.
Rema 1000 mener selv at endringene vil gjøre hverdagen enklere og billigere for kundene, men har ikke svart på spørsmål om hvordan.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Rema 1000 lanserer en ny app som erstatter Æ-appen fra 3. februar. Den nye appen, som heter Rema 1000, vil inkludere funksjoner som «Skann og betal» og en delbar handleliste. En av de største endringene er at kundene nå vil få bonuspoeng på frukt og grønt i stedet for direkte priskutt, mens de beholder priskutt på andre varer. Rema 1000 begrunner endringen med at kundene ønsker både priskutt og bonus, men noen kunder er skeptiske til bonusordningen og foretrekker direkte rabatter. Den nye appen skal gjøre hele handleopplevelsen enklere, fra planlegging til betaling, og inkluderer også et allergenvarsel.
3 måneder siden
Rema 1000 oppdaterer sin kundeprogram-app og fjerner navnet Æ. Appen vil nå hete Rema 1000, som er et navn som er tettere knyttet til merkevaren. I tillegg til navneendringen vil appen også få en ny funksjon med en konto for oppspart bonus, som ligner på Norgesgruppens Trumf-program. Rema 1000 lanserte Æ-appen i 2017 som et kundefordelsprogram, og den gang ble den presentert som en revolusjon innen dagligvarebransjen. Rema 1000 mener at navneendringen vil forenkle brukeropplevelsen for kundene.
3 måneder siden
Rema 1000 oppdaterer sin Æ-app med en ny bonusordning som gir 25 prosent bonus på åtte utvalgte frukt- og grønnsaker hver uke, samt 10 prosent bonus på all annen fersk frukt og grønt. Appen får også nye funksjoner som delbar handleliste, allergenvarsel og bursdagsgave. Ifølge eksperter er endringene et forsøk på å forbedre kjedens rykte etter at de fjernet «10 på topp»-listen i 2022. Det påpekes at dagligvarekjedene bruker kundeklubber for å binde kunder og samle data, men at dette kan virke forvirrende for forbrukerne. Rema 1000 har ikke gjort endringer i de personlige priskuttene, men jobber med å forbedre seg.
2 måneder siden
Eksperter og Forbrukerrådet kritiserer Rema 1000s nye bonusprogram for å være komplisert og mer fordelaktig for butikken enn for kundene. Kritikken går på at slike lojalitetsprogrammer er forvirrende og kan føre til økt forbruk. Forbrukerrådet oppfordrer forbrukerne til å være utro mot butikkene og handle der de får de beste tilbudene. Rema 1000 avviser kritikken og hevder appen er populær og gir kundene både priskutt og bonusmuligheter. De inviterer kritikere til å teste appen og gi tilbakemeldinger for forbedringer.
18 dager siden
Rema 1000 anklages for villedende markedsføring av Jarlsberg-ost og Nordfjord-bacon, der større «partivarer» viste seg å være dyrere per kilo enn mindre varianter eller konkurrerende produkter. Dagligvareekspert omtaler det som et «luretilbud», mens Forbrukerrådet påpeker at slik praksis kan være ulovlig. Rema 1000 begrunner markedsføringen med at de viser frem priskutt på enkeltprodukter, og at kunden selv kan velge. Etter at TV 2 tok kontakt, ble prisen på den aktuelle «partivaren» justert ned.
24 dager siden
Rema 1000 anklages for å selge dyrere ost under sitt eget «billig»-merke Prima enn merkevaren Synnøve Finden, noe «Gjerrigknarken» omtaler som et løftebrudd. Kritikken går ut på at kundene forventer at Prima alltid skal være det billigste alternativet. Rema 1000 forklarer at prisendringen skyldes et påskekutt på Synnøve Finden-osten, men justerte prisen etter å ha blitt kontaktet av pressen. Konkurrenten Kiwi fremheves for sin strategi om å justere prisene på egne billigmerker for å sikre at de alltid er billigst. Dette er ikke første gang Rema 1000 får kritikk for prisingen av sine billigmerker.
1 måned siden
Artikkelen omhandler endringer i bonusprogrammene til SAS EuroBonus og Norwegian Reward. Norwegian har introdusert 'Spenn', en ny bonusvaluta som skal integreres med Strawberry-programmet, og tilbyr statusmatch for sine høyeste nivåer. SAS EuroBonus har justert opptjeningen av poeng etter overgangen til SkyTeam-alliansen, noe som har ført til kritikk fra lojale kunder. Endringene påvirker hvordan medlemmer tjener og bruker poeng, samt hvilke fordeler de får. SAS Eurobonus-medlemskapet er for det meste uendret.
2 dager siden
Rema 1000 får kritikk for sine nye elektroniske prisetiketter. Forbrukerrådet mener skriften er for liten, spesielt på enhetsprisen.
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
29 dager siden
En kunde reagerer på Rema 1000s prising av laks, hvor økologisk laks prises per stykk mens billigere alternativer prises per kilo. Dette gjør det vanskelig å sammenligne priser, og kunden mener det er en form for lureri for å få kundene til å kjøpe dyrere produkter. Rema 1000 forklarer at kilopris brukes når vekten varierer, og stykkpris når vekten er fast, men de vil vurdere om de kan kommunisere prisene tydeligere. Rema 1000 mener de overholder prisopplysningsforskriften.