Rema 1000 får kritikk for sine nye elektroniske prisetiketter. Forbrukerrådet mener skriften er for liten, spesielt på enhetsprisen.
Artikkelen handler om Forbrukerrådets kritikk av Rema 1000s nye elektroniske prisetiketter. Jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet mener skriften på etikettene er for liten, spesielt for enhetsprisen (pris per kilo/liter).
Han påpeker at dette gjør det vanskelig for kunder å sammenligne priser og ta informerte valg, noe som svekker konkurransen. Iversen viser til prisforskriften som krever at enhetspris skal være like tydelig som salgspris.
Han observerte problemet i en Rema 1000-butikk i Oslo sentrum. Rema 1000s markedsdirektør, Pia Mellbye, svarer at etikettene er godt testet for universell utforming, kontrast og fargeblinde, men at de jobber kontinuerlig med forbedringer.
Thomas Iversen
Pia Mellbye
Rema 1000
Forbrukerrådet
Forbrukertilsynet
Kiwi
Torggata
Oslo
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Forbrukerrådet kritiserer butikkene for manglende tydelighet rundt kilo- og literpriser, og mener de bryter prisopplysningsforskriften. Jurist Thomas Iversen påpeker at salgspris og enhetspris skal være like tydelige. Dagligvarekjedene Kiwi, Coop og Rema 1000 svarer at de følger regelverket så godt de kan, men at plassmangel på etikettene er en utfordring. Iversen advarer mot å presse grensene for langt, da det kan føre til ytterligere regulering.
1 måned siden
Forbrukerrådet reagerer på at Circle K Lilleaker over tid har hatt et tilbud med halv pris på vafler og pølser. Jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet påpeker at salg som varer mer enn et par uker kan gi et feilaktig inntrykk av prisfordelen. Circle K sentralt, ved Kjetil Foyn, opplyser at den aktuelle stasjonen er selvstendig, men at de vil gjennomgå rutinene sine for å sikre at regelverket følges. Iversen forklarer at unntak finnes, som tidsbegrensede tilbud eller rabatter knyttet til kundeklubb, og foreslår at bensinstasjonen heller markedsfører seg med «alltid lave priser».
17 dager siden
Rema 1000 anklages for villedende markedsføring av Jarlsberg-ost og Nordfjord-bacon, der større «partivarer» viste seg å være dyrere per kilo enn mindre varianter eller konkurrerende produkter. Dagligvareekspert omtaler det som et «luretilbud», mens Forbrukerrådet påpeker at slik praksis kan være ulovlig. Rema 1000 begrunner markedsføringen med at de viser frem priskutt på enkeltprodukter, og at kunden selv kan velge. Etter at TV 2 tok kontakt, ble prisen på den aktuelle «partivaren» justert ned.
27 dager siden
En kunde reagerer på Rema 1000s prising av laks, hvor økologisk laks prises per stykk mens billigere alternativer prises per kilo. Dette gjør det vanskelig å sammenligne priser, og kunden mener det er en form for lureri for å få kundene til å kjøpe dyrere produkter. Rema 1000 forklarer at kilopris brukes når vekten varierer, og stykkpris når vekten er fast, men de vil vurdere om de kan kommunisere prisene tydeligere. Rema 1000 mener de overholder prisopplysningsforskriften.
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
22 dager siden
Rema 1000 anklages for å selge dyrere ost under sitt eget «billig»-merke Prima enn merkevaren Synnøve Finden, noe «Gjerrigknarken» omtaler som et løftebrudd. Kritikken går ut på at kundene forventer at Prima alltid skal være det billigste alternativet. Rema 1000 forklarer at prisendringen skyldes et påskekutt på Synnøve Finden-osten, men justerte prisen etter å ha blitt kontaktet av pressen. Konkurrenten Kiwi fremheves for sin strategi om å justere prisene på egne billigmerker for å sikre at de alltid er billigst. Dette er ikke første gang Rema 1000 får kritikk for prisingen av sine billigmerker.
1 måned siden
Rema 1000-eier Ole Robert Reitan kritiserer dagens prissystem i dagligvarebransjen i en episode av E24-podkasten «Stopp Verden». Han mener systemet, preget av kryss-subsidiering og tilbudsjakt, er dysfunksjonelt og at VG sin matbørs har bidratt til dette. Dette fører til uforutsigbare priser, hvor populære varer selges under kostpris, og butikkene går tomme for tilbudsvarer. Reitan ønsker mer effektive og forutsigbare verdikjeder fra produsent til butikk for å sikre jevn vareflyt og redusere prisene for forbrukerne.
3 måneder siden
Rema 1000 endrer navnet på Æ-appen til Rema-appen og gjør store endringer i fordelsprogrammet. Tidligere fikk Æ-medlemmer priskutt direkte i kassen, men nå innføres et system med bonuspoeng i tillegg til personlige priskutt. Kritikere mener Rema hermer etter konkurrenter og at endringene gjør det mer komplisert for kundene. Rema 1000 innfører også bonusoppdrag og kampanjeprodukter, og fjerner den tidligere ti på ti-listen. Rema 1000 mener selv at endringene vil gjøre hverdagen enklere og billigere for kundene, men har ikke svart på spørsmål om hvordan.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer NRK for tidligere manglende fokus på dagligvarekjedenes profitt, men anerkjenner at «Debatten» nylig har satt søkelys på temaet. Det hevdes at norske forbrukere betaler for mye for mat, med unntak av enkelte kampanjevarer. Finansministeren fremstilles som lite oppdatert på dagligvarepriser. NorgesGruppen, som eier Kiwi, beskyldes for store prisøkninger kombinert med villedende reklame. Skribenten argumenterer for at NorgesGruppen burde utvise moderasjon for å bidra til lavere inflasjon og potensielt rentekutt.
1 måned siden
Rema 1000-eier Ole Robert Reitan kritiserer butikkenes bruk av tilbud og mener det ikke fører til lavere totalpriser på matvarer. Han hevder at VGs matbørs har bidratt til å forsterke priskonkurransen, noe som har ført til store prisvariasjoner på enkelte produkter. Reitan mener at reelt lavere priser kun kan oppnås gjennom effektivisering av hele verdikjeden.